X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spritpennen fra helvede


Svar
KillerBean2KillerBean2Skrevet 01/10-05 13:16, rettet 01/10-05 13:18 
Forleden dag købte jeg mig en GameGear, som jeg allerede har udviklet et varmt forhold til :)

Men jeg har dog ét problem...

Den tidligere ejer har været så "genial" at skrive sit navn på de fleste af de tilhørende spil med én eller anden form for sort spritpen, og jeg kan BARE IKKE få det forbandede skidt af!

Jeg har prøvet med: vand, husholdningssprit, vinylrens, mineralsk terpentin, 3-dobbelt salmiakspiritus og sidst men ikke mindst, har jeg forsøgt at slibe det væk med tandpasta, men intet af det virker!

AHHHHHHHHHH!!!

Er der nogen af jer gutter/gutinder, som kender et godt middel mod forhekset spritpensskrift???

Som en sidste mulighed, har jeg overvejet at slibe det væk med ultrafint sandpapir(kaldes vist "smergellærred"?) og polere plastikken op igen bagefter, men jeg har bare på fornemmelsen, at det vil gå grueligt galt :/

Er der nogen af jer, der har oplevet noget lignende og måske har en løsning? Eller må jeg bare finde mig i, at der står en fremmed mands navn på mine spil?
AV Intelligent Terminal
HyakotakeHyakotakeSkrevet 01/10-05 13:44 
Har du prøvet rensebenzin? Jeg bruger det til klistermærke-fjerning, hvor det virker meget bedre end almindeligt sprit. Måske er det også bedre til tusch?
WehnerWehnerSkrevet 01/10-05 14:05 
Det Hya sagde. Og næste forslag i rækken: Olie. Bare noget olie på en klud som om det var ethvert andet rensemiddel.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
flottenheimerflottenheimerSkrevet 01/10-05 15:01, rettet 01/10-05 15:03 
Sprit, er det der virker til at fjerne sprittusch med.
Rensebenzin, er det der virker til at fjerne klistermærker med.

Når sprit ikke virker i dit tilfælde, så må det være fordi at tuschen er gået i forbindelse med plastiken (hvilket ikke er unormalt for sprittusch+plastik combo'en), og har "skadet" denne permanent. Jeg vil derfor ikke tro, at du kan fjerne det med noget som helst. Pånær slibning måske (men det lyder nu ikke særlig rart).

:-(
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
silverstarsilverstarSkrevet 01/10-05 16:56, rettet 01/10-05 17:05 
Ok, det her kommer til at lyde sært, men jeg vil foreslå at du prøver med et ganske almindeligt hvidt viskelæder og en gang knofedt. Jeg har bedst erfaring med de klassiske som man brugte tilbage i folkeskolen (rektangulære, mener de hedder "Staedtler" eller så'n).
Jeg har benyttet det til at fjerne sort tusch/pen fra mange cartridges (NES, SNES bl.a.) samt et par Game & Watch spil og det har ikke fejlet endnu.
Hvis det er en særlig genstridig tusch der er brugt kan du godt risikere at skulle bruge en hel del knofedt på det for at få alt væk, men du kan se på "viskelæder-snullerets" farve om det tager noget af den sorte tusch med af.

P.S. Slibning kan IKKE anbefales ;) Jeg tror også du skal holde dig fra den type viskelæder, der indeholder grovere slibepartikler, jeg vil tro at de kan ridse cartridget. De er typisk rød-brune med en blå ende:
http://da.wikipedia.org/wiki/Viskel%C3%A6der
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
Zzap!Zzap!Skrevet 01/10-05 19:52 
Rense benzin er det bedste mod sprittusch efter min erfaring. MEN det ødelægger desværre også visse typer plastik, så prøv på et sted hvor det ikke gør så meget først.
Born to kill space
KillerBean2KillerBean2Skrevet 01/10-05 19:53, rettet 04/10-05 16:05 
Hmmm... nu har jeg prøvet med rensebenzin og viskelæder.

Rensebenzinen har nogenlunde samme effekt som husholdningssprit, dvs. det fjerner størstedelen, men skriften er stadigvæk meget tydelig.

Viskelæderet er mere skånsomt, og det virker også meget bedre end alt det andet, jeg har prøvet. Men det fjerner langt fra 100%.
Det kan dog helt bestemt anbefales som det første, man prøver i en lignende situation :)

Men når det kommer til stykket, er jeg bange for at Flottenheimer har ret. Det ser ud til, at skriften er blevet "integreret" med plastikken :(
AV Intelligent Terminal
flottenheimerflottenheimerSkrevet 03/10-05 22:09 
Du kunne også dampe dine labels af, skille spillene ad og så sende dine plastisk skaller til en autolakør. :-) Eller du kunne smide spillene ud, og så købe nogle nye, der er blevet behandlet ordentlige på ebay. Eller du kunne droppe at samle på GameGear, og så sælge det hele igen. Eller du kunne placere et klistermærke med dit eget navn på, hen over den tidligere ejers navn. Eller du kunne måske lære at leve med spillene som de er - og så bare glæde dig over at du fik dem super billigt. Eller noget... :-)
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/10-05 09:01 
Hæ hæ ja, jeg vil nu også mene at de 4 første foreslag er at betragte som forskellige former for "samlerblasfemi", efter min bog i hvert fald ;)

Men jeg har nu fundet en helt tredje(eller syvende?) løsning på mit problem:

1) Opkøb alverdens billige GameGear-spil(dvs. mest skodtitler og helst dupletter) og "hug" bagsiden fra disse.
2) Sælg "ofrene" endnu billigere eller forær dem væk, hvis det bliver nødvendigt.
AV Intelligent Terminal
GreaseballGreaseballSkrevet 04/10-05 13:00 
Hvad med at male bagsiden over?
Køb en lille dåse hobby-maling, i samme farve, det dækker godt på plastik.
Tag bagsiden med ned til en forhandler, de kan hjælpe dig med at finde den rigtige farvekode.
Det er et forsøg hver, plus det koster ikke særligt meget. Husk pensel :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/10-05 13:14 
Du virker godt nok desparat. Kan du ikke taget et billede så vi andre kan se hvor slemt det er? :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/10-05 16:23 
Jeg vil nu heller ikke betegne det som "slemt", nærmere som "møg irriterende" ;)

Hvis det kun var én eller to af spillene, der havde denne skavank, ville det nok ikke genere mig voldsomt meget.
Men som det er nu, er over havdelen af mine GG-spil berørte. Og da jeg i forvejen er hyperperfektionist på grænsen til det sygelige, kan jeg umuligt bare ignorere det.
AV Intelligent Terminal
silverstarsilverstarSkrevet 04/10-05 17:38 
Hehe, den veritable torn i samlerøjet :)
Jeg synes din plan med at købe billige (skod)spil og så bytte bagsiderne ud lyder god nok. Jeg ved ikke om plastikken der er brugt til GG-cartridges kan skifte farvenuance med tiden, ligesom man ser det med f.eks. SNES-cartridges. Jeg har ihvertfald set nogle spil, hvor den ene side var meget afbleget ift den anden. Det ser heller ikke pænt ud, så endeligt ro i sindet får du nok kun, hvis du kan finde cartridges, der matcher farven på dine nuværende spil :)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig