X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Så blev jeg så snydt... :-(


Svar
dchangdchangSkrevet 10/11-06 11:03, rettet 10/11-06 11:24 
Tja det skulle jo ske før eller siden, men jeg er vist blevet snydt.

Jeg sad og browsede lidt rundt på dba.dk og fandt en billig Nintendo 64. Normalt plejer jeg at skrive til folk, men denne gang ringede jeg fordi den var så billig. Så fik jeg så fat i en fyr i Valby. Vi aftale så at jeg skulle forudbetale 300 kr for maskinen og 50 kr for porto. Det gør jeg altid for at slippe for efterkravsgebyret. Han giver mig så sit regnr. og kontonr. og siger så at jeg bare kan skrive en besked til hans mobilnr. når jeg har overført. Han får selvfølgelig også min adresse.

Jeg overfører så og der sker ingenting i de næste 4-5 dage. Så vil jeg så ringe til det fastnetnr. han opgav på annoncen, men på det tidspunkt har han allerede slettet annoncen og på min mobil figurerer nummeret ikke længere fordi den kun gemmer de sidste 10 opkald. På hans mobil går den bare på mobilsvar og det har den gjort lige siden. Nummeret kan jeg ikke slå op, så det er sandsynligvis hemmeligt nummer eller et taletidskort.

Heldigvis er det ikke ret mange penge, men jeg hader folk der snyder. Og siden at jeg pt. er på dagpenge, så har jeg masser af tid til at lege privatdetektiv. :-)

Men hvad kan jeg gøre? Jeg har ingen oplysninger på ham udover hans bankinformationer og hans mobilnr. Jeg har ringet til mit teleselskab for at høre om de kan hjælpe med at finde frem til nummeret men det kunne de ikke. Der kan jeg få en udspecificeret regning til d. 1/12 så der kan jeg godt finde det.

Jeg kan vel ikke melde ham til politiet når det er under 500 kr? Jeg overvejer lidt om man kunne sætte 150 kr. mere ind til ham, hvis nu at han har gjort det fordi at han ved at man ikke kan melde ham hvis det er under 500 kr.

Og hvordan med at få oplysninger i banken (han har Nordea)? Nogen der ved om man stadig kan lave det trick med at sætte fx. 1 kr. ind på hans konto, og så få hans personlige oplysninger via den kvittering man får?

Hilfe, bitte. :-)
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
TheDukeTheDukeSkrevet 10/11-06 11:10 
Kan du ikke bare bede banken om at tilbageføre det beløb du overførte til ham?

Jeg er heldigvis ikke blevet snydt i lang tid, men det er sket et par gange at jeg er kommet til at indbetale penge til et forkert kontonummer når jeg har købt over f.eks. QXL, i de tilfælde har jeg bare bedt banken om at flytte indbetalingen til den rigtige konto, så mon ikke du bare kan få annuleret overførslen?
HyakotakeHyakotakeSkrevet 10/11-06 11:43 
Kan man kun anmelde, hvis man bliver snydt for over 500,-? Hvor er den lov fra? Og hvor syg er den lige, hvis den er rigtig, og ikke bare en urban legend?

Jeg er også ret sikker på, at banken kan annullere overførslen. Man skal vist bare smide en underskrift på, at man ikke har modtaget varen (jeg har heldigvis aldrig selv været i situationen). Måske er der også noget med en tidsgrænse - at der skal være gået X uger (fordi varen skal kunne nå at komme frem, og det skal være sandsynligt, at man ikke bare modtager den forsinket).
dchangdchangSkrevet 10/11-06 11:45 
Jeg har ihvertfald lige snakket med banken og de kunne ikke føre dem tilbage. Men jeg var så også nødt til at lyve lidt med at det var til den forkerte konto. Det eneste hun kunne bekræfte var at pengene var gået ind.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
fumfumSkrevet 10/11-06 11:47 
Jeg mener ikke at du kan hive pengene hjem via banken, kun hvis der er betalt via dankort.
Men jeg mener heller ikke at der en beløbsgrænse for at melde til politiet.
Der er en beløbsgrænse hvis man vil klage til forbrugerrådet, eller et gebyr.
Men det er vel ikke dem du vil klage til.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
dchangdchangSkrevet 10/11-06 11:50 
Jeg skal ikke kunne sige om den grænse passer. Nu har jeg dog prøvet at ringe til politiet, men de vil lige ringe tilbage pga. travlhed.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
Søster SalsaSøster SalsaSkrevet 10/11-06 12:14 
Man kan ikke klage til forbrugerklagenævnt, hvis det er en privat handel.
Og man kan kun få pengene tilbage hvis det er betalt ved dan/visakort.
Eneste mulighed er politiet, men det er nok tvivlsomt om de gider at gøre noget ved det. Men måske du er heldig at de gider at smutte forbi hans adresse, hvis du kan få fat på hans adresse. Jeg ved heller ikke om tricket med indsættelse af 1 kr. virker, men prøv.
Don´t touch my pom pom. Kupo! Why does everybody want to touch it, Kupo?
WehnerWehnerSkrevet 10/11-06 13:55 
Banken kan naturligvis ikke bare anullere en overførsel. Tænk hvilke andre fupnumre, det ville åbne for. Betalt = betalt.

Annullering kan ske, hvis man har betalt gennem f.eks. VISA, men det er en helt anden sag.

Ved fejloverførsler kan banken spørge den, der har fået penge ved en fejl, om de må have lov til at føre dem tilbage.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
dchangdchangSkrevet 10/11-06 15:07 
Ja banken kan ikke gøre så meget, det er logisk nok egentlig. Men jeg blev da stillet videre til hans egen rådgiver, som lovede at hun nok ville skrive til ham for at få pengene tilbage.

Den med at sætte 1 kr. ind virker heller ikke længere, har prøvet. :-)

Politiet kunne heller ikke gøre så meget, de anbefale dog at jeg sendte ham et brev hvor der stod at hvis han ikke fik rettet op på det inden x antal dage så ville han blive anmeldt. Men jeg har jo stadig ikke nogen oplysninger på manden, så det bliver ikke før til d. 1/12 hvor jeg får mit regning fra mit teleselskab.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
ElgenElgenSkrevet 10/11-06 15:29 
Hvad med at kontakte dba.dk og høre om ikke de kan fremtrylle teksten (og ikke mindst tlf.) fra annoncen;

- du ved hvornår den i hvert fald lå der (valørdatoen på din overførsel)
- hvilken kategori den lå i
- måske et brudstykke at teksten
- og så mange N64 går der jo heller ikke gennem dba.dk.

Mon ikke at de logger annoncer et godt stykke tilbage i tid?
-og hvis du ærligt siger at du er blevet taget ved næsen af en snydepels, mon så ikke de de også er interesseret i at finde ham?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
dchangdchangSkrevet 10/11-06 22:17 
Det har jeg gjort og selv om de godt kan søge tilbage i annoncer, så siger de ihvertfald at de ikke kan finde den. De var også interesserede i at hjælpe så jeg tror ikke at det var for at feje mig af.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
SlothSlothSkrevet 11/11-06 14:34 
Det her er måske langt ude, men kan du mon finde annonceteksten i Google's cache-funktion? Den har jeg brugt engang imellem, når jeg ville gense sider der var døde.
Kiss me, would you kindly?
dchangdchangSkrevet 12/11-06 20:38 
Det har jeg også prøvet. Brugte en halvanden times tid igår. Har også tjekket min egen oversigt, da jeg ikke sletter cookies m.m. så tid, men heller ikke der var der gevinst.

Så jeg sætter min lid til at hans bankrådgiver sætter gang i hans dårlige samvittighed (hvis han har én). :-)
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
WonderboyWonderboySkrevet 12/11-06 21:22 
Hvis det er på dba.dk og du har åbnet annoncen/eller købt den, kan du så ikke finde på din profil på den dba.dk?, det kunne man da før.
I love monster land
dchangdchangSkrevet 12/11-06 21:39, rettet 12/11-06 21:39 
Tror jeg faktisk ikke. Nu har jeg så også købt en måneds adgang men om det har noget at sige ved jeg faktisk ikke. Den er ihvertfald ikke iblandt dem jeg har kigget på.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
WonderboyWonderboySkrevet 12/11-06 21:51 
Kan du finde/se de andre anonncer du har åbnet?
I love monster land
dchangdchangSkrevet 12/11-06 21:56 
Ja nogen af dem. Men ikke alle jeg har åbnet.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
WonderboyWonderboySkrevet 12/11-06 22:27 
Det virker da lidt underligt synes jeg at du ikke kan se dem alle.
I love monster land
EchoEchoSkrevet 13/11-06 19:25 
Jeg har ikke noget godt råd, men vil du ikke skrive tilbage, når der sker udviklinger i sagen.
Det er Playrights rejsehold det her (:
Jeg synes det er ret spændende at følge med i.
Spiller nu: Okami, Ratchet & Clank: Size M...
dchangdchangSkrevet 13/11-06 19:57 
Det skal jeg nok. Det går dog lidt stille lige pt. Sporene ender blindt. Men mon ikke Fischer og mig får færten af banditten igen... ;-)
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
GreaseballGreaseballSkrevet 13/11-06 21:05 
Du har ikke en privat side fra din mobil-udbyder hvor du kan se dine sidste opkald osv?
Bare lige et hurtigt forslag.

Håber du får fat i ham, ellers er der ikke andet for end at lade politiet klare det.
Men hold os endelig opdatet.
dchangdchangSkrevet 13/11-06 21:06 
Jo men der sætter de et x over de sidste 4 cifre. Det har jeg prøvet.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig