X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Erfaringer med Fibernet


Svar
DunwichDunwichSkrevet 09/01-22 01:02 
Hvad er jeres erfaring med fibernet? Jeg har bredbåndsinternet, med en hastighed på 1000/100, som jeg er glad for, og aldrig har haft problemer med. Min boligforening, er i gang med at indlægge fibernet i vores afdeling, og Norlys / Stofa, kommer på mandag, og sætter en fiberboks op, i min lejlighed. Jeg er selvfølgelig ikke tvunget til at vælge fibernet; Fiberboksen bliver bare installeret, og så vælger jeg selv, om jeg vil have det. Jeg er heller ikke på nippet til at opsige min bredbåndsaftale, som jeg har haft i snart 20 år, og som jeg er glad for.

Er dog blevet mere nysgerrig på fibernet, og har læst lidt om det. Udover, at det skulle være mere stabilt end bredbånd, har jeg dog ikke fundet noget som virkelig batter omkring det, og mit bredbånd har altid været stabilt og hurtigt. Men er der noget jeg helt har misset, som gør fibernet så meget bedre?

Jeg håber at jeg får lov lige at prøve det, og teste det af, når fiberboksen er blevet installeret. Har hørt fra andre i vores afdeling, som lige har fået det, at der sidder en kode til at skanne, på selve fiberboksen, som giver een et personligt tilbud. Men det kunne nu være fedt, om de lige gav en måned gratis, eller sådan noget.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 09/01-22 01:55 
Det kommer ofte an på udbyderen, vil jeg mene.

Jeg har den "billigste" 150/150 fibernet forbindelse fra Altibox (samarbejdsaftale med det lokale el/varmeværk i Ikast, så jeg kan ikke skifte udbyder lige pt.). Oplever meget meget sjældent udfald, og når det sker, er det som regel pga. vedligehold/opdateringer. Min nuværende nabo giver nogenlunde det samme for en langsom kobberforbindelse fra Telenor eller lignende, fordi en sælger fik hende overtalt da hun skulle flytte.

Min kammerat har tidligere haft en af de "billige" udbydere, hvor de oplevede en del udfald på forbindelsen. Nu har de en lignende, hvor det kører upåklageligt (efter de selv købte WiFi router med bedre rækkevidde).

Jeg mener også at det er Norlys/Stofa fiber vi kører på min arbejdsplads, hvor min afgående forstander/leder valgte at opgradere forbindelsen fra 200/200 til 1000/1000, fordi det åbenbart var lettere end at lytte til den dumme nattevagt der nævnte at en tidligere forstander/leder havde fået sat begrænsning på beboernes netværk. :)


Alt efter hvilke priser der er på Norlys/Stofa fiber sammenlignet med dit nuværende, tænker jeg ikke at det er livsnødvendigt at skifte.
For 90 kroner ekstra om måneden, kan jeg oppe fra 150/150 til 1000/1000, men jeg ved ærlig talt ikke hvad jeg skulle bruge den ekstra båndbredde til, når jeg er alene om at bruge forbindelsen.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
NaieraNaieraSkrevet 09/01-22 02:06, rettet 09/01-22 02:09 
Medmindre fiber er billigere og/eller hurtigere, og den gamle forbindelse yder det den skal og er stabil, så ville jeg ikke skifte.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/01-22 02:37, rettet 09/01-22 02:38 
Hvor hurtig er din ping på den forbindelse? Måske der kan være en forbedring her med fiber, men det gør kun en forskel til online gaming.

Jeg har selv 200/200 fra Stofa. Det har indtil videre været rigtig stabilt. Firmaet selv er jeg desværre ikke synderligt begejstret for, det har vel krævet ti telefonopkald fra da jeg flyttede ind, før det kørte optimalt.
Mange småproblemer som at det i starten var låst til 100/100, men værst er at de har trukket penge for tre måneders net to gange og de er ikke ret villige til at betale dem tilbage :/

På den positive side er det rart at man kan få deres lorte router sat i bridge mode ganske gratis. Det manglede nu også bare når det er så dyrt :)
Med mit gamle kobber-bredbånd krævede det fast IP så det kostede ekstra.

Det fungerer fint nu, men kunne jeg vælge anden udbyder ville jeg ikke tøve.
Spiller nu: Phantasy Star IV
FancyPantsFancyPantsSkrevet 09/01-22 03:27 
@Konsolkongen

Til gengæld kan du som virksomhed betale ekstra for Stofas erhvervs "Super WiFi", og på månedsbasis leje én eller flere "fantastiske" Nokia WiFi Beacon 3 enheder, som deres sælgere og support insisterer på er bedre end det eksisterende Ubiquiti Unifi Access Point setup man allerede har! :D

*Ovenstående er muligvis kombineret med en leder, der ikke helt har forstået hvordan et mesh netværk fungerer, når ingen af de tre beacons havde rækkevidde til at nå hinanden, modsat det andet setup hvor man aldrig nåede at miste forbindelsen når man gik fra én bygning til en anden.
Nu står de bare frakoblet i et skab, og koster penge hver måned, inden ledelsen orker at få dem returneret... Siden et firma efterfølgende var ude for at opsætte Unifi setuppet igen. <3
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
HankyHankySkrevet 09/01-22 10:54 
Jeg bruger de der Nokia beacons her, det fungerer sgu vældig godt :)
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
FancyPantsFancyPantsSkrevet 09/01-22 13:46 
Jeg tænker også at de er rigtig gode til et setup, hvor det kan laves i én bygning (eller i hvert fald bare på en grund der ikke er et nedlagt landbrug), så de har mulighed for at lave et mesh.

På arbejde havde vi jo i forvejen et velfungerende Unifi setup med bedre rækkevidde (og har fået det tilbage. Da ledelsen, efter utallige klager fra alle 14 beboere, endelig valgte at betale et firma for at sætte det op igen-igen).

... Tror bare jeg har besluttet mig for, at jeg helt holder mig fra IT-specifikke opgaver på det nye arbejde! :D
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
silverstarsilverstarSkrevet 09/01-22 17:39 
Dunwich

Det helt centrale punkt i din fortælling er at du har haft din nuværende udbyder i 20 år og det har kørt stabilt og hurtigt. Der er desværre ingen garanti for, at en ny udbyder kan levere den samme stabilitet og service som nuværende, så hvis du er glad for dem, så vil jeg allerede der anbefale at holde fast i det.

Hvis fiberudbyderen kan levere markant bedre på pris og/ell hastighed, så er det selvfølgelig noget der kan friste, men personligt ville jeg være meget tilbageholden med at skifte noget ud, der har fungeret tilfredsstillende i 20 år, til noget nyt og uprøvet. Din nuværende hastighed taget i betragtning vil det næppe være hastighed du mangler, med mindre du har specielle krav til en høj upload-hastighed.

Pas også på at du ikke blivet "sovset ind" i en ærgerlig kontrakt, som binder dig til den nye udbyder, det sker desværre ofte at boligforeningen indgår dårlige aftaler med udbydere, som ender med at binde slutbrugeren unødigt, enten så aftalen er uopsigelig i længere perioder, eller du binder dig til at aftage andre services som ikke kan fravælges, f.eks. dyre tv-pakker, leje af udstyr o.s.v.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
silverstarsilverstarSkrevet 09/01-22 17:39, rettet 09/01-22 18:16 
dobbelt-post
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
NaieraNaieraSkrevet 09/01-22 17:52 
Konsolkongen>
Hvor hurtig er din ping på den forbindelse? Måske der kan være en forbedring her med fiber, men det gør kun en forskel til online gaming.

Hvor langt kan man komme ned med fiber?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/01-22 18:08, rettet 09/01-22 18:08 
Det kommer lidt an på hvor tæt man bor på deres centraler vil jeg mene.

I midten af Svendborg havde jeg en ping på 40-45ms over kobber bredbånd med Fullrate (TDC).

Nu bor jeg ude i midten af ingenting, stadig på sydfyn, og her har jeg en ping på 5ms. Så en enorm forskel :)

Testet med speedtest.net.
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 09/01-22 22:29 
OK. Mit kablede Apple TV har også 5 ms, så det er jo fint nok.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
DunwichDunwichSkrevet 10/01-22 21:55 
Tak for al jeres feedback :)

Nu er fiberboksen sat op, og så opdager jeg, at jeg vist faktisk ikke er bundet af den udbyder som sætter fiberboksen op, men frit kan vælge feks fiber, hos min nuværende udbyder, hvis jeg ønsker det? Er det rigtigt? Så vil det dog kræve et modem, fra min nuværende udbyder, hvor i mod, hvis jeg får fiber fra Norlys / Stofa, som har sat fiberboksen op, så kræver det ikke modem, men udelukkende selve fiberboksen? Er det også korrekt forstået?
QQSkrevet 11/01-22 09:29 
Det lokale el-selskab installerede fiber kvit og frit hos mig, alt inklusive, mod at jeg var kunde hos dem i 6 måneder. Derefter skiftede jeg til et af de billige selskaber, men det var el-selskabets mand, der kom og skiftede modemmet, igen gratis. Det er dog forskelligt, hvilke selskaber der har adgang til netop din forbindelse. Det var ikke alle, der kunne levere på min adresse i starten, men flere er kommet til. Jeg har f.eks. en kollega i Odense, der netop har fået installeret fiber fra det lokale el-selskab, men gerne vil have TDC, der dog siger, at de først får adgang til hans forbindelse om nogen måneder.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
QQSkrevet 11/01-22 09:32, rettet 11/01-22 09:34 
Dunwich>
... så kræver det ikke modem, men udelukkende selve fiberboksen? Er det også korrekt forstået?

Tror du forveksler modem og router. Installatøren opsætter et modem, der konverterer fiberen til ethernet. Nok det du kalder en "fiberboks". Derudover skal du have en router. Mange selskaber leverer også sådan en ved siden af, men ikke alle.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/01-22 13:01 
Modemet har indbygget router her hos mig. Som jeg er glad for at jeg kunne få sat i bridge mode, så jeg kunne bruge min egen i stedet til at styre mit net :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 25/02-22 22:41 
Jeg har fået gratis 1000/1000 fiber fra Yousee, i en måned, og det blev aktiveret i går. Det kører forrygende, med en næsten tredobling af hastighed, på Wifi. Og med kabel, skal jeg satme love for, at der også er kommet ekstra spark i downloads på min Series S. Ikke at download hastigheder, var dårlige med mit 1000/100 bredbånd, og det heller ikke er altid, at download hastigheder bliver total maxet ud, når man henter digitale køb, på Xbox, men på fiber, er der dog en markant hastighedsforøgelse at spore, når det virkelig går stærkt.

Så jeg tænker, at jeg hopper på fiber, og opsiger bredbåndet, om en måneds tid. Prisen bliver 80 kr dyrere om måneden, og Yousee er faktisk billigere end de fleste, da mange udbydere, giver en lidt lavere pris pr måned, de første seks måneder, og så stiger prisen derefter, til en højere pris end Yousee. Yousee kører med den samme pris hele tiden, så 379 kr for en 1000/1000 hos dem, kontra 399 kr de første seks måneder hos feks Stofa, hvorefter Stofa så koster 439 pr måned, for samme hastighed.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/02-22 23:31 
Downloadhastigheden burde være meget ens om forbindelsen hedder 1000/100 eller 1000/1000. Hvis du oplever forskel må der næste have været fejl på den gamle linje.
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 26/02-22 00:06, rettet 26/02-22 00:06 
Når jeg måler de to hastigheder - fiber vs bredbånd, er de ens. Men når jeg downloader, går det hurtigere på fiber. Bredbånd er ca 25 mb pr sekund og fiber er ca nogle og 70.

Jeg måler på speedtest.net
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/02-22 00:29 
Du skulle gerne ligge meget højere. Jeg har 207mbps på Speedtest, med en 200/200 forbindelse.

Med ethernet skulle du gerne ligge omkring de 1000.
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 26/02-22 00:38, rettet 26/02-22 00:42 
683 mbps lige nu på wifi. Jeg har ikke ethernet mulighed på min MacBook, da jeg ikke har den der adapter.

Jeg downloader gameplay videoer på https://www.gamersyde.com og der får jeg højere hastigheder på fiber.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/02-22 00:40 
Det lyder meget rigtigt :)

Underligt at du ikke fik den rigtige hastighed med dit gamle net, men så meget desto mere grund til at beholde fiber.
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 26/02-22 00:46 
Jamen jeg fik omkring 600 mbps via speedtest, også på bredbånd. Det er når jeg downloader en specifik fil, på feks Gamersyde, at det går næsten tre gange hurtigere på fiber.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/02-22 00:50 
Det misforstod jeg. Det har jeg intet bud på hvorfor sker, det synes jeg er meget underligt :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 27/02-22 10:47 
Samme router til begge linier?
DunwichDunwichSkrevet 27/02-22 12:02 
To forskellige routere. Med ny router til fiber, henter jeg 1 GB på 12 sekunder ved nogle og 70 mb pr sekund over wifi.

Det kan jeg ikke trække med den anden router til bredbånd, som henter med et par og 20 mb pr sekund over wifi.
JmogJmogSkrevet 27/02-22 12:24 
Ah, så kunne routeren være årsagen til de forskellige downloadhastigheder.
Soren47Soren47Skrevet 27/02-22 14:28 
Kan det ikke bare være fordi du er i en boligforening hvor bandwidth deles?
Der er nok færre på fibernettet nu end på det andet?
DunwichDunwichSkrevet 28/02-22 09:26 
Jeg er i en boligforening, men tror ikke bandwidth deles - det er ikke noget jeg har været opmærksom på, i al den tid jeg har haft bredbånd i hvert fald. Er opmærksom på at vælge kanal på min router, som ikke bruges af andre også.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig