KroeboCop | Skrevet 27/09-07 21:34 | | Det her er ikke engang for sjov, men jeg har glemt hvordan jeg laver gode popcorn. Når jeg laver dem er de næsten altid hårde, hvad kan det skyldes? Kan det være for lidt varme eller olie? | Hoid to colony C05 where the computer is...
|
|
jaes | Skrevet 27/09-07 21:48, rettet 27/09-07 22:49 | Mmmmm, popcorn :)
Du tager...
- En tykbundet gryde.
- Hælder 2-3 spiseskefulde olie i (bunden skal være dækket af et tyndt lag*).
- Skruer op for varmen (jeg synes, at ca. 75% af maksimum indstilling giver det bedste resultat).
- Når olien er varm (et gammelt trick er, at stikke træenden af en tændstik i - det skal syde rundt om træet) tilsætter du ca. en deciliter majs (eller til bunden er næsten dækket af et enkelt lag majs).
- Læg låg på.
- Når det begynder at poppe så skru ned for varmen**. Derefter ryster du gryden lidt, og sætter den tilbage. Gentag ca. hver 15 sekunder.
- Når det holder op med at poppe, så tager du gryden af varmen og hælder popcornene i en skål med det samme.
- Hæld lidt groft salt på.
EDIT: * Det må ikke være et meget tyndt lag olie, så brænder det sikkert bare på. Vi taler vel om 1-2 millimeter.
EDIT-SMEDIT: ** Hvis du har el-komfur, kan du nok med fordel slukke helt for varmen, når det popper. Ved gas, skru ned på lav varme - det er for, at de færdige af kornene ikke skal brænde på. Beklager tilføjelserne, var åbenbart lidt rusten udi i kunsten at lave popcorn, så jeg kom lige i tanke om lidt mere :) |
|
KroeboCop | Skrevet 27/09-07 22:40 | | Er ellers god til det med mad, men popcorn det kunne jeg ikke:=( Jeg går ud med det sammme og prøver, Tak for din hjælp, ser om det hjælper på det:=) | Hoid to colony C05 where the computer is...
|
|
KroeboCop | Skrevet 27/09-07 23:00 | Gjorde som jeg skulle (også det med tændstikken) og de er ikke
hårde mere:=) glæder mig til bunden, har savnet de gode gamle korn, som er en slags bonus efter min mening. Tænkte på hvorfor er det man skal bruge groft salt frem for fint, det siger kokke jo også altid? | Hoid to colony C05 where the computer is...
|
|
jaes | Skrevet 27/09-07 23:08 | Det er fordi, varmen får saltet til at smelte. Så pøser du fint salt på, når det ikke at fordele sig, inden det smelter, og du står med popcorn med saltsøer.
Men derfor kan fint salt vel godt bruges i andre situationer, det kommer vel lidt an på, hvad man laver af mad. |
|
KroeboCop | Skrevet 27/09-07 23:10 | | Nå OK:=) | Hoid to colony C05 where the computer is...
|
|