X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Freelancer


Svar
jaesjaesSkrevet 30/08-16 18:35, rettet 30/08-16 18:51 
Efter ca. 10 år i min backlog tænkte jeg, det var på tide at gå i gang med spillet :)

Da jeg vil skrive et par linjer om spillet før eller siden, og da Freelancer stadig ses som et af de bedste Privateer-agtige space sims, tænker jeg en tråd giver mening. For folk kan evt. også bruge tråden til selv at skrive lidt om spillet, og jeg svarer naturligvis gerne på spørgsmål. Jeg har spillet under to timer, så hvis nogen vil spille med, kan det også sagtens nås.

Idéen til spillet stammer fra Chris Roberts, der som mange nok ved står bag Wing Commander-serien og det kommende Star Citizen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Freelancer_(video_game)

Freelancer
la0sla0sSkrevet 30/08-16 19:49 
Spændende. Mindes jeg havde en jysk kopi, som jeg aldrig fik til at virke. Til gengæld havde jeg det ret vildt med Descent: FreeSpace og FreeSpace 2.

Glæder mig til at høre hvad du synes om det!
Hvad sker der?
nerosnerosSkrevet 30/08-16 21:16, rettet 30/08-16 21:17 
Mener bestemt spillet siger mig et eller andet det er vel ikke også et rollespil fra den gang? Iøvrigt er der alt for lidt af den slags i moderne spil. Hvis der kom noget ville jeg være over det ligesom en flue på en lort ;-)
Bashful Neophyte
Mes1983Mes1983Skrevet 30/08-16 22:00 
Det er et superfedt space trader / adventure agtigt spil. Spillede det på et gammelt hakkebræt af en pc med en del lag og en højfrekvent hylen fra en blæser. Men det var stadig fedt, også selvom jeg aldrig gennemførte det, da gamle hakke endelig ikke kunne mere.. Har vist stadig save gamet et eller andet sted. Men det er vist ligeså godt at starte forfra. Kunne især godt lidt at man kunne trade det man ville og så tage historie missionerne, når man havde lyst.

Spillede også rigtig meget Freespace 1 og 2. Og glæder mig meget til EVERSPACE, som jeg backede på kickstarter.
HolisticHolisticSkrevet 31/08-16 08:33, rettet 31/08-16 08:36 
Jeg elskede Freelancer, det var ikke fuldent, med det tætteste (IMO) jeg kunne komme på at udforske, trade og begive mig i kamp med fjendtlige skibe i hvad føltes som et kæmpe univers... Og Ian Ziering som stemmen til Edison, det var perfekt :)
Det er dog ved at være længe siden at jeg har haft spillet i gang, men det er jeg næsten nødt til nu :D

EDIT: Jeg husker en udgave til dreamcast... Er jeg helt forkert på den der?
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
OdinOdinSkrevet 31/08-16 09:43 
Du tænker på Starlancer. Men du er ikke helt forkert på den. Det var nemlig til Dreamcast og var faktisk en slags opfølger til Freelancer. Med rette kan det dog nok bedre beskrives som en spinoff, for selvom det fortsætter historien fra forgængeren, er Starlancer et 100% action-orienteret spil og har ingen handelselementer eller free-roaming.
jaesjaesSkrevet 31/08-16 19:56 
Det er den anden vej rundt - det er Freelancer som er en pseudo-opfølger til Starlancer :)
DarkenDarkenSkrevet 31/08-16 23:41 
Jaes, efter du har spillet det igennem, så prøv at se om man stadig kan finde modding tools og nogle af de store mods til spillet. Oftes breaker de ting i single player (follow/guard missioner, skibe for store, for hurtige eller bare for stærke til områder), derfor nemmest at prøve dem i open univers eller hvad det nu hedder.

Der var virkelig nogle seje mods, husker nogle med meget story/systemer (så som Sol og Russerne), nogle med mange factions fra serier (Babylon5, Star Wars osv med dertilhørende skibe), de var selvfølgelig fedest på multiplayer servers, men dem er der jo nok ikke rigtig nogen tilbage af.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
OdinOdinSkrevet 01/09-16 00:57 
jaes>
Det er den anden vej rundt - det er Freelancer som er en pseudo-opfølger til Starlancer :)

Oh! I stand corrected. Pardon.
jaesjaesSkrevet 01/09-16 01:24 
Darken>
Jaes, efter du har spillet det igennem, så prøv at se om man stadig kan finde modding tools og nogle af de store mods til spillet. Oftes breaker de ting i single player (follow/guard missioner, skibe for store, for hurtige eller bare for stærke til områder), derfor nemmest at prøve dem i open univers eller hvad det nu hedder.

Tak for info, det vil jeg have i baghovedet.

Der var virkelig nogle seje mods, husker nogle med meget story/systemer (så som Sol og Russerne), nogle med mange factions fra serier (Babylon5, Star Wars osv med dertilhørende skibe), de var selvfølgelig fedest på multiplayer servers, men dem er der jo nok ikke rigtig nogen tilbage af.

Har allerede kigget lidt på mods, og det er også mit indtryk at mod-scenen (stadig) er ret aktiv. Her er de mods jeg evt. vil kigge på efter jeg har gennemført historien + det løse:

Discovery: Populært mod der giver indhold til både SP og MP (http://www.moddb.com/mods/discovery-freelancer)
Crossfire: Et andet populært mod, også med indhold til både SP og MP (http://www.moddb.com/mods/crossfire)

Der skulle stadig være aktive servere, men jeg går ud fra at de er vedligeholdt af private. Modsatte det originale spil så har nogle mods PvP.

Her er desuden en guide på Reddit til at spille vanilla med forbedret grafik, HD osv. (den er et par år gammel):
https://www.reddit.com/r/freelancer/comments/2g93u6/2014_freelancer_graphics_mod_only_guide/

- Det virker som et perfekt spil til mods, da man først kan spille det originale spil og bagefter er de mest omfattende mods nok nærmest som at få en avanceret expansion pack med ny historie; flere planeter, rumskibe m.m.; opdateret grafik.
jaesjaesSkrevet 07/12-16 16:07, rettet 07/12-16 16:43 
Ville egentlig have ventet med at skrive, da det her efter 12-13 timer stadig er svært at sige noget særligt definerende om spillet. Men da det er noget tid siden jeg startede (gik lidt kold i det), og jeg ikke ved hvornår/om jeg spiller til slutningen af historien, må jeg hellere skrive lidt nu. Regner dog med at lægge et par timer mere i det inden for den næste uges tid for at se, om jeg gider nappe resten af historien.

Som indikeret, er det et lidt svært spil at blive klog på. Det har nærmest to halvdele. Historiedelen, som er space opera for relativt fuld skrue, og sidemissioner, som er ret generiske. Desværre er de delvist påtvungne indtil videre* - efter en hovedmission skal man vente på en person og/eller tjene et vist beløb, og det kan kun gøres via sidemissionerne, som skulle være genereret af computeren, og det kan mærkes. Historiemissionerne er mærkbart bedre, men kunne dog være mere varierede.

Men på mange måder et fint spil, som et utrolig lettilgængeligt uden at holde spilleren meget i hånden - ganske imponerende, og i 2003 vel næsten uhørt.

Lidt stats jeg har fundet, som meget godt beskriver udviklingen i "serien" og hvor spillets problemer ligger:
Privateer:
- 50 baser og planeter

Privateer 2:
- 31 planeter, rumstationer og baser
- Spillet var meget filmisk, med FMV og hele balladen, så det lavere antal hovedlokaliteter giver mening

Freelancer:
- Ca. 150 planeter (dertil formentlig samme antal rumstationer og lign.)
- 50 "grupper" (vel faktioner + andet)
- 3000 NPC'er

Specielt de 3000 NPC'er kunne godt været skåret meget ned til fordel for mere unikt indhold. De er mere informationsterminaler end karakterer, og selve dialogen (info er i ren tekst) genbruges med kun få ord ændret, og synes også jeg kan genkende de samme stemmeskuespillere igen og igen.

Lokaliteter på planeter mv. er også altid af samme type - en bar, et sted at opgradere rumskib, osv. I Privateer 2 var flere af lokaliteterne unikke, da de delvist fulgte historien.

EDIT 2: Har justeret lidt omkring det videre forløb osv.
* Selvfølgelig med mindre man vælger at tjene penge på ting som handel.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig