X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Terminator 3: Is it back?


Svar
AmbyAmbySkrevet 23/07-03 11:19, rettet 23/07-03 11:20 
Inspireret af et andet emne og det faktum af folk snart begynder at danne sig meninger om denne film, laver jeg lige et lille emne.

Hvad synes I ?

(SNIPPET fra et andet indlæg)
Det har du delvis ret i. Historien halter efter min smag lidt. Tilgengæld er der nogen af de mest imponerende scener jeg har set. Humoren er mere udpræget, og det går at ... Se hele indlægget
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
85 emne(r).
1 2 > »

Svar
AmbyAmbySkrevet 23/07-03 11:19, rettet 23/07-03 11:20 
Inspireret af et andet emne og det faktum af folk snart begynder at danne sig meninger om denne film, laver jeg lige et lille emne.

Hvad synes I ?

(SNIPPET fra et andet indlæg)
Det har du delvis ret i. Historien halter efter min smag lidt. Tilgengæld er der nogen af de mest imponerende scener jeg har set. Humoren er mere udpræget, og det går at man nogen gange tvivler på om det er T3 man ser eller "Scary Movie X, som gør nar af T1+2"

Alt i alt en god oplevelse. Sindsyg action-scener, en svagt haltende/manglende historie. Mere humor. En fremragende slutning, og 2 Terminator-skuespillere der er i sit es.

4 / 6

NB! Spoilere kan fremkomme. Læs videre på eget ansvar.
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
ChronoChronoSkrevet 23/07-03 11:41 
Jeg var til terminator marathon i lørdags og så alle film lige efter hinanden. Og 3'eren er efter min mening klart bedre end de to andre. Langt sjovere og federe effekter. Ellers er jeg ret enig i det du skriver.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
AmbyAmbySkrevet 23/07-03 12:23 
Jeg så også de 3 film lige efter hinanden, og jeg synes faktisk at 3'eren skiller sig ud fra de 2 andre...og ikke nødvendigvis på en god måde.

Terminator tog sig selv rimelig seriøs. Det var tydelig at man havde en god historie at fortælle, og ønskede at gøre den dyster med udsigt til en endnu mere dyster fremtid.

Terminator 2 løsnende lidt op på dette, og denne gang var fokus mere på de 2 kæmpende cyborgs + at forhindre Dommedag. Den blev godt hjulpet på vej at en række banebrydende effekter, samt et skævt smil til sin forgænger.

Terminator 3 er, for mig at se, endnu et skridt videre. Det er stadig i samme retning og med nogenlunde samme hastighed, som skridtet fra etteren til toeren blev taget. Alt er trådt mere i karikatur og er blevet sendt igennem en forstærker.

Hvis man ser samlet på de 3 film, kan man nemt se at fokuset er skiftet. Mens de hovedsageligt var historien der holdt etteren igang, er Rise Of The Machines hovedsageligt baseret på actionen-delen (og det gør den godt).

Jeg kunne godt lide den, men jeg synes ikke den hænger sammen med de 2 andre. Den er ligesom lidt for glansbillde-agtigt. Når/(Hvis) der kommer en 4'er tror jeg ikke jeg vil kunne lide den, forudsat den ikke skifter spor.

Cameron, I hope you'll be back!
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
RJKRJKSkrevet 23/07-03 12:24 
Chrono >
3'eren er efter min mening klart bedre end de to andre.

Nu har jeg så ikke set 3'eren og heller ikke lige tænkt mig at gøre det her og nu, fordi jeg er overbevist om at den er ringe, men...

Efter alt andet jeg har læst og set, så er historien nærmest ikke-eksisterende i 3'eren.

Hvordan kan man så mene, at den er bedre?

Grunden til at de første Terminator-film hæver sig langt over den gængse actionfilm er jo netop, at de rent faktisk handler om noget. At der er en spændende historie, med dybde, som rører én.

Hvis man tager det element ud, så er der jo bare "typisk sommerfilm" tilbage. Og når der endda er mere humor - og 2'eren var i forvejen meget tæt på den at overbalancere på dette ømfindige punkt for en film med indhold - så blinker advarselslamperne kun endnu mere.

Wild Wild West, The Mummy Returns, Lethal Weapon 4, Godzilla, Independence Day, Men In Black II, Charlie's Angels, (Matrix: Reloaded).

Flot action, plat humor, intetsigende historie - ingen indhold. Definitionen på opblæste Hollywood sommerfilm, som trækker stort ved billetlugen og som året efter er kommet i glemmebogen, hvor de hører hjemme...

(Ja, jeg kan åbenbart godt diskutere noget, uden at ane et klap om det ;p)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Star SoldierStar SoldierSkrevet 23/07-03 12:24 
SJOV?, lige det jeg frygtede... der er desværre langt imellem de seriøse, mørke og no mercy SFI film..., heldigvis har jeg Solaris liggene, håber ikke at DEN er SJOV, men erm... bare seriøs.

Men lad os alle gå ind og se en SJOV sfi film, dejligt når man ikke skal tænke så meget, bare grine hele vejen igennem filmen, hurra.

Terminator 3 ~ jeg vil have klovne dukken med hjem.
360 grader..., så er du tilbage hvor du startede.... suckers...
la0sla0sSkrevet 23/07-03 12:40 
jeg skal ind og se den iaften.. og glæder mig faktisk genuint... jeg var selvfølgelig også tvivlsom da nyhederne om en treer begyndte at dukke op, men udfra de amerikanske anmeldelser, så skulle filmen jo faktisk være ret god. Det er jo også typisk at skyde præcis sådan en film ned, fordi det er arnold... men lige nu glæder jeg mig til iaften, om jeg så går derfra med mulen hængende ved jeg ikke. Det jeg forventer? Terminator-action.

Og lad os lige tage den med historien: hvis man mener at historien i T1 og T2 er fantastisk så kræver man vist ikke meget af sine film. Det der gjorde T1&2 så gode var feelet, og den skræk som ideen om maskinerne skabte. Den underliggende historie er ikke specielt fantastisk, ikke for mig, det er mere ja stemningen jeg kan lide.. plus actionliret. :)

GÆT DOWWN!
Hvad sker der?
AmbyAmbySkrevet 23/07-03 12:58, rettet 23/07-03 13:22 
Star Soldier >
heldigvis har jeg Solaris liggene, håber ikke at DEN er SJOV, men erm... bare seriøs.

Men lad os alle gå ind og se en SJOV sfi film, dejligt når man ikke skal tænke så meget, bare grine hele vejen igennem filmen, hurra.

Terminator 3 ~ jeg vil have klovne dukken med hjem.

Solaris minder mig om David Lynch. Måske er det de korte klip uden tale. Måske er det noget andet. Måske skal jeg se den igen før jeg er sikker..... :)

Hvis "Sjov"-kommentarerne er baseret på mine udtagelse, så tillad mig at lave 50 meter hurtig rygsvømning:

Ja, T3 er sjovere end sine forgænger, men den er ikke spækket med komedie. Hvor T2 havde et lidt ironisk forhold til etteren, så kører 3'eren den lige lidt mere ud. Lige lidt for meget for min smag.
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
AmbyAmbySkrevet 23/07-03 13:03 
RJK >
(SNIP)
Flot action, plat humor, intetsigende historie - ingen indhold. Definitionen på opblæste Hollywood sommerfilm, som trækker stort ved billetlugen og som året efter er kommet i glemmebogen, hvor de hører hjemme...

Du har til dels ret. Når lyset tændes kan man sidde tilbage med en følelse som man havde ved de nævnte film. Men der er alligevel et eller andet som føles anderledes. Måske er det slutningen, som jeg var helt vild med, eller også var det bare det faktum at jeg lige havde siddet hjemme og set de 2 andre, så jeg ønskede med vold og magt at 3'eren også skulle være lige i skabet.
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
RJKRJKSkrevet 23/07-03 13:27 
la0s >
Og lad os lige tage den med historien: hvis man mener at historien i T1 og T2 er fantastisk så kræver man vist ikke meget af sine film.

Nu var der vist ingen der sagde, at historien i de to første film var "fantastisk". Blot at den var væsentligt bedre end de typiske sommer-flicks og det er jeg da ret sikker på, at du må gå med til. Interessant setup, rimelig avanceret baggrundshistorie, småfilosofiske overvejelser, paradokser, interessante figurer man føler for etc.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
la0sla0sSkrevet 23/07-03 14:16 
jaaah det kan jeg vel godt gå med til. "Fantastisk" var også mest for sjov. Jo der er væsentligt mere i den end Robocop.
Hvad sker der?
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 23/07-03 14:20, rettet 23/07-03 14:21 
I sidste ende er det centrale ved T1, T2 og T3 vel, at de er underholdende. Hvis man forventer mere end en gang robotvold, så synes jeg man kræver for meget.
Desuden er det synd, at sammenligne filmen med dens forgængere, hvis man gør det vil den blegne, ligesom Star wars 1 og 2 gør det i forhold til 4, 5, og 6'eren.
Eller ligesom Rocky 2, 3, 4 og 5 gør det i forhold til den første. Sådan forholder det sig også med Jurassic Park serien og man kunne blive ved...
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
RitesRitesSkrevet 23/07-03 14:27 
Den historie der er i T3 halter gevaldigt, og hænger ikke rigtigt sammen med noget vi er blevet præsenteret for før.

Slutningen giver dog mening, at SkyNet snarere opererer som en virus, end som en supercomputer, lige til at lukke ned, et eller andet sted. Det lød ellers logisk da 1'eren blev lavet :)

Effekterne er selvfølgelig gode og skuespillerne er da heller ikke dårlige, men der er for meget humor, især parodier på de tidligere film, til, at man rigtig tror, at man ser en Terminator film.

Arnold er dog nok så sej i den og hvis man kunne lide T1 og T2, bør man klart se den, "bare fordi".

Slutningen ligger ret meget op til en T4, som så ville tage sted efter bomberne faldt, men lad os da håbe sådanne en film aldrig kommer. For så ville det da slet ikke være Terminator mere!

"She'll be back!"
» a winner is you «
MadsMadsSkrevet 23/07-03 14:42 
Når jeg går ind og ser filmen i aften, er det godt nok ikke med nogen forventninger om en interessant historie.

Det er det heller ikke hvis jeg sætter enten 1'eren eller 2'eren i DVD-afspilleren.

Så er det fordi jeg vil se en god actionfilm og ikke en hjernedød actionfilm.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
RitesRitesSkrevet 23/07-03 15:07 
Vi kan godt kalde T1 og T2 for gode actionfilm (personligt syntes jeg faktisk, at historien er okay!), men så er T3 kategoriseret som en hjernedød actionfilm, til sammenligning :(
» a winner is you «
olmeolmeSkrevet 23/07-03 15:14, rettet 23/07-03 15:14 
Syntes nu at den hjernedøde action startede ved T2.
Arnold er da også blevet en karikatur på sig selv. Ligemeget hvilken film han er med i, spiller han hjernedød halvtysker. Fatter ikke hvorfor der er nogen der ser hans film.
la0sla0sSkrevet 23/07-03 22:58 
Jeg har ikke rigtig lysten nu, til at skrive et stort essay eller en analyse af T3... i kender det sikkert, diskussionshumøret er der ikke lige.. i mit tilfælde er jeg mæt efter T3. Jeg kan nemt sige det på denne måde:

RJK, drop fordommene og se den nu!

Jeg elaborerer lige en smule (EDIT: det blev så noget af en smøre):
Jeg var inde og se den med 5 gutter, hvoraf 4 af os er meget kritiske overfor film. Vi var alle 5 meget positive. Jeg har ikke i lang tid haft så god en ACTION oplevelse i biografen. Man kunne sige "amn lars du sagde jo en masse positivt om den før du så den, så du skal jo være glad for den". Det kan man godt, men det passer bare ikke. SLUUUT :)

Jeg opfatter ikke filmen, som en overhumoristisk Terminator... den viderefører bare nogle af de klassiske senfirser punchlines og arnielines smukt... der er knald på hele tiden, og hvor er det befriende at slippe for kungfu og folk der partou skal flyve og dreje om sig selv 60 gange.
Arnie er tilbage.. det mener jeg... nuvel har filmen problemer, men jeg var bare underholdt og det var det jeg håbede på! DEn bliver aldrig så tudeagtig og patetisk som T2 tenderer til (børnene på legepladsen og deslige). Den har en mørkere slutningen og er meget mere kontant. Jeg er dybt tilfreds.. det her er action som hvor moder lavede den, knald på.. veludført og underholdende... man får ikke hele tiden presset en masse ned i halsen om store tanker og den slags (her tænker jeg ikke på m:reloaded specifikt). Desuden skifter den aldrig fra sted til sted.. den følger ret godt arnieboy hele tiden, lige præcis hvad en actionfilm kan holde til rent dramaturgisk. Der hoppes ikke rundt til flere sidehistorier.. i really do like.
Og så dårligt spiller Nick Stahl ikke... jeg kan godt lide den underspillede John Conner... og jeg blev til tider træt af Furlongs gamle Conner, men det er vel næsten helligbrøde at sige.

Misforstå mig ikke.. jeg er ikke en happy happy idiot der ikke kan se problemerne.. jeg er bare tilfreds over en dejlig actionfilm.. for ja visse af arnielinierne kan virke pressede og unødige (især "She'll be back). Historien er for mit vedkommende lige tyk nok til at holde, måske lidt for tynd visse steder, men vender vi mønten, så ødelægger det ikke underholdningen. Der stoppes aldrig op og forklares for at det kan fortsætte.. og det er nu et plus :)

Well det blev noget af en post.. jaja sådan kan det gå... i like...karakter: 5/6. Hvorfor: den bedste popcorn-summer flick i meget lange tider.. og den bedste actionfilm jeg har set siden Matrix1.

PS... som min kammerat sagde efter at have læst Filmlands T3 review: "lol [...] en tøs kan sq da ikke anmelde en Arnie film"
Hvad sker der?
la0sla0sSkrevet 23/07-03 23:13 
hvis jeg får en søn, så skal han holdes fra alle bøger.. fyldes med sådan noget pulver-powermad og så skal han først døbes Arnold
Hvad sker der?
NaieraNaieraSkrevet 24/07-03 01:17, rettet 24/07-03 01:29 
Enig, T3 holder. 4/6.

Jeg tænkte også noget lignende "Se den dog for fanden RJK, før du rakker den ned", da jeg var færdig.

I starten af filmen var jeg træt af at John ikke lignede Furlong, men nu gider jeg sq ikke se T2 fordi Furlong er med ;)

*MINI-SPOILER ALERT*
Jeg ville dog gerne have haft lidt mere af ødelæggelserne på militærbasen med (der udenfor, med de lidt futuristisk udseende bygninger). Det tror jeg ville have fået filmen til at virke endnu stærkere på folk, på en måde. Man ser starten af det hele, og hvor hurtigt det går.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
la0sla0sSkrevet 24/07-03 01:17 
ja det går pænt stærkt med nedturen.. :)
Hvad sker der?
RJKRJKSkrevet 24/07-03 01:25 
Naiera >
Jeg tænkte også noget lignende "Se den dog for fanden RJK, før du rakker den ned", da jeg var færdig.

Hallo! Jeg har ikke rakket den ned. Blot udtrykt min bekymring.

En bekymring som alle anmeldelser jeg har læst bekræfter mig i. Og som I sådan set også har gjort i den her tråd...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 24/07-03 01:28, rettet 24/07-03 01:32 
RJK >
Nu har jeg så ikke set 3'eren og heller ikke lige tænkt mig at gøre det her og nu, fordi jeg er overbevist om at den er ringe,

Hallo! Overdrivelse fremmer forståelsen, men, altså, ovenstående...

Desuden er det ikke kun hvad du har skrevet i denne tråd om filmen, jeg tænker på...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
la0sla0sSkrevet 24/07-03 01:48 
Det er synd at den tendens til at actionfilm nu skal være proppet fyldt med tankegods der kommer i vejen for det, som det handler om: den underholdende action, er så fremtrædende. RJK: T3 lever fuldt op til serien mener jeg, og er en herlig actionfilm.. hvad mere man kan ønske, ved jeg ikke helt? Selvfølgelig kan man jo også være ude efter en film bare for, at være det. Omend jeg ikke tror det er tilfældet her. ;)

Alting behøver ikke at være så skide seriøst, for mig nyder jeg at kunne slå hjernen fra og bliver bjergtaget af action. Det har altid være mit incentive til at gå tilbage til Terminator filmene... og det bliver ført op. Nå det skal ikke være et forsvarsskrift.
Hvad sker der?
RJKRJKSkrevet 24/07-03 02:43, rettet 24/07-03 02:47 
For mig står T1 og T2 som to af historiens bedste actionfilm (omend overgået af Aliens). Det er jeg i øvrigt ikke ene om - alle er i top 200 på IMDb.

Jeg ser mere end overfladisk action i dem - ikke en artsy-smartsy intellektuel film, men tilpas indhold til, at det ikke bare er hjernedød action. Det er jeg heller ikke ene om - læs fx Eberts anmeldelse af T3.

De fleste kendere jeg har hørt fra, mener ikke at 1) actiondelen er så skelsættende som de to første og bestemt ikke at 2) indholdet er på niveau med de to første.

Det er hvad jeg forlanger af en Terminator 3. Fordi det er opfølgeren til to fantastiske film. Jeg ved godt, at jeg ikke får det. Jeg får en Jonathan Mostow sommer-no-brain-actionfilm. God underholdning, men i forhold til de to første film; ringe. James Cameron ville ikke lave den, fordi han ikke mente der var mere historie at fortælle. Jeg tror på ham.

Og lad mig så citere Ebert:

In the dawning days of science fiction, there was a chasm between the concept-oriented authors and those who churned out space opera.

John W. Campbell Jr.'s Astounding Science Fiction [...] was the home of the brainy stuff.

Bug-eyed monsters chased heroines in aluminum brassieres on the covers of [...] Thrilling Wonder Stories.

The first two Terminator movies, especially the second, belonged to Campbell's tradition of S-F ideas.

[Terminator 3] is not your older brother's Terminator. It's in the tradition of Thrilling Wonder Stories.

Problemet er ikke, at "actionfilm pludselig skal have en masse indhold". Problemet er, at de ikke længere har det...

Ebert: T3
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 24/07-03 02:49 
RJK >
Problemet er, at de ikke længere har det...

Men du har stadigvæk ikke set T3, så du kan ikke sætte den i samme bås, sådan uden videre. Ikke før du ser den, men det har du jo bestemt dig for ikke at gøre... Synd.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ChronoChronoSkrevet 24/07-03 07:28 
Jeg syntes sgu historien var fed nok, og ret overraskende også. Men jeg ser heller ikke så mange film som i gør tror jeg...
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RitesRitesSkrevet 24/07-03 08:07 
Helt enig med RJK der, selvom jeg faktisk har set filmen :)

Action scenerne er seje og helt i top, det kan ikke benægtes. Men der er næsten ingen historie og den der er er elendig og lever slet ikke op til navnet.
T1 og T2 var nemlig fede actionfilm med en okay historie. T3 certainly isn't.

3/6
» a winner is you «
NaieraNaieraSkrevet 24/07-03 11:30 
Rites >
Men der er næsten ingen historie og den der er er elendig og lever slet ikke op til navnet.

Hvorfor ikke? Den bygger da bare videre på den der var i 1 og 2? Hvis de kan sende en Terminator tilbage i T2, selvom de ikke fik nakket Sarah Connor i etteren, hvorfor kan de så ikke i treeren?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 24/07-03 11:37 
Naiera >
Men du har stadigvæk ikke set T3, så du kan ikke sætte den i samme bås, sådan uden videre.

Det gør jeg heller ikke (rigtigt). Det var en generel kommentar til actionfilmene fra 1995-2003 kontra dem fra 1985-1995.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 24/07-03 14:23 
RJK >
Det er jeg i øvrigt ikke ene om - alle er i top 200 på IMDb.

Ikke verdens bedste kilde IMO. Der er en stor overvægt af actionfilm, samt lidt "lettere" film i den generelle top 250.
Hvad mere interessant er, at de begge er i top 50 for actionfilm, og til dels, at de også er i top 50 for sci-fi film.
NaieraNaieraSkrevet 24/07-03 14:29 
De passer da fint i begge kategorier?

Jeg synes IMDB's liste er god nok. Hvad skal vi ellers gå efter? En af RJK's mavesure favorit anmeldere, der sætter en liste sammen? ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 24/07-03 14:32 
jaes >
Ikke verdens bedste kilde IMO.

Nævn en bedre kilde til, hvad andre mener...? Det eneste jeg skrev var, at jeg ikke var ene om at synes det.

Desuden var pointen, at T3 ikke er i nærheden af at være på listen.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 24/07-03 14:36, rettet 24/07-03 14:36 
Naiera:
Begge? Jeg nævnte jo tre?

Jo, de passer udemærket både under action og sci-fi, hvis det er det du mener.
Grunden til at jeg skrev som jeg gjorde er, at Terminator serien IMO, er mere action end sci-fi.

IMDB´s generelle liste holder til gengæld ikke særlig godt.
Den bærer præg af, at det primært er amerikanere, samt unge der bruger sitet.
Der er i DEN grad en mangel på små skæve film.
jaesjaesSkrevet 24/07-03 14:39, rettet 24/07-03 14:41 
RJK >
Nævn en bedre kilde til, hvad andre mener...? Det eneste jeg skrev var, at jeg ikke var ene om at synes det.

Er gjort :) - de specifikke lister for action og sci-fi.
Ja, måske fluekneppede jeg, men IMDB´s generelle liste, er efter min mening brugt alt for meget :)
EDIT: Hmm, eller fejlbrugt, kunne man sige.
RitesRitesSkrevet 24/07-03 14:42 
Nu sender de jo faktisk ikke en tilbage for at dræbe John Connor i 3'eren, vel.

Men historien, udover at de sendte en tilbage, er meget svag og ikke særligt godt forklaret.
» a winner is you «
RJKRJKSkrevet 24/07-03 14:47 
jaes >
Den bærer præg af, at det primært er amerikanere, samt unge der bruger sitet.

Gætter du bare?

Lad os tage et par eksempler:

T1
US: 47%
Andre: 53%
-17: 3%
18-29: 63%
30+: 34%

T2
US: 47%
Andre: 53%
-17: 3%
18-29: 66%
30+: 29%

Det er primært ikke-amerikanere der bruger sitet og det er næsten udelukkende folk over 20, mange over 30 - jeg ved så ikke om det gælder i dit begreb af unge, men...

Der er i DEN grad en mangel på små skæve film.

Selvfølgelig. De er jo netop små, fordi hovedparten af folk ikke bryder sig om dem!

IMDb's toplister handler ikke om gode film, men om hvad folk synes er godt. I et vist omfang er det selvfølgelig det samme.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 24/07-03 14:51 
jaes >
Er gjort :) - de specifikke lister for action og sci-fi.

Jeg er uenig. De specifikke lister er ikke meget værd. Det er de præcis samme data der benyttes som til den generelle liste, blot krydses den så med hvilke genrer folk har sat på en film. Hvilket ofte ikke giver nogen mening.

Hvad fx med Pulp Fiction, Fight Club, Alien, Jaws, Reservoir Dogs, Blade Runner og Princess Mononoke?

Det var et par fra top 30 over bedste actionfilm på IMDb. Vi kan formentligt blive enige om, at ingen af de nævnte er actionfilm.

Jeg kan ikke se værdien af de specifikke lister, når genredefinitionerne er så brede, som de er på IMDb.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
AmbyAmbySkrevet 24/07-03 14:52, rettet 24/07-03 14:53 
Nu sender de jo faktisk ikke en tilbage for at dræbe John Connor i 3'eren, vel.

Hvad skal TX'en så tilbage for ? Skaber en ny tøjstil ?
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
NaieraNaieraSkrevet 24/07-03 14:56 
jaes >
Naiera:
Begge? Jeg nævnte jo tre?

Sci-Fi og Action?

(1, 2...)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 24/07-03 14:58 
Rites >
Nu sender de jo faktisk ikke en tilbage for at dræbe John Connor i 3'eren, vel.

*mini-spoiler*

Min pointe holder, også selvom det var hans generaler Kristanna blev sendt tilbage for at nakke.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
AmbyAmbySkrevet 24/07-03 15:00 
Og det faktum at han var "Primary Target" er irrelevant ?
Alle generaler var Secondary.
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
NaieraNaieraSkrevet 24/07-03 15:01 
*spoiler igen*

Hey, nu er jeg så enig med dig, men faktum er at de ikke kunne finde John, så hun blev sendt tilbage med Secondary Targets som hovedmissionen.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 24/07-03 15:03 
Er Linda Hamilton med?
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
AmbyAmbySkrevet 24/07-03 15:04 
Nej, desværre.
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
NaieraNaieraSkrevet 24/07-03 15:05, rettet 24/07-03 15:05 
Nej. (Se filmen og find ud af hvorfor... Enkelte gange savnede jeg hende... Kate virkede ofte lidt pjattet.)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
jaesjaesSkrevet 24/07-03 15:06, rettet 24/07-03 15:13 
RJK >
Lad os tage et par eksempler:

T1
US: 47%
Andre: 53%
-17: 3%
18-29: 63%
30+: 34%

T2
US: 47%
Andre: 53%
-17: 3%
18-29: 66%
30+: 29%

Det er primært ikke-amerikanere der bruger sitet og det er næsten udelukkende folk over 20, mange over 30 - jeg ved så ikke om det gælder i dit begreb af unge, men...

Nu taler jeg ikke kun om de to film (som er typisk "ungdomsfilm"), men faktisk holder min påstand alligevel:

47% er jo en kraftig overvægt af amerikanere, sammenlignet bare med verdensdele.

63 og 66% mellem 18-29 år - en magin på 12 år (EDIT: trykfejl rettet), og 29 og 34% til en meget bredere aldersgruppe. Kan du virkelig ikke se det :)
jaesjaesSkrevet 24/07-03 15:09, rettet 24/07-03 15:14 
RJK >
Jeg kan ikke se værdien af de specifikke lister, når genredefinitionerne er så brede, som de er på IMDb.

Ja, og derfor bør man altid kigge på mere end én genrespecifik liste, da de fleste film står flere steder.
jaesjaesSkrevet 24/07-03 15:10 
Naiera >
Sci-Fi og Action?

(1, 2...)

Jaja, den er god med dig - jeg havde jo fanget denne mulighed også ;o)
RJKRJKSkrevet 24/07-03 15:59, rettet 24/07-03 16:01 
jaes >
Kan du virkelig ikke se det :)

Det her bliver jo ordkløvning, men...

Du skrev at det primært var amerikanere der brugte sitet. Jeg har svært ved at se, at det er specielt "primært", når det er mindre end halvdelen.

Den fordeling der er på IMDb (ca 50/50) svarer meget godt til, hvordan filmmarkedet er på verdensplan. Amerikanere går i biografen, som vi ser fjernsyn (overdrivelse fremmer forståelsen). Der er ikke nogen større skævvridning. At begynde at snakke om fordeling i forhold til verdensdele er på grænsen til det latterlige. Folk går altså bare ikke ret meget i biografen i Afrika!

Hvis du med unge mente de 20-30 årige, så har du vel ret. Men med "unge" mener man vel normalt dem, der ligger noget under, ja?

Det her kommer måske også bag på dig, men generelt set ser de 20-30 årige flere film end fx de 50-80 årige... ;)

Din påstand havde sikkert passet for ti år siden, men internettet er siden da blevet allemandseje. Selvfølgelig er der stadig et par hurdler at overkomme (det stærke køn...), men situationen er bestemt ikke så grel, som du lægger op til.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 24/07-03 17:39 
RJK >
Du skrev at det primært var amerikanere der brugte sitet. Jeg har svært ved at se, at det er specielt "primært", når det er mindre end halvdelen.

Så lad os kalde det overvægt af amerikanere.
Der er overvægt sammenlignet med andre lande/verdensdele.


Den fordeling der er på IMDb (ca 50/50) svarer meget godt til, hvordan filmmarkedet er på verdensplan. Amerikanere går i biografen, som vi ser fjernsyn (overdrivelse fremmer forståelsen). Der er ikke nogen større skævvridning. At begynde at snakke om fordeling i forhold til verdensdele er på grænsen til det latterlige. Folk går altså bare ikke ret meget i biografen i Afrika!

Jeg tror i den grad, at vi misforstår hinanden:

Jeg håbede blot jeg kunne "omvende dig", til ikke at se IMDB´s generelle liste, som en specielt god kilde,
for de specifikke synes jeg er ok, hvis man vel at mærke husker at kigge under flere genre for hver film (jvf. dine eksempler med Aliens, Blade Runner etc.)

Bare kald mig Moses Hanses :)

Jeg kan i øvrigt ikke se, at det er latterligt at blande andre verdensdele ind i det.
Selv i Europa har vi en lidt anden smag en amerikanerne, og det handler jo ikka om kvantitet men om kvalitet, statistik eller ej.



Hvis du med unge mente de 20-30 årige, så har du vel ret. Men med "unge" mener man vel normalt dem, der ligger noget under, ja?

Det kan jeg ikke se skulle være rigtig.
Man er vel ung fra puberteten til omkring de 30-35 år, både i "statistiksammenhæng" og generelt.


Det her kommer måske også bag på dig, men generelt set ser de 20-30 årige flere film end fx de 50-80 årige... ;)

Gud virkelig :)


Din påstand havde sikkert passet for ti år siden, men internettet er siden da blevet allemandseje. Selvfølgelig er der stadig et par hurdler at overkomme (det stærke køn...), men situationen er bestemt ikke så grel, som du lægger op til.

Det passer altså ikke.
Nettet er brugt af en bredere skare ja, men det er stadig primært børn og "unge" indtil 30-35 år, der bruger fora, gider benytte afstemninger, statistikker etc.
Det vil uden tvivl udjævne sig med tiden, når de, som er børn eller unge i dag, bliver ældre - de har fået det ind med blodet så at sige.

Med mindre du insisterer, så ser jeg ingen grund til at fortsætte.
Min mission slog fejl mht. IMDB, damn ;)
RJKRJKSkrevet 24/07-03 19:06 
Okay, vi har vel begge sagt, hvad vi ville sige.

Jeg har aldrig påstået at IMDb topliste var det ultimative udtryk for kvalitet (jeg synes fx ikke Star Wars-filmene er ret gode). Blot at det var en meget god angivelse af, hvad andre mener er det bedste.

Og jeg mener stadig at demografien (jeg er ikke inde i statistik, men et eller andet siger mig det er det rigtige ord at bruge) mellem den generelle, moderne filmforbruger og brugeren af IMDb er omtrent den samme.

Alt det andet (amerikanerne har generelt dårlig smag etc.) kan vi skam godt blive enige om...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
85 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig