Jeg skal til at samle en ny PC. Jeg læste APUs to år gamle indlæg med projekt batcomputer og han fik stor hjælp her inde, jeg håber på at i vil gøre brug af jeres ekspertise og at i vil hjælpe mig med valgene.
Pengene har jeg ikke her og nu, men den bliver samlet én del af gangen, med en ny indkøbt del hver måned. Jeg er ikke verdens bedste til PC og PC dele, men fokus er kvalitet og forholdsvis kraftig, uden at være unødvendigt dyr og overkill.
Jeg har i forvejen en gammel core2duo stående, fokus er at priotere vitale dele til den nye maskine først, og så bruge de gamle dele, til de nye bliver indkøbt og løbende kan sættes ind.
Den gamle dele der kan genbruges er: 2 harddiske, 8800GTS Geforce 750Mb, Mus og tastatur, 650Watt strømforsyning. Alle delene skal langsomt skiftes ud, prioteret efter hvad der holder prisen bedst. Derfor kommer grafikkort og SSD harddisk til sidst, da de er i konstant prisudvikling.
August: Kabinet og ram (Er indkøbt)
Kabinet:
Jeg har indkøbt et CM Silent Storm kabinet som dyret skal være i. Det gamle kabinet er stort, grimt og ridset. Ny computer kræver nyt udseende. Købte dette med det samme, da det var på tilbud.
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16811119194
Ram:
RAM kingston/corsair 8 GB (4x2) 1333 Mhz
Jeg har ikke en fis forstand på ram, men de passer i det motherboard jeg har set og var billige demo modeller. Med tiden kan de erstattes, hvis de ikke performer ordentligt.
September: Bundkort
Jeg har kigget på Asus Sabertooth Z77 og grunden dette, var det indbyggede SSD. Beskrivelse fra producenten:
It uses an installed fast SSD (min 18.6 GB available capacity required) as a cache for frequently accessed data. Key benefits include reduced load and wait times, and lower power consumption through the elimination of unnecessary hard drive spin. This technology combines SSD performance with hard drive capacity, operating up to 6X faster than a hard drive-only system.
http://www.edbpriser.dk/bundkort/asus-sabertooth-z77-id-6733727.aspx
Er det fint, er der noget der er bedre til prisen, eller lige så godt og billigere?
November: Processor og CPU køler
Processor: Lang tids søgning har efterladt mig med et valg på i5 3. generation. Jeg har læst at i5 i nogen tilfælde performer bedre end billige i7'er i spil, derfor ser jeg ingen grund til at bruge de ekstra penge på i7.
Men hvilken model skal jeg vælge?
CPU køler: Bud modtages. Krav: Den skal være effektiv og stille.
Nu er den nye bygget, inklusiv gamle dele og bliver langsom skiftet videre på.
December: Strømforsyning.
En stille sag, der stabil og leverer nok strøm. 850Watt, er det ikke nok hvis jeg en dag vil køre SLI? Anbefalinger modtages.
Januar og fremefter: Joypad, harddisk, grafikkort, mus og tastatur.
Jeg opdaterer tråden herefter, der kan nå at ske meget med SSD harddiske og grafikkort inden januar.
Input modtages med kyshånd.