X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Mute Crimson DC

Reply
dRxLdRxLSkrevet 23/09 11:35 
Der er lige blevet udgivet et virkeligt godt gratis spil til Dreamcast.

Mute Crimson DC

Det er programmøren bag Mute Crimson DX, som udkom på de tre konsoller og steam i 2024, som har portet spillet til Dreamcast og udgivet det som en gratis ISO man kan downloade her: https://icedlizardgames.itch.io/mute-crimson-dc

Det er et godt spil, som er langt bedre end de fleste spil der udkom til maskinen i dens levetid.

Jeg vil nok kalde genren et puzzle forklædt som platformer. Hvor opgaven er at regne ud hvordan man kommer til næste checkpoint. For mig og mine unger har det ramt det søde punkt mellem udfordring og frustration, hvor man dør en masse imens man prøver sig frem, men hvor straffen ikke er større end at man bevarer motivationen til at prøve igen.

Giv det et skud, det er gratis på Dreamcast (kører fint i emulatorer) og fås til en rimelig pris på de moderne platforme.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 23/09 11:37 
ps. Hvis man skulle få lyst til at støtte udviklerne ved at købe spillet, har jeg det fra pålidelig kilde at steam versionen birllierer med høj framerate.

pps. Dette spil har fungeret rigtig godt som en brobrygger mellem mine børns hang til moderne lortespil, og min egen preference for old-school.
dRxLdRxLSkrevet 23/09 21:41, rettet 23/09 23:16 
Har nu købt DX versionen på Steam. En version som har fordele i ikke eksisterende load tider, høj framerate (240hz på mit system) og en rewind feature, men som også er demo/input kompatibel med dreamcast versionen. Forstået på den måde at demo filer fra PC versionen afspiller 100% korrekt på DC versionen.

Jeg skulle egentlig bare lige vise min søn på 11 hvor storslået spillet er i 240hz, men imens kan satte sine keyboard bindings op, slog det mig at jeg da lige kunne tænde DC versionen også, og da vi havde dem kørende side om side tror jeg vi begge og nogenlunde samtidig fik ideen til at spille om kap.

Mute Crimson DC

Vi nåede at spille de første 3 baner på ca. 26 minutter. Jeg kom rimeligt langt bagud ved den første boss...
Mute Crimson DC

...men indhentede ham lige inden boss nr. 3 og kom først ind i 4. verden.
Mute Crimson DC

Udover at min søn fik fordel af højere fps, ikke eksisterende load-tider og muligheden for at spole tilbage, så viste spillet sig også at være perfekt til et kapløb imellem os fordi der er sådan en fin balance i hvor meget man bliver straffet for fejl.

Det er nok den sjoveste og mest intense spille-oplevelse jeg har haft med knægten indtil videre.

Som I nok kan fornemme er jeg ganske begejstret for denne udgivelse, så meget at jeg også har brugt lidt tid på at lave en marquee og text i GDMENU/openmenu systemet:
Mute Crimson DC
dRxLdRxLSkrevet 26/09 13:29, rettet 26/09 13:31 
Slet ingen der har prøvet det? Det er altså virkelig høj produktionsværdi og både positivt retro og moderne.

For mig har spillet været så godt at jeg har fundet mine gamel arcade-sticks frem og introduceret dem til mine børn.

Det ene, det hvor jeg havde dual-PCB'et et PSX 1. generations kontroller PCB med en x360 madcatz Streetfighter Fighting pad PCB ine i et Hori ex2 fighting stick med alle de gode Sanwa dele, var blevet lidt træt, med lodninger der var afbrudte og en kontakt der var holdt med at virke.

Det er ca. 16 år siden jeg lavede det, og på et eller andet tidspunkt i den mellemliggende periode har jeg valgt at monkey-hacke den ikke virkende kombination ved at frakoble x360 PCB*et og kun bruge PSX funkationaliteten med adapter. Men da tiden vel mere eller mindre er løbet fra PS3 kompatibilitet, besluttede jeg at fjerne PSX delen og få madcatz PCB'et til at virke igen.

Mute Crimson DC

Fornøjelsen ved at lave det, og opdage at jeg faktisk havde tænkt mig om både mht. farvevalg og placering i 8P8C stikket blev kun overgået af min krops reaktion på at mærke det perfekte feedback i Sanwa jlf-tp-8w stikket igen (mit TE stick som hele tiden har virket har en Seimitsu ls-32 pind som er mere stiv og med kortere aktiveringsafstande). Den fysiske lækkerhed var virkelig noget jeg har savnet, dog uden at vide det.

Min datter på 9 er i øvrigt begejstret for at vi endelig er kommet i gang med at bruge de her mærkelige kontrollere som har været til opbevaring de steder vi har boet hele hendes liv, og hun synes faktisk de er bedre at spille med (det skulle lige mangle!). Min søn på 11 er desværre faldet i gamer-pc-keyboard fælden, men måske en dag?

Mit næste projekt bliver i øvrigt at lave disse USB til Dreamcast adaptere til de to arcadesticks:
http://usb4maple.wikidot.com/ med en 3d printet indkapsling alá denne: https://www.printables.com/model/840316-dreamcast-usb-adapter-enclosure-usb4maple-by-megav

Mute Crimson DC

Skulle være 0 latency og ligner umiddelbart en grad af loddearbejde jeg selv kan overkomme. Da jeg først havde fået idéen med at få lavet disse adaptere, slog det mig, at grunden til at jeg måske ikke rigtigt har kunnet nyde at spille på Dreamcasten nu hvor jeg har genanskaffet mig et par stykker, nok overvejende skyldes at den slags spil jeg godt kan li', og som maskinen egentlig har masser af, kræver et godt arcadestik for at være rigtig sjove. Så jeg kan mærke det sitrer lidt med at få dem lavet og komme i gang med de gode spil =)

Samlet ser mit EX2 stik i øvrigt sådan her ud:
Mute Crimson DC
Mit TE stik ligner bare et TE, med de fjollede hvide sider pillet af.
SvovlSvovlSkrevet 14/10 16:43 
Fedt! Det skal jeg have prøvet på min Dreamcast lige som jeg har fået frem igen.
Login for at besvare
Username
Password
Remember me