X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Homura


Svar
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 29/06-06 22:06, rettet 29/06-06 23:39 
Vertikalt character-shmup fra Taito og Skonec, som udkom til PS2 for nyligt (købt hos Play.com til £14.99), og som for anden gang fik mig til at vende mit Sony Bravia 32" HDTV om på siden (alt rod på gulvet skulle først lige fjernes inkl andre konsoller og en hel del ledningskage :/). Der er masser af skærmroteringsjusteringer i Homura, inkl NTSC 60Hz-valgmulighed. Jeg fandt ikke nogle anmeldelser efter en hurtig søgning, så her kommer lige et længere indtryk efter én gennemførsel og et par timers spilletid.

Homuras replay-value virker umiddelbart som spillets største fordel igennem valgbare ruter med forskellig sværhedsgrad, og et timingbaseret angrebssystem ud over den normale opgradering af kun én type ildkraft: en god blanding af Giga Wing og Radiant Silvergun (sikkert til diskutering senere). Først og fremmest kan man returnere fjendens ildkraft i stil med Giga Wing, kaldet Draw Sword Attack, hvilket sker med et kortrækkende sværd der har en fast radius - og det kan kun lige trækkes hurtigt. Homura er dog en tand mere strategisk. Ligesom i Radiant Silvergun kan sværdet også bruges som nærkampsvåben med et angreb, kaldet Slash Attack, hvis effektivitet - også highscoremæssigt - er baseret på timing og antallet af fjender på skærmen.

Rammer man med sværdet en hvilken som helst fjende - undtagen bosser - indenfor skærmområdet, fryses alle fjender på skærmen med Master Trick-Thunder Slash Attack (!), hvorefter Homura lynhurtigt med Dash Attack Killer Trick Master Trick-Thunder Slash Attack (!!) angriber dem alle, så de destrueres. Mens dette sker, kan fjender udenfor skærmen stadig rykke uberørt ind i billedet. Det gør det lidt interessant at vurdere hvornår man skal sætte nærkampsangrebet i gang for at få mest muligt ud af det. Herefter tager det 5 sek før både counter- og nærkampsangreb kan bruges igen. Det velkendte pres og bullethelvede fra Giga Wing er altså derfor til stede, like it or not :)

Nærkampsteknikken er desuden afgørende for highscore-systemet, hvoraf sidstnævnte klart definerer spillets langtidsholdbarhed. Jo flere fjender man fryser og destruerer samtidigt indenfor skærmområdet, jo mere multipliceres de point man får ved at tilintetgøre andre fjender, efterfølgende. Multipliceringen falder som tiden går, så en god taktisk brug af smartbomb kommer også ind i billedet, efter brugen af nærkampsangrebet. I like that part alot...

Derudover er der en option-bjælke der udfyldes og forøger Homuras skudstyrke fire gange, efterhånden som der opsamles bonuspoint-objekter fra destruerede fjender. Der er ingen hastighedsforøgelse af Homura, bortset fra at han flyver langsomt, når der bruges ildkraft og hurtigt når man ikke gør (skaber også taktisk spænding).

Jeg er mindre imponeret over grafikken af fjender og bosser, mens baggrundene virker dybe af den slags, der ved første øjekast får spillere til at miste en del liv, inden man "lærer" at fokusere på forgrunden :) Men måske har det noget at sige at jeg spiller det på et HDTV over RGB, og derfor får en lidt skarp og utilsløret rå farvepallette smidt i ansigtet (kan selvfølgelig justeres men grafikken er generelt ikke så inspirerende alligevel). Alt jeg har set på Dreamcast i genren synes i hvert fald at se bedre ud end det her.

Men Homura er sådan set kommet bag på mig indtil videre...

Homura hos Play.com
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Fallout 3: Game Of The ..., Berserk And The Band Of..., Atomic Heart
Per SPer SSkrevet 29/06-06 22:44 
Min version af Homura blev afsendt igår, så jeg får først kigget på det i næste uge. Skal nok komme med en kommentar til den tid.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
NaieraNaieraSkrevet 30/06-06 13:06 
Hmm. Homura beviser for mig egentlig ikke andet, end at Cave er bedst til den slags spil. Det er ret godt fundet på med det hersens sværd, men alligevel virker spillet ikke voldsomt dybt eller udfordrende på andet end den "normale" måde, altså med at undgå kuglerne og så videre...

I øvrigt mister min arcadeskærmn holdet på tilfældige tidpunkter under Homura, hvilket jo egentlig bare er endnu en grund til, at jeg skulle holde mig til ESPGaluda :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 30/06-06 16:16 
Nu har du i det mindste forsøgt at prøve spillet inden der faldt en Cave-fanboy-kommentar af :p...;)

Det "dybe" ligger vel netop i den måde sværdet bruges på, for derved at opnå en bedre highscore.

Spillet er desværre alt for kort - nu fik jeg gennemført på hard på godt en halv time. Fire baner er simpelthen for lidt, men jeg vender klart tilbage for at forbedre highscore, men så heller ikke mere.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Fallout 3: Game Of The ..., Berserk And The Band Of..., Atomic Heart
NaieraNaieraSkrevet 30/06-06 16:36 
Og du har stadigvæk ikke spillet et nyere spil fra Cave, men allerede afsagt din dom... Samtidig er Exelica jo også helt vildt interessant, selvom beskrivelserne af det minder utroligt meget om hvordan man ville beskrive et spil fra Cave.

Det "dybe" med sværdet i Homura blegner i forhold til hvad Cave leverer i f.eks. ESP-spillene. Jeg kan sagtens gennemskue hvad det "dybe" skal være, men det virker bare som vand i forhold til de tunge drenge i genren.

Jeg kan i øvrigt heller ikke lide, at det minder så meget om Shikigami No Shiro. Kollisionsdetektionen virker også dårlig.

Det er i øvrigt heller ikke meningen, at det skal være svært at gennemføre, hvis du smider alle de credits i du har. Sådan "gennemfører" man ikke en shooter. Én credit til hele spillet, så er du sej. Så kan man vælge hi-score eller gennemførsel med en enkelt credit som sin udfordring.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 01/07-06 00:00, rettet 01/07-06 00:00 
At kalde spillet for kort er jo ikke en endelig dom. Jeg står stadig ved mit positive førstegangsindtryk, at Homura kom bag på mig.

Det her handler ikke om hvorvidt, jeg har spillet et af Caves nyere spil. Det er jo faktisk muligt at spille et spil på dets egne præmisser, og derigennem opnå en vis spilglæde, hvis man sætter pris på de enkelte kvaliteter - UDEN at skulle vurdere hvor godt det er i forhold til noget andet i genren såsom fra Cave.

Hvis man nærmest dømmer Homura på forhånd ud fra at have "spillet et nyere spil fra Cave", kan man jo lige så godt lægge sig hen og holde sig til sin Cave-samling.

Uanset brug af credits er Homura altså alt for kort. Du behøver ikke for min skyld dele ud af din viden om hvordan man skal gennemføre en shooter... :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Fallout 3: Game Of The ..., Berserk And The Band Of..., Atomic Heart
NaieraNaieraSkrevet 01/07-06 00:11 
Fire baner, hvor bosserne har temmelig meget liv og flere former, er altså ikke vanvittigt kort, genren taget i betragtning. Det kan godt være man får smidt en masse credits efter sig, men det er ikke ensbetydende med at de SKAL bruges og at spillets længde absolut skal dømmes efter overforbrug af disse. Med en enkelt credit er spillet, for mig, udfordrende nok.

Men jeg ved ikke hvorfor jeg bliver ved med at købe disse nye shmups. De er jo alle uinspirerede og halvdårlige set i forhold til, ja, Cave shmups. Sjovt nok spiller jeg stadigvæk ESPGaluda, her to år efter udgivelsen på PS2, og jeg forbedrer stadig min score. Jeg kan derimod dårligt forestille mig at jeg gider spille Homura i næste uge.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig