X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Genspilningsværdi?


Svar
Alf81Alf81Skrevet 31/07-07 12:31, rettet 31/07-07 12:50 
Hvad er det der gør, at et spil har genspilngsværdi?

Jeg har ofte tænkt over dette og tror ikke svaret er så ligetil, som man måske forestiller sig. For nogle genrer giver det sig selv, feks. Fighters, shmups, puzzles og online FPS'. Men engang imellem bliver der produceret et spil udenfor nævnte kategorier, hvor alt går op i en højere enhed.

Har sammenhængende også vurderet, at genspilningsværdi (i de fleste tilfælde) har en enorm indflydelse på mine personlige spilindkøb. Har købt og gennemspillet utroligt mange spil, for derpå at gå af med dem igen, alene pga. At der historiemæssigt eller gameplaymæssigt ikke var meget at vende tilbage til, efter en enkelt (eller to) gennemspilning(er).

Da dette enme nok hurtigt kunne gå hen og blive en småkringlet sag, pga. At det sidste ende nok er meget individuelt, vil det være lettere at nævne nogle titler, der for jer, har en høj genspilningsværdi.

Jeg vil gerne starte med at nævne nogle af de titler der forkommer mig logiske, efterfulgt af titler hvor jeg ikke helt kan sætte finger på, hvorfor de tiltaler mig i så høj grad, at jeg ikke kan blive træt af at spille dem.

De logiske:

CVS2
SFZ3
SFIII3'rdStrike
SSFIITurbo

Rytmespil (primært til DS)

De fleste shmups.

+ Mange arcadespil. Primært (men ikke nødvendigvis) hvor gameplayet er centreret omkring highscore. Eks. Bubble Bobble/Bubble Symphony, New Zealand Story, Rainbow Island, Snow Bros. osv.

De, for mig, mindre logiske:

Alien Soldier
Burning Rangers
Castlevania SOTN (ingen af de andre titler i serien lader til at have denne effekt på mig)
FFVII (et magisk øjeblik i spilhistorien. For mig, kun overgået af Grandia)
Grandia (et af de spil, hvor alt går op i en højere enhed)
Gunstar Heroes
MegaMan/X serierne (ikke div. Spin-offs)
Metal Gear Solid (de andre titler i sereien har intet på MGS)
Nights
Resident Evil 1-2 (efter 2'eren udviklede serien sig til den dårlige side i mine øjne)
Shinobi III
Silhouette Mirage
Sonic 3

Jeg har med garanti glemt en masse. Og som folk tydeligt kan se, har min liste en overvægt af retrospil. Det er måske også en smule der jeg vil hen med dette - for jeg er ikke stødt på et spil i mange år, hvor genspilningsværdien har været særlig høj.

Men kom med nogle bud på hvilke titler der i jeres hjerter rummer en høj genspilningsværdi.
Ting om dét og pis.
nerosnerosSkrevet 31/07-07 13:27, rettet 31/07-07 21:40 
Tja jeg kan da godt starte med et par bud.

De logiske:
Rainbow Six: Vegas (online delen er suveræn)
Star Wars: Rogue Leader
RE4 (simpelthen bare et fantastisk actionspil)
Halo (fed historie og univers)
Hyper Duel (oldschool charme)
King Of Fighters '97
Samurai Shodown III (sværheden)
Soukyugurentai
Tempest 2000 (det er bare der ud af med highscoren)
Dragon's Fury (det samme som Tempest 2000)
Shinobi III
Super Metroid (et af de bedste spil nogensinde i min bog)

..og stort set de fleste Shoot-'em-ups og Fighter spil :D!

Mindre logiske:
Cosmic Smash
Killer7
The Warriors
Rocky Legends (måske bare fordi jeg er fan af filmserien)
Earth Defence Force 2017 (hjernedød action som jeg ikke kan få nok af)
Table Tennis
Ninja Warriors
Castlevania: Symphony Of The Night (jeg ved ikke hvorfor jeg synes egentlig ikke så godt om det, men så aligevel..)
Karnov's Revenge

Jeg har sikkert også glemt en del, og det vil nok også altid være en liste som vil se lidt forskellig ud alt efter hvad humør man er i.
Bashful Neophyte
XiwanaXiwanaSkrevet 31/07-07 19:54 
Mht. genspilningsværdien er genren selvfølgelig altafgørende. Hér er et lille udvalg af dem, som jeg lige kan komme på:

Metal Gear Solid
Metal Gear Solid 2: Sons of liberty (pga. den i mine øjne vildt indviklede historie)
FFVII
Hitman Contracts
Hitman Blood Money
GTA Vice City og SA
Battlefront-spillene
Guitar Hero-spillene
ISS Pro Evolution-serien
[inspirational quote here]
TLTLSkrevet 31/07-07 21:10 
De fleste racers og fighters jeg har spillet, kan jeg altid vende tilbage til.

mindre logiske:

GTA : Vice City
Oddworld : Abe's Exodus
Final Fantasy IX
Guitar Hero spillene
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
KillerBean2KillerBean2Skrevet 31/07-07 23:35 
Jeg kan helt klart sætte GTA: Vice City som den titel, jeg har spillet mest med jævne mellemrum. Der er bare ét eller andet ved det spil, som tænder mig foruroligende meget :)

StarCraft og det første Unreal har også en fast plads på min bærbare computers harddisk.

Sonic the Hedgehog (1, 2 og 3), Streets of Rage (1+2) og Puzzle Bobble er også noget af det, jeg kan stene igen og igen.
AV Intelligent Terminal
JAAJAASkrevet 01/08-07 05:48, rettet 01/08-07 05:51 
Genspilningsvaerdi er noget Sega, i mine oejne, forstaar (forstod? (T_T)) bedre end de fleste.

Sega Rally, 18 Wheeler, NiGHTS, Shinobi PS2, Jet Set Radio, Panzer Dragoon, Sonic o.s.v. Sega har haft en tradition for at lave spil, hvor det ikke drejer sig saa meget om at gennemfoere, som det drejer sig om at blive god til spillet. Faa, gennemtaenkte baner og gennemfoert kontrol som man grundet den relativt korte laengde kan blive bedre og bedre til.

Et praemieeksempel er Sega Rally Championship, der med sine kun 4 baner allligevel stadig jaevnligt bliver spillet af mig, mens et spil som V-Rally med sit utal af baner hurtigt blev uinteressant.

Nu skal det ikke forstaas saadan, at Sega har monopol paa dette - Namco, Taito og mange andre forstaar det ogsaa - men Sega har tidligere virkelig mestret denne gren.

Det er saa soergeligt, at de tilsyneladende langsomt er ved at glemme, hvad der gjorde dem til noget saerligt. Jeg haaber inderligt, at vi fortsat vil se titler som Outrun 2 og Orta fra Sega.

Naa, nu skal jeg vist ud og finde et lommetoerklaede.
Alf81Alf81Skrevet 06/08-07 10:03 
Vil faktisk gerne lige tilføje Astro Boy (GBA), Bleach DS, Bomberman (de fleste), Puzzle Bobble (1-4), Super Fantasy Zone og Super Mario Bros. 2/Super Mario Advance (det absolut bedste i serien).

Sjovt... De fleste kan vel nikke genkendende til ønsket om at være god til et eller andet. Men hvad der i sidste ende er afgørende for hvad man vælger at gå op i, synes jeg ikke nødvendigvis giver nogen mening. For da jeg var yngre, gik jeg både til fodbold og håndbold, men intet kunne optage min tid som arcadehallerne. Dagen i dag, har jeg ikke den fjerneste interesse for sport, men derimod alt hvad der kan få farver til at bevæge sig på en skærm, har min fulde opmærksomhed.
Ting om dét og pis.
EchoEchoSkrevet 06/08-07 21:24 
Der er ét spil, som jeg, i de seneste år har brugt utrolig mange timer på, og det Wind Waker. Spillet er egentlig ret lige frem og ikke særlig dybt eller langt, men alligevel har det et eller andet, en følelse, som jeg ikke har følt særlig tit. Det lyder meget smuk og en smule kvalmt, men når jeg spiller det spil, så giver det bare mening!
Spiller nu: Okami, Ratchet & Clank: Size M...
nerosnerosSkrevet 06/08-07 21:58 
Jeg ved ikke om jeg er den eneste, men det er faktisk tit sket at jeg f.eks har haft et spil, som jeg blev træt af og så har byttet igen. Det sjove er så, at jeg ofte ikke kan lade være med at købe det igen fordi der så aligevel var noget, som jeg ikke kunne holde mig fra. Det er f.eks det spil jeg er igang med nu The Chronicles of Riddick. Jeg blev jo aldrig rigtig færdig med det, men det har nu aligevel haft en inorm tiltrækningskraft. Dog er det måske ikke rigtig i kategorien for genspilning da jeg måske mener, at vi her kun snakker om spil vi har gennemført eller hvad mener i? Det er bare mærkeligt at det så ofte er sket.
Bashful Neophyte
XiwanaXiwanaSkrevet 06/08-07 22:33, rettet 06/08-07 22:37 
neros>
Jeg ved ikke om jeg er den eneste

Du er langt fra den eneste. Jeg har selv ofte solgt eller byttet et spil væk for blot få måneder senere at købe det igen af forskellige årsager. Listen er lang, men hér er blot et lille udvalg:

-Batman Begins (Xbox) - Årsag: Jeg gik og overvejede at købe filmen, og ville lige spille handlingen igennem først
-Fable (Xbox) - Årsag: Jeg havde lyst til at spille et Oblivionlignende spil til en af de konsoller, som jeg faktisk ejer. Desuden var den opgraderede Lost Chapters-udgave heldigvis kommet på gaden!
-Onimusha 2 (PS2) - Årsag: Jeg var med tiden blevet godt frusteret over Devil May Cry 3's sværhedsgrad og ønskede derfor at spille et Capcomspil, hvor sværhedsgraden er tålelig.
-GTA: SA og AvP: Extinction (PS2) - Årsag: Begge spil havde jeg i en PS2-udgave med dertilhørende gnidret grafik. De "nye" xbox-versioner er langt mere tilfredsstillende.
[inspirational quote here]
KLTKLTSkrevet 07/08-07 14:39 
Er enig med JAA langt hen af vejen, eftersom jeg også mener Sega har skabt masser af titler gennem tiderne der har haft stor genspilningsværdi, mange af deres arcade konverteringer har ofte haft stor genspilningsværdi da man igen og igen kunne forsøge at slå rekorder, her kan Crazy Taxi spillene nævnes.

De første Sonic spil havde også stor genspilningsværdi som jeg ser det, man kunne som andre have nævnt forsøge igen og igen på de forskellige baner til man til sidst mestrede dem til perfektion.

Jeg vil også nævne et spil som Chu Chu Rocket, i multiplayer kunne man spille dette spil igen og igen uden det for alvor blev for meget af det gode, også på grund af det faktum at man kunne blive vildt god til det via masser af træning.

Jeg vil også mene at de nye meget åbne spil ala spillene i Grand Theft Auto serien giver stor genspilningsværdi, simpelthen fordi alt er så frit og man kan gøre hvad man har lyst til.
9/11 Was An Inside Job
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig