X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Computer fejl


Svar
DommergaardDommergaardSkrevet 02/12-07 13:51 
Jeg har lidt af et problem. Det drejer sig om min Zepto 4200 (bærbar) Jeg formaterede min computer i sidste uge, eftersom den var gået hen og blevet lidt langsom. Jeg kørte det daværende tidspunkt med Vista, men da det tog for mange krafter ud af min computer, valgte jeg så at skifte tilbage til XP. Jeg formaterer så min computer og begynder at installere de drivere jeg har med til den. Den kører rigtig godt de første 5 min, men efter dette, er det som om, at den bare går helt i stå. Jeg kan stadig køre musemarkøren rundt på skærmen, men det tager utrolig lang tid at åbne programmer. Jeg kan ikke en gang gå på nettet efter disse 5 min. Jeg kan heller ikke slukke computeren og holder så slukknappen inde i nogle sekunder for at slukke den. Hver gang jeg så tænder den igen, så virker den fint de første ca. 5 min igen, og så er det ellers samme problem.

Jeg kan ikke forstå det. Jeg har haft bærbaren 3½ år ca. og der har aldrig været problemer med den. Jeg bruger den stort set kun til at høre musik på, skrive og gå på nettet med, så ville være lidt ked af at gå ud og bruge flere tusinde kroner på en ny, da jeg ikke har brug for en kraftigere en end jeg har nu.

Er der nogen der har haft ligende problemer? Håber at I kan hjælpe mig!
KillerBean2KillerBean2Skrevet 02/12-07 14:00 
Har du installeret Quicktime? :D
AV Intelligent Terminal
dRxLdRxLSkrevet 02/12-07 14:08 
Du kunne evt. prøve med en Ubuntu live CD og se om det styresystem fungerer tilfredsstillende på den.

Ubuntu live CD'en er fin fordi du ikke behøver at installere noget for at prøve den.

Link...
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
DommergaardDommergaardSkrevet 02/12-07 14:34 
Jeg har _ikke_ installeret Quicktime, nej.

Kan man boote sin computer op med det der Ubuntu? Jeg skriver fra en anden computer lige pt., for jeg kan slet ikke bruge den anden mere end max. 5 min af gangen. Har prøvet at formatere den 4 gange nu, det er det samme problem hver gang!
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 02/12-07 15:58, rettet 02/12-07 16:00 
Du kan brænde Ubuntu live cden ud og så køre det fra CDen. Du ændrer overhovedet ikke noget ved din computer ved at gøre sådan.

Alternativt finders der Kubuntu som er med KDE der nok minder mere om windows end Gnome (ubuntu) gør. Personligt mener jeg Gnome er bedst.

Link...
Spiller nu: Phantasy Star IV
DommergaardDommergaardSkrevet 03/12-07 09:05 
Lige nu kører jeg med Ubuntu. Man skal lige vænne sig til det, men det er faktisk helt okay, og der er ikke nogen problemer med min computer!

Tak for hjælpen! :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/12-07 16:39, rettet 03/12-07 16:41 
Har du installeret Ubuntu? Dengang jeg selv brugte det hentede jeg altid et program der hed automatix hver gang jeg havde formateret. Det installerede bla. flash, video codecs og meget mere. Jeg ved ikke hvad der følger med de nye versioner af Ubuntu men hvis du vil ha fat i det kan du gøre sådan i en promt: (fjern # og tryk enter efter hver line)

#sudo -s
(den skulle nu be om password og derefter skifte til root bruger)
#apt-get install automatix

Hvis den henter og installerer skulle du kunne finde et ikon til programmet i start menuen.

Jeg kan ikke huske om du skal ha noget multiverse slået til for at kunne dette. Måske dr laks kan huske det?

EDIT: Fandt en guide her:
http://www.getautomatix.com/wiki/index.php?title=Installation

Gå ned til " Installing Automatix2 with Apt" og følg den :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
tastasSkrevet 03/12-07 17:43 
God guide her også:

Ubuntu DK guide
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
TLTLSkrevet 03/12-07 18:37, rettet 03/12-07 18:39 
Hvis du gerne vil bruge Windows XP i stedet for Linux, så prøv at geninstallere uden de drivere du har fået med computeren. For de er ret sikkert drivere til Vista, som nok vil lave nogle fejl på din XP installation.

Ud over det så boot din PC op uden at den er på nettet, for når du laver en ren XP installation, er firewallen ikke slået til og så er det nemt for enhver at få adgang til din computer. Jeg har selv oplevet at min PC er ubrugelig uden firewall, når netstikket er i.
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
DommergaardDommergaardSkrevet 05/12-07 12:46 
Nu er jeg så småt ved at vænne mig til Linux. Jeg har prøvet af følge nedenstående Walktrough til at få min netbank op at køre, men sidder fast i følgende sektion:

Ang. Cabextract:

Ubuntu har det fra start af, man skal bare lige forklare Ubuntu det. Det kan gøres ved at åbne "Synaptic Package Manager" der ligger under System—>Administration—>Synaptic package manager. I Synaptic package manager skal man slår "Universal/Community Maintained" til. (Ubuntu)

Nogen der kan hjælpe mig?
AmbyAmbySkrevet 05/12-07 13:41, rettet 05/12-07 13:42 
Hvad er problemet?

EDIT: Læste lidt op. Installér for guds skyld ikke Automatix2. Det kan ødelægge det hele. Brug det indbyggede system.
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
DommergaardDommergaardSkrevet 05/12-07 14:42 
Jeg kan ikke finde det sted hvor jeg skal slå Universal/Community Maintained til! :/
DommergaardDommergaardSkrevet 09/12-07 15:55 
*BUMP*
dRxLdRxLSkrevet 09/12-07 21:34 
Jeg er ikke selv Ubuntu bruger, men en kammerat gav mig følgende svar:

1: System -> Administration -> Software Sources
2: Slå flueben #2 (universe) til.
3: Tryk "Close" og sig JA til at genindlæse pakkelisten

Han siger at det er en god ide at slå alle kilde-fluebenene til på nær CD-ROM'en som skal slåes fra.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
DommergaardDommergaardSkrevet 10/12-07 18:34 
Tak for det, men det har jeg gjort. Den bliver ved med at sige, at jeg skal hente cabextract. Bruger denne walktrough (nedenstående link), men sidder fast der ved 'cabextract'. Ikke andre der har Linux og bruger netbank? Alt hjælp er værdsat!

Netbank @ Linux
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/12-07 19:48 
Har du prøvet at installere det manuelt ved at skrive følgende i terminalen?:

# sudo apt-get install cabextract

Jeg har ingen anelse, om det virker, men det er da værd at prøve :)
AV Intelligent Terminal
lkzlkzSkrevet 10/12-07 20:08 
'cabextract' findes i hvert fald som pakke i Ubuntu 7.10 :-)

Alternativt kan du bruge 'Synaptic' til at installere pakker med, det er et GUI program.

Hos mig ligger den under 'System' -> 'Administration' -> 'Synaptic Package Manager', jeg kan ikke huske om jeg selv har installeret den eller om den allerede var installeret.

Du kan installerer den i en terminal ved:

sudo apt-get install synaptic

Mere om Synaptic: http://help.ubuntu.com/community/SynapticHowto
McLovin
DommergaardDommergaardSkrevet 10/12-07 20:08 
SÅDAN! Så fungerer det! Mange tak for hjælpen! :)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig