X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

LCD Monitor til spil


Svar
JAAJAASkrevet 02/11-05 23:46, rettet 02/11-05 23:52 
Mit spørgsmål er, kan en typisk LCD monitor (ikke et LCD TV) vise ægte NTSC?. Eller sagt på anden måde, hvis jeg fodrer en boks med et composite video signal (NTSC spil) fra en PAL PS2, og boksen sender det videre til en LCD monitor via VGA, vil jeg så få farve på skærmen?

Ikke så interesseret i at høre på sure opstød om kvalitetstab o.s.v., bare om jeg vil kunne få farve ud af ovenstående ;)

Tillægsspørgsmål: Og hvad om skærmen var en ganske almindelig VGA skærm?

Det skal tilføjes, at nævnte boks er lavet specifikt til at se TV på computerskærme (LCD/CRT) og specs siger, at den kan tage alle former for PAL/Secam/NTSC.
dRxLdRxLSkrevet 02/11-05 23:56 
Da vga jo blot er 3 grundfarver (og altså ingen farvekodning) afhænger det udelukkende af om den boks du bruger forstår NTSC farvekodning.

En kammerat af mig har købt en god version af en sådan boks. Den udovre at være en god tv-tuner også kan lave alt fra composite til component om til VGA =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
JAAJAASkrevet 03/11-05 00:05, rettet 03/11-05 00:06 
Fedt med et hurtigt svar :)

dRxL>
Da vga jo blot er 3 grundfarver (og altså ingen farvekodning) afhænger det udelukkende af om den boks du bruger forstår NTSC farvekodning.

Det gør den, alle tre-fire slags, endda.

dRxL>En kammerat af mig har købt en god version af en sådan boks. Den udovre at være en god tv-tuner også kan lave alt fra composite til component om til VGA =)

Denne her kan kun tage composite ind. Ved du, hvor meget han ca. gav for den, han har?
Mr. LifeMr. LifeSkrevet 03/11-05 00:24 
Må man gerne spøre om nåde, Jeg var engang hos en ven med min JAP Dreamcast og den viste kun sort og hvid farver har det noget med det der 50/60 hz.
JAAJAASkrevet 03/11-05 00:31, rettet 03/11-05 00:35 
Det har at gøre med NTSC signalet, som en JP Dreamcast afgiver. Hvis billedet ikke flimrede, havde det egentlig ikke noget med 50/60 hz at gøre, men med at fjernsynet ikke kunne klare NTSC farvekodning. Det har så sikkert været et fjernsyn, der kunne klare PAL60 (60 hz PAL mod de normale 50 hz, som PAL benytter).

Det ville have været fedt, hvis du ikke havde brugt min tråd til dit spørgsmål.

Du behøver ikke at svare på dette.
JmogJmogSkrevet 03/11-05 00:35 
Ja.

En EU-maskine (alle konsoller) spytter et signal ud i PAL (50hz).
En amerikansk eller asiatisk maskine (alle konsoller) spytter et signal ud i NTSC (60hz).

Det TV (eller andet display) du tilslutter konsollen til skal så være i stand til både at vise det farvesystem, den opløsning og den opdateringsfrekvens, det modtager.

I de fleste tilfælde vil et PAL-TV kunne vise NTSC uden problemer. Din kammerats var en af undtagelserne.

Der findes også nogen PAL TV, der er i stand til at vise NTSC opløsningen men ikke farvesystemet. De vil så få et sort/hvid billede. Hvis de ikke kan klare opdateringsfrekvensen på 60hz, så vil billedet som regel køre ned over skærmen. Hvis det ikke kan klare opløsningen, vil der næppe være noget billede overhovedet.
dRxLdRxLSkrevet 03/11-05 00:35 
Jeg skal spørge ham (igen ;-)), jeg mener det var omkring 1100 kroner han gav for den, men så laver den også et almindeligt tv-signal om til lækker 1280*1024 og tager alle de video-signaltyper jeg kender.

Kort sagt et produkt man kun kan være begejstret for ;-)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
HeroldHeroldSkrevet 03/11-05 00:38 
dRxL>
men så laver den også et almindeligt tv-signal om til lækker 1280*1024

Dét er fandeme godt klaret! ;P
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
JAAJAASkrevet 03/11-05 00:38 
Det lyder rigtigt fornuftigt. Hvis du kan få noget modelnavn og stedet, han købte boksen, ville det være rigtigt lækkert. Bare hvis du kommer i kontakt med ham alligevel :)
HeroldHeroldSkrevet 03/11-05 00:42 
Den har ikke tuner, men er det noget i den stil? Jeg har selv sådan en, og den kan sådan set det meste, bortset fra det med tuneren :)

http://www.lik-sang.com/info.php?category=219&products_id=2875&
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KillerBean2KillerBean2Skrevet 03/11-05 00:55 
dRxL>
Jeg mener det var omkring 1100 kroner han gav for den, men så laver den også et almindeligt tv-signal om til lækker 1280*1024 og tager alle de video-signaltyper jeg kender.

Lyder ufattelig lækkert. En god up-scan converter koster normalt en halv jetjager :)
AV Intelligent Terminal
JAAJAASkrevet 03/11-05 01:06, rettet 03/11-05 01:06 
Herold>
Den har ikke tuner, men er det noget i den stil? Jeg har selv sådan en, og den kan sådan set det meste, bortset fra det med tuneren :)

Den skal kunne tune, men tak alligevel :)
dRxLdRxLSkrevet 03/11-05 18:52, rettet 03/11-05 19:01 
Så fik han svaret:
http://www.neovouk.com/products/accessories.htm#tv02

Ca. 1300-1400 kroner. Men nu hvor du har navnet kan du sikkert selv finde den bedste pris.

Det er helt klart den boks jeg selv ville købe hvis jeg skulle lege med konsoller og LCD skærme.

edit: og der er nogen der er enige med mig her:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?Bedom=true&ID=120229
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 03/11-05 19:02 
dRxL>
Den udovre at være en god tv-tuner også kan lave alt fra composite til component om til VGA =)

RGB...?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 03/11-05 19:13, rettet 03/11-05 19:19 
Det har du da også ret i.

Men jeg vil vove den påstand at de fleste af de konsoller hvor grafikken er detaljeret nok til at det betyder noget har mulighed for component.

Edit: Men jeg kan da godt se at det er en mangel, og noget som den boks Herold linkede til har.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 03/11-05 20:11 
Nu kunne det jo være at nogen var interesserede i at få en fladskærm for fladheden og ikke for detaljegraden, og så er det jo meget rart at vide, at alt andet end DC, PS2, Xbox og X360 ser crappy composite/s-agtigt ud ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 03/11-05 20:33 
Tjae, hvis man kan undvære en tv-tuner, så er der jo den box Herold linkede til, omend jeg ikke skal kunne sige om den er i stand til at smide billeder ud i de samme gode opløsninger.

Hvilket minder mig om:
@Herold: Grunden til at du gerne vil have en boks der kan smide dit fjernsynsbillede i op til 1280*1024 er at så er du ikke afhængig af at din LCD skærm/projektor har en god scalering. Den boks jeg snakkede om er rigtig god til at skalere og min skærm (en 17" xerox) usler desværre til det.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
HeroldHeroldSkrevet 04/11-05 00:16 
Så er jeg med :) Det virkede bare et øjeblik som om du sagde at den reelt lavede signalet om, hvilket vel ikke er helt rigtigt. Den skalerer det bare. Opløsningen er vel den samme i sidste ende. Jeg har nu aldrig været ude for at det har været noget problem for skærmen at gøre det...
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
dRxLdRxLSkrevet 04/12-05 14:36 
Jeg må desværre meddele at den ovennævnte boks har vist sig ikke at kunne klare input-opløsninger højere end 480p. Hvilket vil sige at jeg skal have mig en vga-ledning til min X360.
Et spil som Radian Silvergun så dog helt genialt ud når boksen fik lov til at lave S-video signalet om til VGA 1280*1024.
Så det er bestemt en god boks bare ikke til høj-definitinos opløsninger.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
JAAJAASkrevet 04/12-05 14:53 
Tak for informationerne. Det ser ikke helt forkert ud.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig