X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Saturn chipped?


Svar
JuggernautJuggernautSkrevet 30/09-06 00:07 
Jeg har netop modtaget en Saturn, som jeg vandt på Ebay. Jeg spurgte til det der "flash" i overskriften (om den var modificeret) og han sagde nej. Det var bare en terminologi for "kendere" af konsollet.
Nu har jeg så fået den ind af døren og jeg skrev tilbage til ham at den er noget gulnet (hvilket fremgår af annoncen at den IKKE er), og han svarer at det må da være meget lidt etc etc. Men så nævner han også at konsollet skulle være chippet. Hvordan kan man lige se det, og burde jeg være bekymret her? Han har dog sagt at han er villig til at refundere det fulde beløb, hvis jeg skulle være utilfreds.

Saturn Ebay
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/09-06 00:30, rettet 30/09-06 14:43 
Svjv. så gør en chip bare at du kan spille kopi-spil. Den kan vidst ikke engang køre spil fra andre regioner.

Hvis den virker fint er der jo ingen grund til at være bekymret?

Personligt kunne jeg godt tænke mig en maskine med chip da nørderne leger med at oversætte Shining Force III: Scenario 2, dette skulle så brændes ud på en skive. Men det må man naturligvis kun hvis man ejer en original kopi af spillet!

Du kunne jo også prøve at skille den ad og se om den ser ud som denne:

Link...
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 30/09-06 00:30 
Du kan jo åbne den og kigge om der er loddet en chip på.

Du kan også brænde en kopi af et originalspil, og se om maskinen kan afspille kopien. I så fald er den modificeret.

Der findes vist kun chips der tillader kopier at køre (ie. ingen til regionsfrihed etc.).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 30/09-06 00:31 
Ja, chips er kun til kopier på Saturn.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
WonderboyWonderboySkrevet 30/09-06 00:33, rettet 30/09-06 00:34 
Prøv at spørge RJk eller Killer Bean 2 jeg mener de har meget tjek på sega.

Undskyld jeg kan se at jeg hva for langsom.
I love monster land
JuggernautJuggernautSkrevet 30/09-06 00:35 
RJK>
Du kan jo åbne den og kigge om der er loddet en chip på.

Det er også planen, men grundet min begrænsede viden omkring elektronik, er jeg ikke sikker på at kunne spotte en modchip fra så meget andet...
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
NaieraNaieraSkrevet 30/09-06 00:37 
Det burde være meget simpelt at spotte en chip der ikke rigtig skulle være der. Den sidder sandsynligvis ret 'løst'.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JuggernautJuggernautSkrevet 30/09-06 00:37 
Naiera>
Ja, chips er kun til kopier på Saturn.

Og det kan jeg ikke rigtigt bruge til noget. Og min mistanke er bl.a. også om den er monteret korrekt osv. Jeg så nu helst at konsollet var "originalt".
Der er nok ikke andet at gøre end at splitte den ad og se om jeg kan få øje på noget ud over det sædvanlige. Og så selvfølgelig teste maskinen i næste uge, når jeg modtager en stepdown.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
JuggernautJuggernautSkrevet 30/09-06 00:38 
Naiera>
Det burde være meget simpelt at spotte en chip der ikke rigtig skulle være der. Den sidder sandsynligvis ret 'løst'.

Det burde jo være til at få øje på :) Selv for en novice som mig.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
Zzap!Zzap!Skrevet 30/09-06 01:00 
Er der slet ikke nogen måde at få en US Saturn til at spille Jap spil på?
Born to kill space
JAAJAASkrevet 30/09-06 01:14, rettet 30/09-06 01:16 
Jo da, ingen problemer. Det kan gøres på flere måder (cartridge, mod).
RJKRJKSkrevet 30/09-06 01:15, rettet 30/09-06 01:15 
Jo da. Bare ikke med en chip.

EDIT: Langsom i dag...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/09-06 01:35 
Hvis jeg regions modder min japanske Saturn vil det så give nogen problemer når jeg skal afspille EU spil? Her tænker jeg på spil der kun virker i 50hz, for man kan vel ikke lave et 50hz mod på en japansk maskine? Hvis det altså gir nogen mening.
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 30/09-06 02:02 
Du kan godt lave 50 hz mod på en JAP. Jeg kan i hvert fald ikke se nogen grund til, at du ikke skulle kunne.

Ellers vil det give problemer med nogle titler, ja.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/09-06 02:11 
Så bliver det et spørgsmål om hvilket motherboard der er nemmest at modde. Er de ens tager jeg det fra min PAL maskine (hvor der i forvejen er 60hz mod) og smider over i JAP kabinettet, da det er pænere.
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 30/09-06 02:19 
Så nemt skal du ikke regne med det er. Der er stor forskel på boardsne, og det er ikke bare selve motherboardet, men også drev og et par subboards. Måske, måske ikke.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/09-06 02:29 
Har ikke studeret det så meget. Troede egentlig bare det var at lodde nogle kontakter på nogle jumpere. Heldigvis er det heller ikke noget jeg skal bruge lige nu, min ST-Key virker udmærket men skulle gerne snart erstattes af et Memory eller Ram kort.
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 30/09-06 12:04 
Konsolkongen>
Troede egentlig bare det var at lodde nogle kontakter på nogle jumpere.

Det er det også.

Som sagt er der bare en del forskellige revisioner, så du skal nærmere skifte al indmaden end bare motherboardet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/09-06 14:35 
Det bliver måske ikke nødvendigt alligevel. Jeg faldt lige over denne her http://www.lik-sang.com/info.php?category=178&products_id=1694&PHPSESSID=1d95a3ce29ad022c04aed60c5ffd1029 og den skulle jo virke som Memory, Ram og import cartridge.
Jeg kan se at der er nogle stykker herinde der ejer sådan et, så jeg vil gerne lige høre jeres mening om det. Virker det 100% og har i nogensinde mistet save files på det? Det ligner jo ærlig talt noget der er løgn.
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 30/09-06 14:42 
Jeg mindes at have læst at det fungerer godt nok.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 30/09-06 14:45 
Det nemmeste er helt klart at bruge sådan én, og så bør man bare have 50/60 switch. Jeg synes at kunne huske, at den ikke er 100% kompatibel, men derhen ad.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Alf81Alf81Skrevet 30/09-06 15:15 
Selvom den er grim som bare ind i helvede, er det alligevel et smukt stykke plast :) Den smider alle PAL-spil op i de 60Hz (hvis man har en NTSC maskine), da den bare benytter sig af konsollens region. Har endnu heller mistet saves, så...
Ting om dét og pis.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/09-06 15:20, rettet 30/09-06 15:25 
ALLE pal spil? Jeg prøvede for nogle dage siden at smide mit EU Nights i min JAP maskine med ST-Key, og det kørte godt nok dårligt.

EDIT: Det kan selvfølgelig også være ST-Keyen der har nogle spasmer. Svjh. så kørte Nights godt nok i 60hz på min EU maskine.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Alf81Alf81Skrevet 30/09-06 15:27 
Tror det er alle spil ja... Det eneste spil der giver mig problemer, er TheStoryOfThor2 (PAL), da der bliver kappet en cm. For meget af i bunden, man kan derfor ikke læse teksten.
Ting om dét og pis.
RJKRJKSkrevet 30/09-06 15:33 
Mit PAL Guardian Heroes går helt i ged, hvis man kører det i 60Hz.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JuggernautJuggernautSkrevet 02/10-06 10:34 
Det er så ikke her der skal grines, men jeg kan ikke starte et spil op. Hver gang jeg smider en skive i maskinen, kommer der bare den der menu frem med de 9 ikoner. Hjælp ! :)
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
RJKRJKSkrevet 02/10-06 11:58 
Hvis du kommer skiven i efter maskinen er tændt, kan du trykke på load-ikonet (vist øverst til venstre). Ellers kan du tænde maskinen mens skiven allerede er i, så skal den boote på den. Sker der ikke noget ved nogen af delene, er der sikkert et problem med drevet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JuggernautJuggernautSkrevet 02/10-06 12:05 
Der sker det samme. Ikonet øverst til venstre hedder noget i stil med "cd+g channel". Derinde er der tal fra 0-15 hvoraf 0 og 1 er markerede. Jeg ved ikke lige hvilken funktion de har? Kan det have noget at gøre med at maskinen muligvis er chippet?
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
RJKRJKSkrevet 02/10-06 12:09 
Saturn-kendere kan sikkert rette mig hvis det er ævl:

Den funktion er Play. Hvis cd'en er genkendt som et Saturn-spil, så bootes spillet, når nu trykker. Hvis den ikke er genkendt, så afspilles den som en musikcd. Det er så dét du gør, og der er så sikkert to tracks på den.

Igen: Prøv at slukke maskinen, og tænde den med cd'en i. Det plejer Saturns at have det lidt bedre med omkring disc-genkendelse.

Og, ja, det kan godt være i forbindelse med chipningen. Der skal nemlig fiddles en del omkring drevet, og det kan snildt føre til, at den ikke kan genkende nogen spil overhovedet. Det har jeg selv set tidligere.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JuggernautJuggernautSkrevet 02/10-06 12:15 
Ikke at det betyder det store, men den "play" knap du snakker om, er vist den i midten. Når jeg trykker på den, afspiller maskinen bare audiotrackene på skiven. Ikke noget med at starte spillet op. Uanset om jeg smider skiven i mens maskinen er tændt, eller starter maskinen op med skiven i, er resultatet det samme. Jeg tror næppe det er skiverne det er galt med. De ser ud som nye.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
RJKRJKSkrevet 02/10-06 12:36 
Det lyder som en defekt maskine... Du kan jo prøve at åbne den, og se om der er faldet nogen ledninger af eller noget. Hvis den er med chip, så sidder der formentligt en lille print i nærheden af drevet, som ledningen til drevet går igennem. Så vidt jeg lige husker kan du bare omgå dette, omend det vist kræver at en ledning eller to flyttes.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JuggernautJuggernautSkrevet 02/10-06 12:50 
Nu har jeg vist fundet fejlen. Jeg åbnede maskinen og så hvad der ligner noget hjemmebrygget installation. Maskinen er chippet og det var ikke det jeg ville købe. Det er højst sandsynligt også der fejlen ligger:

I højre side:
http://i15.photobucket.com/albums/a354/juggernaut7500/DSC06163.jpg
Close-up:
http://i15.photobucket.com/albums/a354/juggernaut7500/DSC06164.jpg

Så nu skal jeg til at returnere det hele og slås med sælger om hvem der betaler hvad osv...Æv :(
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
RJKRJKSkrevet 02/10-06 13:08, rettet 02/10-06 13:11 
Ja, den er chipped. Sådan ser det vist normalt ud. Hvis du ser på chip-printet, så går der to af de hvide fladkabler ind i det. Jeg mener du bare kan pille det korte kabel af, og sætte det lange i, hvor det korte sad i den anden ende. Altså bare køre udenom chipprintet. Du burde nok også dræbe strømmen til det (den sorte ledning), men det burde ikke være nødvendigt for at teste.

Så burde den virke normalt. Men tror du mig på ordet, er det selvfølgelig for egen risiko. Det er et par år siden jeg rodede med samme og kan huske forkert. Kig evt. selv en guide til chipning igennem.

EDIT: Sjovt at der er så mange problemer med de Saturn-chips. Jeg har også kun haft fiasko med dem.

EDIT2: Har du aldrig rørt et fladkabel før, så vær forsigtig! De er ikke særligt holdbare på i nogen ende, og går i stykker, hvis man bruger vold.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JuggernautJuggernautSkrevet 03/10-06 23:20 
RJK>
Jeg mener du bare kan pille det korte kabel af, og sætte det lange i, hvor det korte sad i den anden ende. Altså bare køre udenom chipprintet. Du burde nok også dræbe strømmen til det (den sorte ledning), men det burde ikke være nødvendigt for at teste.

Jeg har netop prøvet som du beskriver. Og det virker perfekt :) Vil det med andre ord sige, at jeg har ændret maskinen således, at den nu er som den var i tidernes morgen fra fabrikkens side?
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
RJKRJKSkrevet 04/10-06 00:12, rettet 04/10-06 00:13 
Funktionsmæssigt, ja. Der sidder så selvfølgelig stadig det chip-lal indeni den, det bliver bare ikke brugt.

Sjovt at ejeren har chippet den uden at teste, om det virkede...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JuggernautJuggernautSkrevet 04/10-06 11:04 
Han påstod jo godt nok at den skulle virke. Om den så er blevet rystet på vej hertil, er jo svært at sige.
jeg pillede chip med ledning ud af konsollet, da jeg ikke rigtigt kunne se en grund til at det skulle være i maskinen, når det ikke bruges.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig