X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spørgsmål angående plasma-TV


Svar
ComradeComradeSkrevet 14/08-05 23:40 
Jeg har kigget lidt på et Fujitsu Siemens Plasma TV, som jeg linker til nedenfor!

Kunne godt tænke mig en vurdering af det, hvis nogle herinde har en smule forstand på området ;)

Positive og negative ting :)

42" Fujitsu Siemens Myrica
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
HyakotakeHyakotakeSkrevet 14/08-05 23:59 
Jeg kender ikke så meget til Plasma vs LCD, men jeg forestiller mig lidt, at det er et "religionsspørgsmål".

Har du taget stilling til spørgsmålet selv, før du køber dig ind på det (måske) forkerte marked?

Denne artikelskribent taler i hvert fald mod plasma
MrCaseMrCaseSkrevet 15/08-05 11:45 
Umiddelbart ser tv'et fint ud. Jeg ville måske mene at det godt kunne klare en enkelt component-indgang, men det kommer jo lidt an på hvilket udstyr du vil slutte til den.

Men det handler jo også om hvor godt et billede det laver. Specs'ne er sådan set i orden, men hvor flot og levende er billedet. Det er måske ikke veeeerdensklasse til den pris, men men, det kan sagtens være rigeligt-fint...
Have you considered sucking less?
NaieraNaieraSkrevet 15/08-05 11:49 
Hvad med HDCP? Uden HDCP kan man jo godt glemme alt om Blu-Ray og/eller HD-DVD.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
MrCaseMrCaseSkrevet 15/08-05 12:28 
Oh... min fejl :)

Men det kan jo godt være at det er understøttet via dvi.

Men den har også 'kun' dvi-d... hvilket vist er computer-standarden.. ikke den dvd-maskiner spytter ud.

Den er lidt afsløret som en 'computer-skærm'...
Have you considered sucking less?
NaieraNaieraSkrevet 15/08-05 13:06 
Så er det vist et mindre godt køb.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 15/08-05 13:43, rettet 15/08-05 13:43 
MrCase>
Men den har også 'kun' dvi-d... hvilket vist er computer-standarden.. ikke den dvd-maskiner spytter ud.

Det kan de skam sagtens. Det er vist mere normalt med DVI-D end DVI-A og DVI-I.

Jeg ville måske mene at det godt kunne klare en enkelt component-indgang

Det har den skam. Det er lidt besværligt, da den bruger en D-sub terminering, men med en component -> D-sub konverter kan den skam bruges.

Jeg ville dog holde mig langt væk fra apparatet, hvis der ikke er DHCP i DVI-indgangen. Det er der dog sandsynligvis.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 15/08-05 14:06, rettet 15/08-05 14:09 
Naiera>
Hvad med HDCP?

I databladet (PDF-filen) står der:
"Video I/O
TV-RF In IEC-connect
DVI-D with HDCP support
D-SUB 15pin
..."

Så det er vist ik noget problem :-)


MrCase>
Men den har også 'kun' dvi-d... hvilket vist er computer-standarden.. ikke den dvd-maskiner spytter ud.

Der flere standarder, og DVI-D er "bare" den digitale side. DVI-A er analogt, og DVI-I er både analogt og digitalt. Se her evt.: http://www.directron.com/dviguide.html#cabling
Det skal så lige tilføjes at mange dvd-afspillere idag er udstyret med DVI-D stik (bl.a. Denon's DVD-1910 her HD-support).

...

Mht. netop den omtalte model, så er teknisk spec's egentlig udmærket til den pris. Hvad man kan tænke lidt over lysstyrken. Den er kun på 900 cd/m2, hvilket ligger på et niveau der svarer til det typiske for en LCD-skærm. Plasmaskærme synes jeg oftes ligger på 1500 cd/m2 eller mere. Til gengæld har den et rigtig godt kontrastforhold, hvilket bestemt er at fremhæve.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
ComradeComradeSkrevet 15/08-05 17:00 
Jeg takker helt sikkert for svarene, nu må jeg bare lige finde ud af, hvor den nærmeste forretning er, og komme ud og kigge på det.

Tv'et skal bruges tv, Xbox 360 og DVD afspilning :-)
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
KoludaKoludaSkrevet 15/08-05 17:24 
Til prisen er det i hverfald ikke noget fund.
Gav selv 15.000,- for mit..
Som lige er noget bedre i så godt som alle data.

Konstrast: 10000:1
Lystyrke: 1500 cd/m2
MrCaseMrCaseSkrevet 15/08-05 17:54 
10000:1.... det lyder som noget LG kunne have fundet på

Her må jeg lige gøre opmærksom på at der ikke er nogen standard for hvordan man måler kontrast-forhold...

(ikke at kontrast-forhold ikke er vigtigt, der er bare meget stor forskel på hvordan producenterne opgiver det)
Have you considered sucking less?
ComradeComradeSkrevet 15/08-05 23:34 
Hvor kan man købe dit TV koluda? Og er du tilfreds med det? :)
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
WonderboyWonderboySkrevet 16/08-05 00:04 
Jeg har selv et Panasonic TH-42PA50 som jeg er meget glad for,jeg syndes at det et er et af de bedste plasma tv på market til prisen. pionner er lidt beder men også dyre.

Panasonic TH-42PA50
I love monster land
ComradeComradeSkrevet 16/08-05 00:19, rettet 16/08-05 00:24 
Okay, men er det forberedt til HDTV?
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
JmogJmogSkrevet 16/08-05 00:23, rettet 16/08-05 00:23 
Component in (also 720p, 1080i)

Så ja, det kan godt klare HDTV. Det vil dog næppe kunne bruges med Blu-ray og HD-DVD da der ingen digitale indgange er. Opløsningen (852*480) udnytter heller ikke HD-formatet fuldt ud.
WonderboyWonderboySkrevet 16/08-05 00:23 
Det er jeg ikke helt siker på men jeg skal undersøge det.
I love monster land
3of193of19Skrevet 16/08-05 10:04 
Undskyld for at sige det så direkte men Wonderboy, det tv er noget bras. Det kan ikke klare HDTV opløsninger (kan måske behandle dem, men alt går tabt ved 480p), og hvis Hifiklubben har solgt det til dig her indenfor de sidste to år burde de skamme sig. Det burde forbydes at sælge plasma, lcd, ect med opløsninger under 720p og 16:9 aspekt nutildags.

Der må næsten være en fejl på den som Comrade linker da de siger det er et 16:9 tv men påstår at opløsningen skulle være 1024*768, hvilket er en 4:3 opløsning. 1280*768 burde være den rigtige opløsning.
JmogJmogSkrevet 16/08-05 13:52 
3of19>
Der må næsten være en fejl på den som Comrade linker da de siger det er et 16:9 tv men påstår at opløsningen skulle være 1024*768, hvilket er en 4:3 opløsning. 1280*768 burde være den rigtige opløsning.

Jeg tror ikke, det er en fejl, da der sælges mange 16:9 TV med 4:3 opløsning. Jeg har endda også set nogen med 1:1 opløsning (1024*1024). Det er bare et spørgsmål om at have en scaler, der kan håndtere indkommende kilder, så de passer til opløsningen.

Jeg ved dog ikke, hvad den tekniske årsag til at bruge de opløsninger er, for det virker unægteligt fjollet.
MrCaseMrCaseSkrevet 16/08-05 14:21 
Der findes ikke (tilgængeligt til rimelige penge) på det danske marked plasma-skærme med over 1024 i opløsning hen ad linierne. Så kan de så have 720 linier eller 1024 linier.

Det hænger sammen med den måde en plasma-pixel er opbygget på.

Og jeg må give 3of19 ret i at det jo ikke når op på 720p opløsnings-kravet, hvilket er et rimeligt niveau at forvente.

MEN! Vi prøvede at spille noget high-def video på en 1024*720 plasma (LG px12) her den anden dag, og det så SVEDIGT ud! Virkeligt godt, også i forhold til en 'fuld-opløst' lcd-skærm.
Have you considered sucking less?
Mr. LifeMr. LifeSkrevet 16/08-05 15:01 
Hvad er det der HDTV :S
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 16/08-05 15:16 
søg på google
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
JmogJmogSkrevet 16/08-05 15:21 
En ny TV-standard der kører i højere opløsning end vores nuværende.

Almindelige TV har en opløsning på 480 (NTSC) eller 576 (PAL) linier. Et HDTV har enten 720 progressive eller 1080 interlacede linier. Den næste generation af konsoller vil have mulighed for at køre spillene i HD-opløsninger. Det samme gælder afløserne for DVD-formatet, hhv. Blu-ray og HD-DVD.

I løbet af de næste fem år begynder de danske kanaler sikkert også at tilbyde HD-broadcasts. Det er ret udbredt i USA og Japan lige nu.
NaieraNaieraSkrevet 16/08-05 16:22 
Canal+ tilbyder HDTV engang til efteråret. Den er jo næsten dansk ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 16/08-05 16:26 
Virkelig? Hvilken opløsning kører de med?
NaieraNaieraSkrevet 16/08-05 16:55, rettet 16/08-05 16:56 
Aner det ikke. Der har bare været nogle reklamer for "HDTV til efteråret".
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig