X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Forbudt at sælge retro hardware!


Svar
flottenheimerflottenheimerSkrevet 09/03-06 21:33, rettet 09/03-06 21:34 
Klip fra lik-sang nyhedsmail:

...After the Tokyo Game Show last year, Lik Sang's Pascal Clarysse showed Daniel Johnson from NextGenVideos his favorite spot, a retro gaming gold mine known as the Super Potato store. Located in Tokyo's Akihabara, you can gorge your eyes on this gaming feast <right here!> ...

Og nu kommer det chockerende

... Sadly though, as from the 1st of April a new Japanese law will make it illegal to sell any second hand electronics made before 2001, this may be your one and only chance to look over the classic consoles this store is famous for. That of course depending on how far the Japanese authorities are willing to enforce this new rule...

Hvad sker der lige? Japan er jo et sandt skattekammer for retrofreaks. Tænk hvis det eventyr slutter om under en månede. Det er en katastrofe!

Artiklen der linkes til <right here!>
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
RJKRJKSkrevet 09/03-06 21:41 
Er det ikke allerede "forbudt" at sælge brugte spil?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
fumfumSkrevet 09/03-06 21:46 
Det er en and. Der var tale om en forkert oversættelse af en japansk artikel.
Det er blevet forbudt at sælge brugt stærkstrømsmaskineri, uden at det er blevet behørigt godkendt.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
flottenheimerflottenheimerSkrevet 09/03-06 21:57, rettet 09/03-06 21:57 
Lik-sang mailen er ellers blevet udsendt i dag...
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
fumfumSkrevet 10/03-06 10:41 
Linket deroppe siger ikke meget?.
Jeg har forsket lidt i sagen, og det viser sig at det muligvis er korrekt.
Jeg læste om det for 1 måneds tid siden på edges's forum, men der blev det skudt ned igen, med min første begrundelse.
Og så har jeg ikke set mere til det.
Men nu er det blevet taget op igen.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
Michael_Michael_Skrevet 10/03-06 10:56 
RJK>
Er det ikke allerede "forbudt" at sælge brugte spil?


Hvordan det?
NaieraNaieraSkrevet 10/03-06 11:47, rettet 10/03-06 11:50 
Sådan har det været så længe jeg kan huske det. Det virker dog som om, at det mere er en "symbolsk" lov, da det ikke skulle være svært at finde brugte spil f.eks. i Tokyo, hvis man forlader Akihabara.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 10/03-06 12:22, rettet 10/03-06 12:23 
Det her er kun fra hukommelsen, halvdelen er sikkert forkert ;)

De japanske spilfirmaer var ret utilfredse med den store brugthandel af spil i Japan. Når folk køber et brugt spil fremfor et nyt, så får de selvfølgelig ingen penge (direkte, i hvert fald). Og der er jo mange brugte spil i Japan og oftest i super stand - ikke ligesom herhjemme.

Så derfor lobbyede spilfirmaerne for at det skulle være ulovligt at handle sine brugte spil, hvormed folk tvinges til at købe nye i stedet. Den praktiske løsning var så vidt jeg husker inspireret af Microsoft ;) og deres licensregler.

Pointen er at når man således køber et spil i Japan, så køber man udover et fysisk produkt også en licens til at bruge softwaren. Og netop licensen gælder kun for én bruger, og kan ikke videresælges. Og således har brugte spil "ingen værdi", fordi man ikke får licensen med og derfor ikke må bruge dem. Jeg går ud fra at det betyder at man teknisk set godt må sælge brugte spil - bare ikke bruge dem.

Som allerede nævnt er det vist ikke en lov der tages så højtideligt. Men hvis det har skræmt familien Japan fra at købe brugte NES- og Game Boy-spil i sin tid, så var det vel en succes i sig selv.

Igen: alle forbehold tages, det er ikke noget jeg har sat mig nærmere ind i, da den praktiske betydning er begrænset.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
flottenheimerflottenheimerSkrevet 10/03-06 17:45 
Håber at i har ret. Men så er det bare underligt at Lik-Sangs mail netop stresser, at det er en ny lov "...as from the 1st of April a new Japanese law will make it illegal...".
Men, som sagt, så håber jeg, at i har ret.
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig