X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Next-gen, hvordan skal kræfterne bruges?


Svar
jaesjaesSkrevet 02/12-05 16:26, rettet 02/12-05 17:00 
To ting irriterer mig ved hver konsol-launch:

* Gamere, der bavler op over, at stærkere teknik intet betyder for spiloplevelsen (typisk fanatiske retro-folk). Det _behøver_ ikke betyde noget, men specielt 3D-spil kan det gavne betydeligt, efter min mening.

* Spiludviklere, der bruger maskinens kræfter til flottere grafik (rent teknisk), fremfor at prøve at forbedre gameplay/spiloplevelse med den mere power, de nu engang har til rådighed.

Udfra hvad I tror er muligt i den nye generation, hvilke elementer ser I så gerne udviklerne implementerer i spillene?


Nogle bud:

* Mere dynamiske spilverdener. Fx:
- NPC'erne skal huske det meste, du foretager dig og reagere på det. Dvs. dine valg i spillet skal i højere grad have en konsekvens.
- Din interaktion med spilverdenen skal have mere indflydelse på resten af spillet - Ødelægger du fx bygninger eller genstande, skal de stadig være ødelagte, og evt. blokere udgange osv., hvis du vender tilbage til omådet på et senere tidspunkt.

Begge dele er set før i begrænset omfang, og tæt på 100% dynamik får vi nok ikke i denne generation, men jeg vil mene, at de flere RAM gør det betydeligt lettere for udviklerne. CPU-kræfterne betyder også en del, ved jeg fra et interview om Fable.

* Uhygge. Udfra de film og screens jeg har set fra horror-spillene i den nye generation, virker spillene, på mig, mere uhyggelige end i sidste generation, pga. forbedret lys og flere detaljer på figurerne. Ikke mindst i ansigterne.

* Lys generelt. Med Splinter Cell gav Xboxen en smagsprøve, men endnu mere realistiske lyseffekter vil gavne stemningen i mange spil. Oblivion og Allan Wake, ser spændende ud i den retning.
RuneSPRuneSPSkrevet 02/12-05 16:53 
Er generelt enig. Specielt mht interaktivitet, bliver lækkert med en fuld interaktiv verden på et eller andet tidspunkt... og pt ser Oblivion ud til at være det næste spil som det tager det næste skridt =)
WehnerWehnerSkrevet 04/12-05 14:04 
Jeg er med på det med dynamikken, ellers vil jeg grundlæggende gerne have reelle valgmuligheder i mine spil - dvs. at jeg gerne vil have, at der skrues lidt ned for lineariteten og op for friheden. Derudover håber jeg på bedre AI.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 04/12-05 18:50 
Jeg forstår ikke, hvorfor load-tider ikke er afskaffet for længst. Det har kunnet lade sig gøre i Grand Theft Auto, hvor maskinen hele tiden loader nye rand-områder ind. Dette må kunne overføres til andre spil (også baneopdelte). Måske noget med at smide 1 GB preload-RAM i maskinerne... det kan altså ikke være så svært.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 04/12-05 18:55 
jaes>
* Uhygge.

"Uhygge" har ikke meget at gøre med en større grafisk præstation. Det handler om indlevelse. Op gennem tiderne er jeg blevet tilpas skræmt af horror-spillene, lige fra de 20 pixels Jason bestod af i C64 "Friday the 13th" til de nyeste titler.

Så længe du har fantasi til at forestille dig noget uhyggeligt skal der nærmest ingenting til. Lydsiden har MEGET større indflydelse på uhygge-aspektet end grafik (tænk: "Silent Hill").
RonaldoRonaldoSkrevet 05/12-05 01:37 
Jeg kan huske tonsvis af spil hvor modstanderen har en fordel eller hvor vi som spiller er begrænset i et omfang som gør det mere udfordrende.

Hvem husker ikke lige efter at have nakket Bowser i Mario Kart med et par røde skjolde og derefter sendt ham ned i en dyb afgrund, så var han fandme lige i røven på en fem sekunder efter.

De nye maskiner er udstyret med sådan en enorm regnekraft, at det burde være opnåeligt at sætte os på lige fod med vores virtuelle modstandere, og stadig skabe en udfordring der er bærende.

Det ville være mere sjovt at udfordre computeren hvis den bearbejdede vores fremgangsmåder og mønstre som vi gør dens.

Winning Eleven / Pro Evolution Soccer er en fremragende udfordring på det højeste niveau. Det er bare stadig tydeligt at modstanderen ikke er et menneske. Jeg kan aldrig nå en bold på ren reaktion, da computeren reagerer på milisekunder. Jeg når bolde på erfaring ved at tidligt løbe hen og dække af i et område hvor jeg ved at bolden plejer at lande.
Alf81Alf81Skrevet 05/12-05 05:45, rettet 05/12-05 05:53 
Må så nok i højere grad tilslutte mig de 'typiske retro-folk'. Da jeg ikke kan finde launchen af en ny generation konsoller videre interessant, eller for den sags skyld imponerende.

Glædte mig meget, da man skulle tage springet fra 32 til de 128-bit. Men fandt følgende ud af, at der så absolut intet nyt var under solen. Mere af det samme, bare flottere?! Fandt samtidigt også ud af, at jeg nok "desværre" tilhører den mere konservative gruppe, hvad angår efterspørgsel på spilgenre. Feks. FPS-genren har jeg personligt aldrig kunne finde interessant nok, til at det kunne 'tryllebinde' mig i ret meget over en times tid. Og er det ikke den genre der her bliver tænkt på, når man taler om mere personlig frihed og bedre AI?

Mht. Indlevelse, ligger en af de mest skræmmende oplevelser, for mig, klart i SilentHill. 2'eren og 3'eren (har ikke spillet 4'eren), selvom bedre grafik, bedre lyd og bedre lys ect. Levede bare ikke op til forgængeren for mit eget vedkommende. Og hvad angår RPG'er (da det er en af mine mere foretrukne genre), er jeg ikke sikker på at jeg er så vild med den drejning, de på de nyere konsoller, har taget.

Glæder mig da også til at se hvad den nye generation vil bidrage. Men ved bare ikke hvad jeg synes den burde bidrage med? For mig ser det også ud til, at udviklerne først nu er begyndt at fatte den "gamle" gernerations hardware...
Ting om dét og pis.
jaesjaesSkrevet 05/12-05 15:54, rettet 05/12-05 16:17 
Hyakotake>
"Uhygge" har ikke meget at gøre med en større grafisk præstation. Det handler om indlevelse.

Det ene udelukker jo ikke det andet. Udviklernes forsøg på at appellere til spillerens indlevelsesevne, er vel noget af det vigtigste i alle spil. Det er selvfølgelig en anden form for indlevelse man får i Silent Hill end i Tetris, men du ved nok, hvad jeg mener.

Op gennem tiderne er jeg blevet tilpas skræmt af horror-spillene, lige fra de 20 pixels Jason bestod af i C64 "Friday the 13th" til de nyeste titler.

Der har jeg det så modsat. 8- og 16-bit-spil, kan ikke rigtig skræmme mig, når vi taler horror. Selv det første Silent Hill, tror jeg ikke, jeg ville få det samme ud af i dag.

Så længe du har fantasi til at forestille dig noget uhyggeligt skal der nærmest ingenting til. Lydsiden har MEGET større indflydelse på uhygge-aspektet end grafik (tænk: "Silent Hill").

Jeg er med på, at fantasien spiller den største rolle. "Hvad mon der rumsterer derovre i skyggerne". "Hov, hvad er det for en lyd" etc., men vi taler nu engang om et grafisk medie, og en spilgenre, hvor gameplayet har det med at komme i anden række. Så personligt, betyder grafikken meget for mig i horror-spil.

Det er noget andet, når man, efter at have set en meget uhyggelig film hos en kammerat, skal beslutte, om man skal tage genvejen gennem skoven på vej hjem, eller holde sig til hovedvejen. I den situation ligger det hele rigtig nok i hjernebarken og driller os :)

Alf81>
Må så nok i højere grad tilslutte mig de 'typiske retro-folk'.

På nogle områder en lidt overflødig og småprovokerende indledning, jeg fik lavet dér, men jeg synes selv, det er rart at kende til folks incitament for en diskussion :)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig