X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Fin mus til billig penge; hvilken?


Svar
Krans.KKrans.KSkrevet 21/02-07 17:17 
Musen til husets fælles computer er lige stået af, og vi er dermed nødt til at købe en ny. Problemet er bare, at selvom jeg er den mest teknisk begavede i familien aner jeg i praksis intet om computere og da slet ikke hardware. Så hvilken mus ville være et godt køb?

Udover Football Manager skal den ikke bruges til spil, så det er hovedsageligt tekstbehandling og internetsurfing. Der er bestemt heller intet krav om at den skal være trådløs.
Desuden bruger jeg en icemat til underlag, kan det ikke i visse tilfælde være et problem for optiske mus?
For vi er syge lidt aparte lidt for smarte lalleglade, drikker glas med hash og spiller russisk roulade!Spiller nu: Grand Theft Auto: China..., Rayman Origins
JinkJinkSkrevet 21/02-07 19:34, rettet 21/02-07 19:41 
Jeg kan varmt anbefale Microsoft Wheel Mouse Optical (WMO). Der ikke noget fancy over den og den er symetrisk (til venstre - og højrehåndet). Det er min fortrukne mus, og jeg bruger den også til gaming. Den har dog ikke en sideknap, som Logitech, så du har ikke en 'back' og 'forward' knap på selve musen, men du må istedet trykke på selve knappen i browseren.
Problemet er bare at du ikke finder den i butikkerne, men må handle på nettet, men den koster så heller ikke mere end 150-200 kr.

Hvilken farve er din Icemat? Har selv haft en sort og der er der ingen problemer. Men hvad jeg har hørt(for lang tid siden), så kan det give problemer med en hvid Icemat. Nu jeg er igang, kan jeg bestemt også anbefale dig en 'cloth' musemåtte. De er langt mere behagelige.

Du kan læse denne artikel, som tester alle musene. Men lad være med at gå op i specs. Det vigtigste er hvad du synes om at holde om den :)

ESR Mousescore 2007
TheDukeTheDukeSkrevet 21/02-07 22:16 
Jeg kan varmt anbefale en Logitech MX518, den er noget dyrere end MS musen, men min personlige erfaring med MS mus (jeg har slidt mig igennem adskillige MS Intellimouse Explorers) er at de går i stykker hvis man kigger hårdt på dem. Så på langt sigt vil den måske være en billigere løsning.
dchangdchangSkrevet 21/02-07 22:25, rettet 21/02-07 22:25 
TheDuke>
men min personlige erfaring med MS mus (jeg har slidt mig igennem adskillige MS Intellimouse Explorers) er at de går i stykker hvis man kigger hårdt på dem.

TheDuke, tror du ikke at du vil spare penge i længden hvis du besøger en optiker eller øjenlæge? :-)
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
TheDukeTheDukeSkrevet 22/02-07 00:07 
*kigger hårdt på dchang* :P
McBrainMcBrainSkrevet 22/02-07 00:08 
Så længe du ikke er hård mens du kigger på ham....


;)
Nintendo is what Genesisn't.Spiller nu: Earth Defence Force 2017, Limbo, Railroads!
TheDukeTheDukeSkrevet 22/02-07 00:12 
Nej, jeg skal...bare lige...justere min cottoncoat XD

Fik du det Altered Beast til at køre BTW?
KeenKeenSkrevet 22/02-07 13:02, rettet 22/02-07 13:04 
Jeg har denne her, den kan lidt mere end hvad du lige nævner men det er stadig en utrolig god mus synes jeg, jeg fandt den i en butik til omkring 200 kroner

Logitech® MX™400 Performance Laser Mouse
McBrainMcBrainSkrevet 22/02-07 15:14 
TheDuke>
Nej, jeg skal...bare lige...justere min cottoncoat XD

Fik du det Altered Beast til at køre BTW?

Sorry for OT:

Har ikke rodet med det endnu, men mon ikke?
Nintendo is what Genesisn't.Spiller nu: Earth Defence Force 2017, Limbo, Railroads!
RooneyRooneySkrevet 22/02-07 15:35, rettet 22/02-07 15:36 
For nogle måneder siden købte jeg en optisk mus i Føtex. Den er lavet af http://agknordic.com/ og kostede kun 100,-

Den virker perfekt og kan varmt anbefales. Den har endda et scroll-hjul også, så den er jo glimrende til lange websider osv.

EDIT: det er denne her:

http://agknordic.com/products_detail.php?idprod=70
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
Krans.KKrans.KSkrevet 22/02-07 18:13 
Okay nu har min mor så åbenbart uden videre lige købt en eller anden mus...
Det er en Logitech Pilot Optical Mouse, og hun har givet 200,- kr. Bør den byttes til noget andet?

Angående min icemat... den er klar, med sådan et "frostet" look. Det er en gammel Gamereactor icemat, så hvis der er nogen, der tilfældigvis ejer den, så ved I hvordan den ser ud =D
For vi er syge lidt aparte lidt for smarte lalleglade, drikker glas med hash og spiller russisk roulade!Spiller nu: Grand Theft Auto: China..., Rayman Origins
JinkJinkSkrevet 22/02-07 20:08 
Den lyder fin nok til dit behov =)

Har din Icemat ikke et farvet underlag? Fordi beskrivelsen "frostet" får mig til at tænke på selve glasset. Men det ændre jo ikke på købet af din mus, da du jo alligevel skal have en optisk mus.
Krans.KKrans.KSkrevet 22/02-07 20:43 
Nej underlaget er ikke rigtig farvet, udover at der lige er et tryk af det der gamle GR-djævlehoved på midten. Frostet er netop bare noget med glasset, ja. Det er gennemsigtigt, men på sådan en "uklar" is-agtig måde.
Sikke elegant jeg fik det formuleret =D

Men hvorfor er det jeg "skal" have en optisk mus? Lige nu sidder jeg med min lillesøsters optiske mus (også en Logitech-et-eller-andet, men trådløs), og jeg kan godt mærke, at den ikke altid reagerer når man bevæger den.
For vi er syge lidt aparte lidt for smarte lalleglade, drikker glas med hash og spiller russisk roulade!Spiller nu: Grand Theft Auto: China..., Rayman Origins
JinkJinkSkrevet 22/02-07 21:27 
Så er det nok derfor den ikke altid reagerer, fordi du bruger en blank Icemat, som jeg også har hørt problemer om.

Hvorfor du skal have en optisk mus? Jeg kan bare selv huske fra gamle dage dengang jeg selv brugte kuglemus og det var da noget værre bøvl. De blev hurtigt meget slidt og man skulle løfte dem og generelt mindre præcis.
Jeg tror heller ikke der bliver produceret flere kuglemus, da optiske mus er mere præcise og ikke bliver slidt.
Nu skal jeg ikke bestemme over dig, men har du overvejet en stof måtte også?
WehnerWehnerSkrevet 22/02-07 21:42 
Krans.K>
men trådløs

Mon ikke den manglende præcision skyldes den manglende tråd?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Krans.KKrans.KSkrevet 22/02-07 22:18 
Wehner>
Krans.K>
men trådløs

Mon ikke den manglende præcision skyldes den manglende tråd?

Jeg tror det ikke, præcisionen er sådan set fin, nogle gange flytter musemarkøren sig på skærmen bare slet ikke, før man lige har rykket lidt i musen nogle gange. Jeg mistænker i højere grad min icemat.

Så for at svare på dit spørgsmål Jink... joh, jeg kunne vel godt skifte den ud, men det tror jeg nu alligevel den har for stor affektionsværdi til at jeg seriøst vil overveje =)
Angående kuglemus har jeg nu godt nok aldrig tænkt på dem som et problem. Den, der gik i stykker, var en sådan (en 6 - 7 år gammel en af slagsen endda). Det kan selvfølgelig være fordi, jeg aldrig for alvor har prøvet andet, men jeg har nu aldrig nogensinde tænkt på dem (eller den) som et problem, heller ikke i præcisionsmæssig forstand.
Men hvis de ikke rigtig produceres længere, så har jeg selvfølgelig nok ikke det store valg =)
For vi er syge lidt aparte lidt for smarte lalleglade, drikker glas med hash og spiller russisk roulade!Spiller nu: Grand Theft Auto: China..., Rayman Origins
KTCKTCSkrevet 23/02-07 04:22 
Jeg har først for nyligt udskiftet min gamle "Logitech Wingman Gaming Mouse" kuglemus med en optisk, og der er da også en grund til at jeg ventede så længe. Generelt har jeg ikke været tilfreds med de optiske alternativer, netop på grund af nogle af de ting du skriver.
Jeg besluttede mig dog i sidste ende for en "Logitech G5 Laser Mouse", da anmeldelserne påstod at den var noget mere følsom og responsiv end alternativerne. Fra dag ét har jeg elsket denne mus, og kombineret med en "Steelpad Qck" stofmåtte (til omkring 60 kroner), kører den super lækkert og "hikker" nærmest aldrig. Den ligger godt i hånden (i modsætning til deres nye Revolution serie), og den har den der følelse af at være et dejligt produkt.

G5 koster under 400 kroner på nettet (eksklusiv porto), og er selvfølgelig gearet til de helt store spiltosser og Photoshop detaljeryttere, så måske kunne G3 til under 300 bobs være et fornuftigt alternativ?
Laser teknologien har som sagt været grunden til at skifte kuglemusen ud for mig, da de almindelige diode-baserede optiske løsninger ikke har levet op til den gode gamle kugle.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
jaesjaesSkrevet 23/02-07 13:19 
KTC>
Jeg har først for nyligt udskiftet min gamle "Logitech Wingman Gaming Mouse" kuglemus med en optisk

Den bedste mus jeg har ejet er uden tvivl Logitech Wingman, som må være nogle få år ældre end Logitech Wingman Gaming Mouse. Den lå perfekt i min (middelstore) hånd, og knapperne var ultralækre. I dag er mus generelt alt for store, efter min smag, og knapperne har ikke den samme blødhed over sig, når man trykker, og de larmer også for det meste mere.

Well, off-topic, blev bare lige ramt af "They don't make them like that anymore"-syndromet.
HeroldHeroldSkrevet 23/02-07 13:29 
Der er som regel ikke noget galt med trådløse mus, når det bare er almindeligt brug, og de fleste nye optiske mus kan godt klare sig på de lidt mere avancerede musemåtter. Jeg har testet en del optiske mus på de to farver Icemats, og jo længere tilbage vi går, jo sværere har de haft ved det. Hvis du sørger for at få en nyere mus, så burde du være godt kørende, og skulle det vise sig at der er problemer med musemåtten, så er det jo bare at skifte måtte :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Krans.KKrans.KSkrevet 23/02-07 17:19 
Okay, jeg tror alligevel jeg er ved at være overbevist... vi beholder nok bare den Logitech, min mor har købt. Den ser også ud til at have nogenlunde samme form som den gamle mus, og den kunne jeg godt lide. Der er slet ikke noget fancy, bare god, gammeldags middelstor, som jaes sagde.
Men mange tak for hjælpen allesammen, jeg er alligevel overrasket over responsen på et så forholdsvist uinteressant spørgsmål =)
For vi er syge lidt aparte lidt for smarte lalleglade, drikker glas med hash og spiller russisk roulade!Spiller nu: Grand Theft Auto: China..., Rayman Origins
JinkJinkSkrevet 05/03-07 19:30 
TheDuke>
Jeg kan varmt anbefale en Logitech MX518, den er noget dyrere end MS musen, men min personlige erfaring med MS mus (jeg har slidt mig igennem adskillige MS Intellimouse Explorers) er at de går i stykker hvis man kigger hårdt på dem. Så på langt sigt vil den måske være en billigere løsning.

Min første WMO gik i stykker efter ca. et halvt års brug af den. Da jeg var så glad for den, bestilte jeg en ny med det samme. Det var for under en uge siden jeg fik den og den er gået i stykker(idag) efter bare ét enkelt slag i bordet :<

Så vi har nogenlunde samme erfaring. Nu må jeg så selv på udkig efter en ny mus :/
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig