X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spøjst OLED problem


Svar
dRxLdRxLSkrevet 05/03 15:33 
Jeg har endelig fået mig taget sammen til at hoppe ud i OLED, med den berettigelse at jeg skal bruge den som en 4K PC skærm til kontoret. Derfor har jeg købt en LG 42" OLED TV OLED42C35 og det fungerer næsten helt perfekt til at kode på.

Der er dog et lille problem i form af du streger eller revner bag glasset som næsten udelukkende ses på en helt hvid baggrund:

Her er et eksempel
Spøjst OLED problem

Og her er et andet:
Spøjst OLED problem

De to lodrette streger som som skrevet ovenfor nærmest kun synlige på en meget lys baggrund og det kræver også at man sidder i den "rigtige" vinkel for at se dem. I den følgende video prøver jeg at panorere forbi en af linierne, som i kort tid bliver synlig omkring 4 sekunder
https://imgur.com/g6eEpdh

Jeg vil selvfølgelig prøve at reklamere skærmen som defekt, men mit spørgsmål er som følger:
Er dette en kendt og almindelig fejl på OLED fjernsyn, og hvis ja, har den så et gængst navn jeg kan bruge i min RMA henvendelse?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/03 19:04 
Jeg har aldrig hørt om det før :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
dRxLdRxLSkrevet 05/03 19:33, rettet 06/03 11:57 
Jammen så er chancen for ikke at få den næste gang vel rimeligt stor :)

Det heldige ved at jeg satte skærmen til min computer er at det gjorde at jeg opdagede fejlen med det samme, da den nærmest kræver et uniformt lyst billede for at blive bemærket, og det har jeg sjældent fra min ps5.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
NaieraNaieraSkrevet 05/03 20:21 
Er det ikke bedre at købe en decideret pc-skærm, når den skal bruges som sådan? Eller er det ligemeget, når det alligevel er OLED? Jeg kunne selvfølgelig godt forestille mig at pc-skærmen med en milliard hertz var dyrere…
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
millenniummillenniumSkrevet 06/03 10:45, rettet 06/03 10:46 
Jeg kender følelsen :P Når man først har lagt mærke til det, så er det umuligt at un-see.

Så er problemet det samme uanset hvilken device eller kabel er anvendt?
The medium is the message.
dRxLdRxLSkrevet 06/03 12:07 
@Naiera: Jeg er meget tilfreds med den som monitor til at programmere på. Den er bedre end min den gang ret dyre DELL UP3216Q IPS skærm( https://www.dell.com/en-hr/shop/monitors/up3216q/spd/dell-up3216q-monitor ). Har ikke prøvet 120hz før, men det gør også en forskel til "kontorarbejde". Desværre kan mit 11 år gamle grafikkort kun outputte 120hz i 1080p, men det tror jeg snart der kommer en løsning på ;)

@millenium: Det øverste billede er fra min PC og det nederste er fra PS5 (gæt et spil ;)), så ja.


Bilka har tilbudt mig at få pengene tilbage og så sender de en fragtmand og henter skærmen.

Tænker at jeg tager det tilbud, og så ser jeg lige om der er noget der er endnu bedre til formålet end LG C3,
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
slk486slk486Skrevet 06/03 12:14, rettet 06/03 12:16 
Jeg har brugt ASUS' PG42UQ monitor baseret på C2 panelet til kodning i et års tid. Udover et par tilfælde af midlertidige stuck pixels, har jeg ikke oplevet nogen problemer. Især den matte overflade gør den bedre egnet end LG's tv.
j/k
dRxLdRxLSkrevet 06/03 12:52 
Ser spændenden ud, men den står også til at være ca. 5tdkr dyrere end end de ca 7tdkr jeg gave for LC C3'en.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
slk486slk486Skrevet 07/03 08:26 
Ja, det er selvfølgelig subjektivt om overfladebehandlingen og monitor features, såsom power on/off, displayport osv. er det værd. Man kan iøvrigt også slukke ABL og simulere en ultra-wide eller 1440p skærm, hvilket havde høj værdi for mig.
j/k
dRxLdRxLSkrevet 07/03 09:40 
Ja, det er træls at skærmen ikke slukker når input ikke er der. Også træls at skærmen tænder for PS5'en hvis den er tilsuttet :-p

Hvad er ABL?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
XiwanaXiwanaSkrevet 07/03 13:36 
Jeg oplevede et meget lignende problem med mit 55" LG C1 OLED tilbage i 2022: En tydelig lodret sort streg af døde pixels. ElMutanten og LG vedkendte sig begge, at der var tale om en fabrikationsfejl. Tv'et blev sendt til reparation i det svenske (men endte med at blive erstattet af en tilsvarende model pga. transportskader).
[inspirational quote here]
slk486slk486Skrevet 07/03 13:39, rettet 07/03 13:41 
Auto Brightness Limiter

Når skærmen skruer ned for lyset, jo mere hvid der skal bruges (feks). Det er ikke så ofte et problem med film, men ses en del ved desktop brug. Jeg ved dog ikke om det er et ligeså udpreget problem på C3.

https://tftcentral.co.uk/articles/oled-dimming-confusion-apl-abl-asbl-tpc-and-gsr-explained
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/03 19:23 
dRxL>
Ja, det er træls at skærmen ikke slukker når input ikke er der. Også træls at skærmen tænder for PS5'en hvis den er tilsuttet :-p

Hvad er ABL?

Kan du ikke fikse det ved at slukke for HDMI CEC på PS5’eren?

Funktionen er muligvis omdøbt på PS5’eren, men har med HDMI-styring at gøre.
Spiller nu: Phantasy Star IV
dRxLdRxLSkrevet 13/03 14:01 
Tak for indspark.

LG C3 skærmen blev hentet af fragtmand i går, og jeg regner med at få pengene tilbage for den.

Baseret på jeres input har jeg valgt at ændre købet til en rigtig pc skærm, som kun koster lidt mere, men ser ud til at kunne rigtig meget mere:
https://www.dell.com/da-dk/shop/cty/apd/210-bllv
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 11/04 15:30 
Jeg fik min Alienware AW3225QF i fredags, og den er rimeligt fantastisk når den ellers spiller sammen med den enhed den er tilsluttet.

Det bedste jeg har set er i windows 11 med quake2 RTX, hvor HDR er slået fra i windows og slået til inde i spillet, så kvitterer skærmen med et "Dolby Vision" logo oppe højre hjørne, og mange af billed-indstillingsmuligheder i skærmens menuer bliver grået ud. Jeg går ud fra at det beyder at "Dolby Vision" overtager kalibreringen, for det kommer virkelig til at se godt ud.
Jeg kan også spille Quake2 RTX i linux, men når jeg prøver at slå HDR til inde i spillet, svarer det at der ikke er nogen HDR skærm tilgængelig, og kalibreringen er væsentligt dårligere.

Lidt det samme gør sig gældende på PS5, hvor den LG C4 jeg havde tidligere viste et HDR logo oppe i højre hjørne når jeg f.eks. startede et HDR spil op fra menuen, så viser den nye skærm ingenting (udover at den markerer PS5 inputtet med HRD+ i oversigten over inputs), og inde i f.eks. Horizon Forbidden West er farverne ikke så imponerende som de var på LG C4'eren, selvom jeg fra Q2RTX på windows ved at skærmen godt kan levere meget mere HDR end det jeg ser i spillet (og i 240fps no less).

Jeg er lidt ny ud i alt det her HDR tjuhej, men jeg håber at PS5'en på et tidspunkt bliver lidt bedre til at snakke sammen med den nye skærm.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/04 15:57, rettet 11/04 15:58 
Jeg kender ikke skærmen, men tjek om den har en HGiG-indstilling i HDR-profilen.

Uanset om den har, så gå ind i PS5’erens menu og indstil HDR. Modsat hvad der står skal du skrue helt ned for sort og skrue så højt op for lyset til logoet lige akkurat forsvinder.

Måske hjælper det :)

Det kan måske også være værd at prøve andre profiler på skærmen hvis den har flere. F.eks noget HDR filmmaker/cinema/movie. Såfremt det ikke påvirker lag negativt altså.
Spiller nu: Phantasy Star IV
dRxLdRxLSkrevet 12/04 08:17, rettet 12/04 13:04 
Jeg kunne ikke se noget der hed HGiG (eller HDR Gaming Interest Group) nogen steder.

Men jeg så at Dolby Atmos først kom til PS5 her i efteråret, og Dolby hinter hårdt på at der måske kan ske noget i fremtiden på deres hjemmeside:

Dolby Vision is not currently supported on Playstation consoles, but your Dolby Vision master will produce HDR10 results on Playstation using the same pipeline. Keep an eye on this site for potential changes in the future.

Så jeg må håbe på gode nyheder, og så må jeg lave den bedste kalibrering jeg kan i mellemtiden.

Jeg forstod ikke helt de råd du gav om at skrue helt ned for sort i HDR kalibreringen på PS5.

Der er 3 skærme, hvor jeg tror den første indstiller max for lyset, indstiller de to næste så hvor sort det må blive, og er det dem der skal bankes helt i bund?

dolbys teasing faq om ps5
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/04 08:28, rettet 12/04 08:35 
Når den siger at du skal indstille sortniveauet skruer du den bare helt i bund. De to andre er hvid hvor du indstiller til symbolet netop forsvinder.

Edit: https://m.youtube.com/watch?v=FwcSCgW47rY&pp=ygUQaGR0dnRlc3QgcHM1IGhkcg%3D%3D

Det lyder spændende med DV. På Xbox er det lidt noget rod hvor det i flere tilfælde kan give dårligere resultater end HDR10.

Dolby Atmos er komplet ubrugeligt på Xbox, men fungerer super fint på PS5 så det kan være at de får bedre styr på DV også :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
dRxLdRxLSkrevet 12/04 09:09 
Det var en god video, jeg har lige fået farverne i Horizon Forbidden West til at stikke en del mere af.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/04 09:25 
Nice :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 12/04 09:34 
Atmos er kun ubrugeligt på Xbox, hvis man godt kan lide at lyden passer til det der sker på skærmen. Brug DTS:X i stedet :)
j/k
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig