X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Efterkrav, hvor jeg hader det


Svar
silverstarsilverstarSkrevet 17/05-06 11:48, rettet 17/05-06 11:52 
Ok, her er et lille surt opstød om en af de "services" fra postdanmark, som jeg afskyr mest: forsendelse pr efterkrav også kaldet postopkrævning.

Når man sælger ting i f.eks. den blå avis sker det ofte, at man støder på købere, som insisterer på at tingene skal sendes pr efterkrav. Den typiske argumentation i forhold til at overføre betalingen via bankoverførsel er, at køberen føler sig mere sikker, fordi de først betaler ved modtagelse af pakken. Det er selvfølgelig fint at være forsigtig som køber, men enhver handel i medier som den blå avis er forbundet med en vis risiko, så må man vurdere om man stoler på folk, og om det er værd at tage den risiko. Her er mine problemer med efterkrav/postopkrævning:

-Jeg har for tit oplevet, at folk ikke betaler/afhenter pakken, enten fordi de fortryder købet efter at have sagt ja, fordi de ikke lige var hjemme eller pga generel sløseri. Jeg får mine ting retur, javel, men forsendelsesudgifterne er tabt :(

-Hvilket leder mig til næste problem, prisen. Det koster ca. det dobbelte ift. forsendelse som pakke. Derudover skal køber betale et væsentligt gebyr ved modtagelse (mener det er 25 kr). Det er de færreste købere, som insisterer på efterkrav, der reelt har undersøgt prisen for denne løsning, hvilket ofte resulterer i uenighed om hvem der skal betale for forsendelsen.

-Køber er ikke en sk*d bedre sikret end ved forsendelse med alm. pakke. Pakken er forsikret lige meget om der sendes pr efterkrav eller som pakke. Hvis planen var at tage røven på køber kunne man jo blot pakke en sten ind og sende den pr efterkrav... :/

-Det er mere upraktisk/tager længere tid. Når køber betaler for modtagelse (hvilket kan tage op til en uge, hvis de lader pakken ligge på posthuset i længere tid) går der gerne et par dage inden man får kvitteringen med posten, og så skal man endnu en gang på posthuset for at indløse den. Støn.

Nå, nok om det, alt dette er grunden til at jeg kun nødig sender pr efterkrav, og kun hvis køber har forudbetalt forsendelsesomkostningerne. Så har jeg vist fået luft for min harme for denne gang :)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
DeluxScanDeluxScanSkrevet 17/05-06 13:15 
Da jeg købte min Selector, skulle jeg også betale den per efterkrav...? Selvom jeg havde indtastet kreditkortdetaljer...
Det kunne de da godt lige have gjort opmærksom på, naragtige TDC. Heldigvis tog han da Dankort.
Læg dog et girokort med!
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig