X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Ny guitar og pedalboard- fornuftigt køb?


Svar
CronossCronossSkrevet 26/04-06 16:34, rettet 26/04-06 16:38 
Jeg har lige været ude for at shoppe efter en ny guitar, samt et multi-effektpedalboard.
Min gamle guitar flækkede (ups...), så den skal skiftes ud, og jeg har igennem længere tid set mig lun på den dejlige Epiphone Les Paul Custom Chrome Limited, som lyder som en drøm samtidig med at den er meget behagelig at bruge.

Samtidig vil jeg meget gerne have et pedalboard, og her er jeg splittet mellem to. Det klassiske valg er jo naturligt nok Boss GT-8, som er et monster - både i ydelse og pris.
Ellers er jeg blevet anbefalet Korg AX1500G, der også skulle være ganske godt. Den er også noget billigere.

Guitaren med Boss-pedalen koster 7.000, med Korg koster det hele 5.500.

Og her er jeg så i tvivl. Skal jeg lægge det ekstra for at få Boss, eller er Korg'en god nok? Det skal siges at jeg både vil bruge boardet til øvning, indspilning hjemme og i studie, samt til koncerter.
For mig er det vigtigt at jeg hurtigt kan skifte mellem en lang række forskellige effekter, da jeg spiller noget relativt kompliceret post-prog. metal :)
jaesjaesSkrevet 26/04-06 16:48 
Du skal PRØVE begge boards og teste om de opfylder dine behov. Det lyder som et banalt råd, men seriøst, det er den eneste vej frem. Næppe alle effekter, knapper, pedaler på boards i de prisklasser er optimale. Selvom du kalder Boss GT-8 dyrt, er det faktisk i den billige ende :)

Sammenligner man med løse pedaler er de selvfølgelig endnu billigere.
CronossCronossSkrevet 26/04-06 17:16 
Og jeg HAR self. prøvet begge boards :) - synes egentlig at de begge er gode. Har ikke haft tid til at dykke ordentligt ned i de forskellige muligheder, men Boss GT-8 virker bare mere "rigtig".

Jeg har selv en masse løse pedaler som ganske rigtigt er meget dyre, men pointen her er ganske simpelt at samle så meget som overhovedet muligt i eet board, der skal bruges primært til at spille sangene sammen som band efter jeg selv har fiflet med dem derhjemme. Her gider jeg ikke hver gang skulle bruge en halv time på at indstille mine forskellige pedaler, og vil gerne kunne programmere det hele hjemmefra i forvejen.
jaesjaesSkrevet 26/04-06 17:33, rettet 26/04-06 17:39 
Helt enig, boards er rarest i langt de fleste situationer.

Input her kan selvf. hjælpe, men jeg ville ikke selv turde købe et board uden først at havde siddet med det i butikken og testet alle funktionerne; der er simpelthen for meget, der kan være galt.

Holdbarhed* og eventuelle faldgrupper er selvf. fint at få besked om her.

**Kigger ondt på sit l*rte-Digitech-whatever-it's-called.*

EDIT: Jeg kommer lige til at tænke på, at man muligvis kan købe en mixer eller lignende, som man kan slutte sine pedaler til, og som kan forprogrammeres.
CronossCronossSkrevet 26/04-06 17:48 
Jeg hælder også selv klart mest til Boss GT-8 boardet, da jeg har spillet enormt meget med det før i tiden (Min guitarist har det også), samt har siddet og nørklet med det de seneste par uger.

Korg-boardet indeholder bare meget af det samme, men jeg er bare lidt bange for hvor stabilt det er.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 26/04-06 22:55 
Jeg kan ikke give dig specifikke råd på netop de 2 boards du sætter op mod hinanden, men jeg har prøvet at spille på en GT-5, og den virkede fed nok, både lydmæssigt og i brug. Det hjælper dig nok ikke så meget, men det kan være at de kan inde på Harmony Central. Der kan du læse bruger-anmeldelser af produkterne. Det har hjulpet mig flere gange mht hvad folks indtryk er af diverse produkter, og hvordan de fungerer i forskellige situationer og sammenhæng.
GT-8: http://www.harmony-central.com/Effects/Data/Boss/GT_8_Guitar_Effects_Processor-1.html
AX1500G: http://www.harmony-central.com/Effects/Data/Korg/AX1500G-1.html

Der er godt nok mange anmeldelser af begge produkter, men det er nok meget smart både at læse de gode og de dårlige, så du kan se hvad er fedt, og hvad stinker.

Udover det, så vil jeg anbefale måske at få en rack-effect-enhed og et midiboard. Efter at have haft pedaler og footswitch til forstærker-top, var det ret fedt at få tingene ind i 1 eller 2 enheder, som man så kan styre på afstand, uden at man er bange for at sparke knapper af boardet, eller komme til at skubbe til en indstilling.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
jaesjaesSkrevet 26/04-06 23:15, rettet 26/04-06 23:16 
Heh, fandt lige mit board derinde. Ikke overraskende har det fået noget blandede vurderinger. Til dets forsvar er det efterhånden ret gammelt, og meget er vel sket indenfor effekt-boards :)
http://www.harmony-central.com/Effects/Data/DigiTech/RP_6-1.html
00Void00VoidSkrevet 27/04-06 11:16 
Det kommer an på hvad musik du skal spille jo?
Space is the place!!Spiller nu: Tekken 5
CronossCronossSkrevet 27/04-06 16:36 
Cronoss>
da jeg spiller noget relativt kompliceret post-prog. metal :)


...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig