X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Vurdering af Mirai 32" LCD TV 632V200


Svar
WonderboyWonderboySkrevet 08/07-07 11:10, rettet 08/07-07 11:11 
Her der nogle der kender noget til dette mærke om det er Ok?, det er da en okay pris synes jeg.

Mirai LCD TV 632V200 , 32"
I love monster land
Zzap!Zzap!Skrevet 08/07-07 11:34 
Det ser ud til at mærket har mange fans her på P:R:
http://playright.dk/forumemne.php?id=21042&start=0
Born to kill space
NaieraNaieraSkrevet 08/07-07 12:42, rettet 08/07-07 14:55 
Det kommer helt an på hvad du forventer af fjernsynet. Du får ikke billedkvalitet der kan matche et normalt CRT TV, men du får en skærm der f.eks. kan være god som HD gaming- eller pc-skærm.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
WonderboyWonderboySkrevet 08/07-07 13:28 
Det hva menigen at jeg skulle bruge det til at se tv på.
I love monster land
Zzap!Zzap!Skrevet 08/07-07 14:12 
Nu kommer det helt an på hvad det er for et CRT tv du kommer fra. Hvis det er en "gammel" standard flimmerkasse med 50hz interlaced opdatering, geometri der ligner et tivoli spejl og 10cm overscan, så er Miraien langt bedre.
Det er kun hvis det "high-end" CRTer, at de stadig har en fordel over low-end - mid-end LCD.
Dog skal du være opmærksom på at du får et langt bedre billede hvis du giver TVet er digitalt signal i stedet for direkte fra den gamle antenneledning.
Born to kill space
WehnerWehnerSkrevet 08/07-07 14:40 
Jeg synes ikke man kan se, om det har digital tuner. Jeg ville nok gætte på, at det ikke har.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
NaieraNaieraSkrevet 08/07-07 14:54 
Zzap!>
Nu kommer det helt an på hvad det er for et CRT tv du kommer fra. Hvis det er en "gammel" standard flimmerkasse med 50hz interlaced opdatering, geometri der ligner et tivoli spejl og 10cm overscan, så er Miraien langt bedre.
Det er kun hvis det "high-end" CRTer, at de stadig har en fordel over low-end - mid-end LCD.
Dog skal du være opmærksom på at du får et langt bedre billede hvis du giver TVet er digitalt signal i stedet for direkte fra den gamle antenneledning.

Jeg er dybt uenig. Billige LCD TV har absolut ingenting på selv de billigste CRT TV. Det kan godt være at geometrien er skudt og man mister 5 cm i alle sider, men i det mindste er farverne ikke fuldstændig vanvittige, og man kan se fodbold uden at spillerne slæber en skygge der virker 5 meter lang bag sig.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 08/07-07 14:56 
Wonderboy>
Det hva menigen at jeg skulle bruge det til at se tv på.

Så ville jeg råde dig til at kigge på noget andet. Spar sammen til noget bedre, og nyd dit CRT TV i et stykke tid mere. Jeg tror du ville fortryde hvis du køber omtalte Mirai TV, hvis det bare skal bruges til TV.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Zzap!Zzap!Skrevet 08/07-07 15:40 
Naiera>
Jeg er dybt uenig. Billige LCD TV har absolut ingenting på selv de billigste CRT TV. Det kan godt være at geometrien er skudt og man mister 5 cm i alle sider, men i det mindste er farverne ikke fuldstændig vanvittige, og man kan se fodbold uden at spillerne slæber en skygge der virker 5 meter lang bag sig.

Jeg ved ikke om det er den analoge tuner i nogle LCD tv der er dårlig, eller om det er fordi signalet er kalibreret til CRTs quirks, men dét at der er så stor forskel på om man afspiller en DVD igennem HDMI/component eller om man ser analogt tv er en kraftig indikation af, at det er dér den er gal.
Hvis du tilslutter en DVB tuner eller en parabol boks så skulle der ikke være de store problemer med farverne.

Langsomme LCDer som trækker spor er det ærligt talt længe siden jeg har set, selv på de helt billige modeller.

Personligt vægter jeg billedestabilitet (man kan bare ikke gå tilbage til 50hz flimmer når man først har prøvet noget andet) og perfekt geometri meget højt (meget vigtigt i videospil).
Born to kill space
NaieraNaieraSkrevet 08/07-07 15:46 
Zzap!>
Jeg ved ikke om det er den analoge tuner i nogle LCD tv der er dårlig, eller om det er fordi signalet er kalibreret til CRTs quirks, men dét at der er så stor forskel på om man afspiller en DVD igennem HDMI/component eller om man ser analogt tv er en kraftig indikation af, at det er dér den er gal.

Tunerne er ikke nødvendigvis synderne. Det er nemmere at få DVD til at se 'godt' ud for utrænede øjne, end et analogt TV signal. Ligesom folk falder på halen over HD-signaler på billige LCD TV. Disse signaler ville se LANGT bedre ud på et plasma TV eller en projektor, men folk har aldrig set hvordan HD rigtig kan se ud, så LCD TV'et med HD-signalet overvælder.

Hvis et TV er godt, så kan det vise både analog TV, DVD, HD osv. ordentligt. LCD TV er ikke bedre til HD; det ser bare mindre dårligt ud end analog TV.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 08/07-07 15:50, rettet 08/07-07 15:54 
Zzap!>
Hvis du tilslutter en DVB tuner eller en parabol boks så skulle der ikke være de store problemer med farverne.

Jeg beklager min noget 'direkte' formulering, men det er noget vrøvl. Et LCD TV kan ikke vise farver bedre fordi det får et analogt signal af lidt højere kvalitet end det fra den analoge tuner der sidder i TV'et. TV'et har præcis den samme gamma-kurve, det samme, skæve, farve-spektrum, og de samme svagheder mht. 'efterslæb', eller hvad man nu vil kalde det, osv., ligemeget om du ser analog TV eller HD af en eller anden art på det.

Zzap!>
Langsomme LCDer som trækker spor er det ærligt talt længe siden jeg har set, selv på de helt billige modeller.

Det er ikke alle der er lige 'overfølsomme' overfor det. 'Efterslæb' eller 'skygger' er ikke blandt de ting der generer mig ved LCD generelt, men selv med de nyeste modeller kan det være et problem f.eks. at se sport. Ser man et LCD TV (også af den dyre slags) ved siden af et plasma TV er det tydeligt, også for undertegnede.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Zzap!Zzap!Skrevet 08/07-07 18:04, rettet 08/07-07 18:05 
Det er netop ikke TVets gammakurve jeg taler om, men om signalet fra stationen, der kan være tweaket til at virke bedst på det mest udbredte, et halvgammelt CRT TV. Ligesom P3 tilføjer kompression og bas fremhævning for at musikken skal lyde bedre på gamle radioer.

Det er fuldstændig rigtigt at LCD tv har færre bits/båndbredde til farveinformation end et CRT, men nu er farvepræcision noget af det, det menneskelige øje er dårligst til at skelne. Hvis de rigtige indstillinger og kurver bliver brugt, kan man få rigtig gode farver ud af de bits der er til rådighed på et LCD TV.

En af mine gripes med plasma er den flimren og grumsethed der er specielt i lyssvage områder. Det er et resultat af den måde plasma teknikken fungerer på (en blanding af temporal og spatial dithering), som ikke ser ud til at være blevet bedre med årene.
Born to kill space
NaieraNaieraSkrevet 08/07-07 18:08, rettet 08/07-07 18:20 
Zzap!>
Det er netop ikke TVets gammakurve jeg taler om, men om signalet fra stationen, der kan være tweaket til at virke bedst på det mest udbredte, et halvgammelt CRT TV.

Jamen sådan forholder det sig ikke. TV og film laves efter ISF-standarden, og det er den man med et TV eller en projektor skal komme så tæt på som muligt, for at gengive film og andre udsendelser bedst muligt. TV-udsendelser er _ikke_ som sådan tweaket til at blive vist på lige netop CRT TV.

Zzap!>
Det er fuldstændig rigtigt at LCD tv har færre bits/båndbredde til farveinformation end et CRT, men nu er farvepræcision noget af det, det menneskelige øje er dårligst til at skelne. Hvis de rigtige indstillinger og kurver bliver brugt, kan man få rigtig gode farver ud af de bits der er til rådighed på et LCD TV.

'Farvepræcision' er noget af det absolut vigtigste for at gengive et billede godt og korrekt. Det er uden tvivl noget der er til at se.

Jeg ved ikke hvor du har den med farvepræcision og øjet fra; den må du hellere underbygge med noget dokumentation. Jeg er ligegodt aldrig stødt på dét argument før.

Det skal være op til dig og andre om det er det bedst mulige billede I har lyst til at have på jeres TV, men det er indiskutabelt en fordel at komme så tæt som muligt på at gengive førnævnte standarder korrekt, såfremt man vil have det meste ud af TV og film. Hvis du mener at man kan få 'rigtig gode' farver ud af et LCD TV, så måler du 'rigtigt godt' imod en meget lav standard.

Zzap!>
En af mine gripes med plasma er den flimren og grumsethed der er specielt i lyssvage områder. Det er et resultat af den måde plasma teknikken fungerer på (en blanding af temporal og spatial dithering), som ikke ser ud til at være blevet bedre med årene.

Intet TV er perfekt. Selv med projektorer til 150k må der indgås kompromiser. Det er nemt at pege på én ting, og så lade det hele stå eller falde på dét, men så skyder man sig selv i foden hvis missionen vitterligt er at finde den bedst mulige billedkvalitet indenfor nogle givne rammer.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
WehnerWehnerSkrevet 08/07-07 21:10 
Tilbage til Mirai så er denne model: DTL-332M200 på tilbud til 3995,- i Kvickly Xtra i denne uge.

Det er vist noget af det samme.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Zzap!Zzap!Skrevet 08/07-07 23:47 
Naiera>
Jamen sådan forholder det sig ikke. TV og film laves efter ISF-standarden, og det er den man med et TV eller en projektor skal komme så tæt på som muligt, for at gengive film og andre udsendelser bedst muligt. TV-udsendelser er _ikke_ som sådan tweaket til at blive vist på lige netop CRT TV.

Ikke desto mindre er der ofte stor forskel i farvetonen og temperaturen TV stationer imellem og programmer imellem. Så ISF standarden er absolut ikke noget der er hugget i sten når det kommer til broadcast TV.
Gamma dekompressionen i ældre TV bliver foretaget af et analogt kredsløb, uden at være sikker kunne jeg forestille mig at TV stationerne lige giver den et ekstra skud så "der i hvert fald ikke skal være for få farver", for at kompensere for kredsløb der er tunet anderledes eller er ældet.

'Farvepræcision' er noget af det absolut vigtigste for at gengive et billede godt og korrekt. Det er uden tvivl noget der er til at se.

Jeg ved ikke hvor du har den med farvepræcision og øjet fra; den må du hellere underbygge med noget dokumentation. Jeg er ligegodt aldrig stødt på dét argument før.

Jeg kan ikke tro et en der ved så meget om TV som dig ikke kender til YUV farvemodellen og luminans kompression? Det må da vist være en misforståelse?
Det at menneskets øje er mere følsomt over for forskelle i lys og mørke end farve, er noget der har været vidst i hundreder af år.

Det skal være op til dig og andre om det er det bedst mulige billede I har lyst til at have på jeres TV, men det er indiskutabelt en fordel at komme så tæt som muligt på at gengive førnævnte standarder korrekt, såfremt man vil have det meste ud af TV og film. Hvis du mener at man kan få 'rigtig gode' farver ud af et LCD TV, så måler du 'rigtigt godt' imod en meget lav standard.

De førnævnte standarder er jo "bare" et pejlemærke for den rigtige kalibrering af farverne, og siger efter hvad jeg ved ikke noget om præcisionen af farverne. I princippet ville et 8bit billede kunne overholde ISF standarderne.

Intet TV er perfekt. Selv med projektorer til 150k må der indgås kompromiser. Det er nemt at pege på én ting, og så lade det hele stå eller falde på dét, men så skyder man sig selv i foden hvis missionen vitterligt er at finde den bedst mulige billedkvalitet indenfor nogle givne rammer.

Nu er billedstabilitet for mig at se, en af de allerstørste features ved HDTV, så det er et svært valg mellem det og så bedre farve definition.
Jeg siger ikke at plasma er et ubetinget dårligt valg, men det er da påfaldende at teknologien langsomt, men sikkert bliver skubbet ud af markedet af LCD.
Born to kill space
NaieraNaieraSkrevet 09/07-07 13:14, rettet 09/07-07 13:16 
Zzap!>
Ikke desto mindre er der ofte stor forskel i farvetonen og temperaturen TV stationer imellem og programmer imellem. Så ISF standarden er absolut ikke noget der er hugget i sten når det kommer til broadcast TV.

Hvert program produceres med ISF-standarden in mente. Det er op til producenten af disse at bestemme hvordan hver enkelt udsendelse skal se ud, men hvis du ikke forsøger at følge standarden med dit TV, har du ikke en snebolds chance i helvede for at få programmet at se, som det er meningen det skal se ud. Det er ikke tilfældigt at disse standarder eksisterer og benyttes.

At TV-udsendelser skulle se dårlige ud på LCD TV fordi de er lavet til CRT TV er bare en søforklaring. Et eller andet må man jo finde på, når man finder ud af, at det nye LCD TV ikke har ligeså god billedkvalitet, som det ti år gamle CRT TV...

Zzap!>
Jeg kan ikke tro et en der ved så meget om TV som dig ikke kender til YUV farvemodellen og luminans kompression? Det må da vist være en misforståelse?
Det at menneskets øje er mere følsomt over for forskelle i lys og mørke end farve, er noget der har været vidst i hundreder af år.

Nevertheless tager du uomtvisteligt fejl når du siger, at 'farvepræcision' (jeg plejer at kalde det korrekt farvegengivelse, eller noget i den retning) ikke er vigtigt på et TV. Det _er_ det. Der er slet ikke til diskussion. ISF-standarden handler lige netop om farvegengivelse (det handler derimod ikke så meget om opløsning).

(det argument jeg ikke var stødt på før, var det at det menneskelige øje ikke er så sejt til at skelne farver; dén har jeg ligegodt aldrig før hørt i disse debatter, og jeg har altså læst ufatteligt mange argumenter fra folk der synes LCD er for sejt)

Zzap!>
De førnævnte standarder er jo "bare" et pejlemærke for den rigtige kalibrering af farverne, og siger efter hvad jeg ved ikke noget om præcisionen af farverne. I princippet ville et 8bit billede kunne overholde ISF standarderne.

Jeg ved ikke længere rigtig hvad du mener med præcisionen af farver. ISF-standarden handler om at man skal have dén farve til at se 'sådan' ud, dén farve til at se 'sådan' ud, og så videre. Film og TV-udsendelser laves efter denne standard, så man ikke skal gætte sig til hvordan TV eller projektor skal indstilles/kalibreres, hver gang man smider en ny film eller udsendelse på.

Zzap!>
Nu er billedstabilitet for mig at se, en af de allerstørste features ved HDTV, så det er et svært valg mellem det og så bedre farve definition.
Jeg siger ikke at plasma er et ubetinget dårligt valg, men det er da påfaldende at teknologien langsomt, men sikkert bliver skubbet ud af markedet af LCD.

Plasma er heldigvis langt fra væk, hvilket er godt nyt for folk der foretrækker korrekte farver, høj kontrast, ingen 'ghosting', osv. LCD sælger skidegodt fordi det er nemmere at få apparaterne til at se mere syrede ud end de andre ude i butikkerne. Dét sælger. Faktuelt set kan et godt plasma TV levere langt mere korrekt billedkvalitet end de bedste LCD TV, men det er desværre svært at overbevise den brede befolkning om dette, når de står ude i butikkerne og bliver fyldt med øregas af Fona og Elgiganten sælgere. Problemet med LCD er ikke så meget længere, at teknologien ikke kan lave nogle gode og korrekte billeder, men at producenterne skider på korrekthed, til fordel for at sælge nogle flere TV. Dérfor laves der farvespektra der er 150 eller 200% af hvad der er brug for, hvilket bare giver vanvittige farver, og ikke bedre farver. Det er helt rigtig at LCD-teknologien udvikler sig hurtigere end plasma-teknologien, men det er også kun fordi der er meget længere til målet! Som det er i dag bærer udviklingen dog ofte præg af '1 skridt frem, og 2 tilbage'...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig