X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

HD vs. VGA


Svar
DeluxScanDeluxScanSkrevet 20/08-05 14:01, rettet 20/08-05 14:21 
Simpelt spørgsmål:
Når nu jeg står med min nye Xbox 360 til jul (Forhåbentlig!) er det så smartest at bruge muligheden for HD eller et VGA stik?
Jeg har et Phillips LCD HD tv, der også har VGA indgang og understøtter op til 1600x1200 som monitor.

Hvad vil være bedst? Kan f.eks. Xbox 360 overhovedet overføre et HD signal via et VGA stik...? RJK, du må endelig forklare! :-)

EDIT:
Så lige dette på MS hjemmeside:

"Xbox 360™ VGA HD AV-kabel
High definition billedkvalitet til VGA-skærme.
Vejledende udsalgspris: 249kr"

HD til VGA skærme må det jo betyde... Nice nok!
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
MrCaseMrCaseSkrevet 20/08-05 14:49, rettet 20/08-05 14:50 
Lige en lille kommentar.

HD betyder High Definition. Det betyder at det billed-signal man sender er af en hvis opløsning, mindst 720 linier (720p).

Hvordan man så vælger at overføre dette signal kan gøres på mange måder: Component, VGA, DVI, HDMI...
Have you considered sucking less?
DeluxScanDeluxScanSkrevet 20/08-05 15:31, rettet 20/08-05 15:31 
Det ville jo også være det mest logiske. Skulle bare lige være sikker på, at der ikke var en eller anden teknisk barriere for ikke at gøre det via VGA.

Sjovt nok behøver man jo så ikke et dyrt "HD Ready" TV, hvis man blot vil spille Xbox i HD - men blot en billig LCD skærm med VGA indgang?
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
JmogJmogSkrevet 20/08-05 15:42, rettet 20/08-05 15:46 
DeluxScan>
Sjovt nok behøver man jo så ikke et dyrt "HD Ready" TV, hvis man blot vil spille Xbox i HD - men blot en billig LCD skærm med VGA indgang?

Præcis. Stort set alle vil være i stand til at køre deres spil i HD, hvis de køber vga-kablet.

-Component (følger med Premium-versionen) kan køre 480i, 576i, 480p, 720p, 1080i.
-VGA kan køre fra 480p og opefter.
3of193of19Skrevet 20/08-05 17:48 
Jmog, hvad giver bedst billede? VGA eller component? Eller er det ligemeget?
KTCKTCSkrevet 20/08-05 18:03 
VGA er faktisk RGB med understøttelse af høje opløsninger og opdateringshastigheder. Jeg vil sige VGA er bedre end component.

Rangliste:
1) DVI/HDMI (det er nok noget af det samme)
2) VGA
3) RGB/Component
4) S-Video
5) Composite
6) Coax

1 og 2 har størst understøttelse af opløsninger og opdateringsfrekvenser...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
JmogJmogSkrevet 20/08-05 22:35 
Jeg er enig. På min DVD-afspiller kan jeg i hvert fald mærke en lillebitte fordel til VGA i forhold til component. Det er dog i småtingsafdelingen.

Med hensyn til DVI/HDMI, så er de lige gode på kortere kabellængder (under fem-seks meter), mens HDMI har en fordel ved større afstande.
MrCaseMrCaseSkrevet 20/08-05 23:00 
VGA er en form for RGB, som er det vi kører gennem scart-kabler..

Component er ofte udemærket ved at du har noget bedre kabel end vga-kabel tit er.

Jeg kan desværre ikke erklære mig enig i at hdmi eller dvi er godt på større længder. Helst ikke dvi/hdmi længere end... 5-7 meter.

Et HDready lcd tv er et lcd tv der mindst har 720 linier. Der sælges (99%) ikke nogle lcd-tv over 26" i danmark der ikke opfylder dette krav...
Have you considered sucking less?
JmogJmogSkrevet 21/08-05 00:48, rettet 21/08-05 00:51 
MrCase>
VGA er en form for RGB, som er det vi kører gennem scart-kabler..

Hvis vi skal blive ultranørdede så kan de opdeles sådan her:
-VGA = RGBHV, dvs RGB med separat horisontal og vertikal sync.
-component RGB = RGsB, sync ligger på grøn.
-scart RGB = RGBS, sync ligger på den ubrugte composite-forbindelse i stikket.

Jeg kan desværre ikke erklære mig enig i at hdmi eller dvi er godt på større længder. Helst ikke dvi/hdmi længere end... 5-7 meter.

Jeg sagde ikke, at de var gode på større længder. Jeg sagde bare, at HDMI har mulighed for lidt større længder end DVI. Begge standarder er selvfølgelig bedre, jo kortere kablet er.

Et HDready lcd tv er et lcd tv der mindst har 720 linier.

Er der virkelig ikke nogen, der bare definerer HD-ready som "indeholder en scaler, der kan tage HD"?
3of193of19Skrevet 21/08-05 01:52 
Jmog, jeg er rimelig sikker på, at definitionen "HD ready" dækker netop det. En skærm der kan forarbejde HD signaler (men ikke nødvendigvis har opløsningen til at vise det i HD).
MrCaseMrCaseSkrevet 21/08-05 10:47, rettet 21/08-05 10:49 
Sej forklaring på de forskellige signal-typer!
...men normal component er jo så ikke med rgb-farver, right, det er med cyan magenta yellow, ikke?

Lad mig lige linke til den 'europæiske' definition af 'HD Ready' hos nogle gutter der hedder EICTA, som er en sammemslutning af ca. 10000 europæiske virksomheder.

Kravene er:
720 linier
Component eller dvi/hdmi indgang (der understøtter HCDP)
Skal kunne spise 720p og 1080i

Se side 11 af denne kontrakt for at få et HD Ready logo
Have you considered sucking less?
3of193of19Skrevet 21/08-05 12:17 
Kiggede lige siden igennem og der er endda også krav om at tv'et er 16:9. Nice.
Trist at der ikke er noget krav om den horisontale opløsning, da det fører til "bastard 16:9" tv'er med en opløsning på 1024*768.
JmogJmogSkrevet 21/08-05 12:27 
MrCase>
...men normal component er jo så ikke med rgb-farver, right, det er med cyan magenta yellow, ikke?

Faktisk ikke. Component består a Y (luminans, sort/hvid) R-Y (rød) og B-Y (blå). Grøn har ikke et separat signal, men laves udfra blandingsforholdet mellem blå og rød. Sync ligger så på det grønne kabel, som jeg går udfra er det med luminans.

Kravene er:
720 linier
Component eller dvi/hdmi indgang (der understøtter HCDP)
Skal kunne spise 720p og 1080i

Rart at se at deres krav er strengere end de amerikanske. I US er der læssevis af HDTV'er, der ikke vil acceptere et 720p-signal. Billige scalere er sikkert årsagen.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig