X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Nyt på Steam

Svar
Bede-xBede-xSkrevet 12/05-14 13:33, rettet 12/05-14 13:41 
Med Steams størrelse og udbredelse er vi vist langt overskredet den dato, hvor en tråd dedikeret til nye udgivelser burde være oprettet, for der kommer virkelig mange perler på servicen, som man nemt kan overse. Her er håbet, at tråden her kan hjælpe med at øge opmærksomheden omkring dybden af spilbiblioteket og måske føre til selvstændige tråde omkring de spil, der er populære nok til at beretti... Se hele indlægget
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
103 emne(r).
« < 1 2 3

Svar
Bede-xBede-xSkrevet 05/06 09:34, rettet 05/06 09:43 
I Returnal er det ikke tilfældet, og det giver rent faktisk mening med de random aspekter i forhold til spillets univers og historie.

Selv som forholdsvis ny fan af genren, synes jeg nu man støder på det tit. Selvfølgelig ikke alle roguelites der gør det, men der alligevel en del, som har en in-game årsag og forklaring på, hvorfor spillet looper og ændrer sig.

Det virkede heller ikke umuligt at jeg kunne have gennemført spillet på ét liv hvis jeg havde taget mig lidt mere sammen. Det virker fuldstændig utænkeligt for mig i et spil som Hades hvor man skal grinde ekstra health og våben upgrades (som oven i købet først unlockes sent).

Det er jo den klassiske diskussion om for eller imod metaprogression. Jeg kan personligt bedst lide, at man styrkemæssig er den samme, ligegyldigt hvor længe man spiller og det eneste som så tilføjes, er nye muligheder der udvider loopet.

Men der er mange som foretrækker, at spillene nærmest bliver et meta grind, som fungerer mere som et rollespil, hvor man starter uden noget og nærmest ikke kan gennemføre første gang man spiller, fordi man skal have grindet en række udvidelser åbne først. I den slags spil kommer man lidt længere hver gang, men man vil altid være i tvivl, om det var fordi man blev bedre eller bare fordi man nu startede med mere health, skade etc.

Sådan noget som Rogue Legacy er efter min mening enormt dårligt, med mindre man holder sig til at komme igennem i første forsøg og selv der halter det lidt. Spiller man det som tiltænkt, er det en stor grinding session, indtil spillet nærmest gennemfører sig selv, fordi man har unlocked så mange bonusser, at man ikke længere kan fejle. Ville et klassisk arcade spil være sjovt, hvis man hver gang man startede forfra, fik mere health, skade etc.? Ikke efter min mening. Det ødelægger hele balancen og følelsen af individuel progression.

Der er dog spil, der benytter modellen, som alligevel får meget ud af det. Immortal Redneck gør det godt på trods af det fjollede navn, for der sørger de for at ændre det spilområde man starter på, når man har fået nok metaprogression. Den første bane er en specifik pyramide med flere niveauer og når man gennemfører den, starter man på pyramide to, som har andre fjender og rum sammensætninger. På den måde virker metaprogressionen mere som et rollespil, hvor man godt nok stiger levels og får nyt udstyr, men også skifter de områder og fjender man møder løbende. Åbningsområdet hvor man er level et er lettere end slutområdet, hvor man er nær max level.

For mig havde det været et vildt godt spil hvis der ingen random elementer var og man i stedet var totalt fastlåst i sin progression igennem spillet.

Både perspektivet og metaprogressionen genener mig, men jeg synes stadig det er et rigtig godt spil.

Jeg oplevede nogle dumme bugs i min gennemspilning (Returnal), men trods dem er jeg ikke i tvivl om at det er på top ti over bedste spil jeg har spillet.

Som jeg skrev i PS5 tråden for et års tid siden, synes jeg det så lovende ud og det er også fedt at få flere spil i genren med højere budgetter, men damn, nu glæder jeg mig virkeligt til at spille det :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/06 10:37, rettet 05/06 10:44 
Bede-x>
Som jeg skrev i PS5 tråden for et års tid siden, synes jeg det så lovende ud og det er også fedt at få flere spil i genren med højere budgetter, men damn, nu glæder jeg mig virkeligt til at spille det :)

Fedt, jeg håber du skriver lidt om hvad du synes når du er igennem spillet, enten i en tråd eller vurdering :)

Selv som forholdsvis ny fan af genren, synes jeg nu man støder på det tit. Selvfølgelig ikke alle roguelites der gør det, men der alligevel en del, som har en in-game årsag og forklaring på, hvorfor spillet looper og ændrer sig.

Det har du selvfølgelig ret i. Jeg synes dog at det går op i en højere enhed i Returnal grundet historien. Mere end i noget andet spil jeg har prøvet. Jeg kan faktisk ikke forestille mig at Returnal ville have været samme store oplevelse for mig uden random-elementerne, som er lidt vildt da jeg jo er stor modstander af den slags :)

Sådan noget som Rogue Legacy er efter min mening enormt dårligt...

Ja :D Det er det værste eksempel på den slags spil jeg har spillet. Jeg er enig i de ting du skriver, at det så også styrer dårligt og er pisse grimt hjælper heller ikke.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Bede-xBede-xSkrevet 05/06 13:12 
Fedt, jeg håber du skriver lidt om hvad du synes når du er igennem spillet, enten i en tråd eller vurdering :)

Will do. Er altid lidt påpasselig med hvilke tråde der bliver oprettet, da vi er så lille et forum, at det ikke giver mening at lave en, hvis man ikke forventer der er andre som interesserer sig for emnet. Troede roguelites faldt under den ramme, men det viser måske det stadig er værd at oprette, for man kan nemt tage fejl :)
103 emne(r).
« < 1 2 3

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig