X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

[Musik] Lavpris HD-optagelse


Svar Sortering
WehnerWehnerSkrevet 11/07-05 01:21, rettet 11/07-05 01:29 
Inspireret af MusicMans indspilning af Peaceful Days har jeg lavet et lille basarrangement af samme nummer.

Desværre har jeg ikke længere andet lydkort end et eller andet tilfældigt onboard halløj, så inden jeg finder mit forældede Logic Pro Audio (mener det er vers. 4.8 og de er kommet til 7.1) frem, ville jeg lige høre, om det overhovedet er besværet værd.

Min tanke var at købe et jack-->minijack adapterstik så jeg kan bruge onboard kortet, der sædvanen tro kun har små jack indgange. Noget problem i det ud over den lavere kvalitet?

Kan det lade sig gøre, eller skal man have noget dedikeret hardware? Sidst brugte jeg ISIS Maxi Studio, hed det vist, så jeg har ingen erfaring med 'normale' lydkort og deres kommunikation med Logic etc.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
jaesjaesSkrevet 11/07-05 16:10 
Wehner>
Min tanke var at købe et jack-->minijack adapterstik så jeg kan bruge onboard kortet, der sædvanen tro kun har små jack indgange. Noget problem i det ud over den lavere kvalitet?

Lydstyrken kan blive _meget_ lav, da guitar, bas m.m. har det bedst med at blive forforstærket. Har du et pedalboard, eller anden effektenhed med forforstærker, kan du knalde den ind som mellemled. Bas > effektenhed > lydkort. En alm. basforstærker med både ind- og udgang skulle gerne kunne gøre det samme.

Er der mic-input på lydkortet, kan du muligvis bruge denne med fordel, såfremt der er koblet en forforstærker på den.

Så pas på ørerne, hvis du ikke bruger forforstærker og derved skruer op, når du skal lytte til optagelsen. Det kan gøre avs/give høreskade, hvis man glemmer at skrue ned igen. Specielt hvis man bruger hovedtelefoner :)

Kan det lade sig gøre, eller skal man have noget dedikeret hardware? Sidst brugte jeg ISIS Maxi Studio, hed det vist, så jeg har ingen erfaring med 'normale' lydkort og deres kommunikation med Logic etc.

Hvis det bare drejer sig om at optage musikken, kan du vel droppe Logic og fx bare bruge Windows' indbyggede lydoptager eller en freeware-optager. Vil du derimod gerne pille i større stil og/eller optage i lag, skal du naturligvis bruge Logic eller en anden sequencer. Vil du ikke optage i lag men gerne finpudse optagelsen, kan du evt. nøjes med en wave-editor. De findes ret sikkert også som freeware.
WehnerWehnerSkrevet 11/07-05 20:49 
Faktisk var det lige præcis dig, jeg satsede på ville svare :)

jaes>
Lydstyrken kan blive _meget_ lav, da guitar, bas m.m. har det bedst med at blive forforstærket. Har du et pedalboard, eller anden effektenhed med forforstærker, kan du knalde den ind som mellemled. Bas > effektenhed > lydkort. En alm. basforstærker med både ind- og udgang skulle gerne kunne gøre det samme.

Yes, det var jeg også nødt til selv med ISIS.

Så pas på ørerne, hvis du ikke bruger forforstærker og derved skruer op, når du skal lytte til optagelsen. Det kan gøre avs/give høreskade, hvis man glemmer at skrue ned igen. Specielt hvis man bruger hovedtelefoner :)

Har lidt tinnitus fra mine unge dage, hvor ørepropper ikke var så udbredte, som de er i dag, så jeg tør simpelthen ikke bruge hovedtelefoner.

Hvis det bare drejer sig om at optage musikken, kan du vel droppe Logic og fx bare bruge Windows' indbyggede lydoptager eller en freeware-optager.

Det var sådan set bare det, jeg tænkte på, så det kan sagtens være at den indbyggede i Windows er fin.

I hvert fald prøver jeg lige at købe førnævnte adapterstik, så må vi se, om jeg får problemer.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 12/07-05 18:45 
Det er spøjst at i begge mener at man skal skrue meget op for signalet. Jeg kører direkte ind i line indgangen uden niveau problemer. Kun problemer med forkert impedans der tager lidt noget af toppen, men gætter på det måske ikke er så kritisk med bas...
Ellers kan du jo sagtens få de lydkort som har en outbox med decideret Hi-z indgang til guitar/bas.

Med onboard-lydkort kan der (som du formentlig er klar over) være en del støj på, og den mindsker du med en outbox.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
WehnerWehnerSkrevet 12/07-05 18:52, rettet 12/07-05 19:03 
Azalon>
Det er spøjst at i begge mener at man skal skrue meget op for signalet. Jeg kører direkte ind i line indgangen uden niveau problemer.

Det går fint med f.eks. en MusicMan, der er aktiv, så det basker, men passive basser giver generelt set for svagt output til at det kan give et brugbart resultat.

Kun problemer med forkert impedans der tager lidt noget af toppen, men gætter på det måske ikke er så kritisk med bas...

Afhænger nok lidt af, hvilken type bassist man er. Jeg er slap-bas-whore :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 12/07-05 19:00 
Wehner>
Det går fint med f.eks. en MusicMan, der er aktiv, så det basker, men passive basser giver generelt set for svag output til at det kan give et brugbart resultat.

Nårh ja det sandt, min jackson med aktiv emg giver også et rimelig kraftigt signal ud, men min passive ibanez går det faktisk også lige med, meeeen det er lidt svagt ;-)

Afhænger nok lidt af, hvilken type bassist man er. Jeg er slap-bas-whore :)

Hehe, ja så er det rimelig vigtigt at du har et ekstra-høj-impedant ingangstrin, og så er en outbox måske en god ide :-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
WehnerWehnerSkrevet 16/07-05 15:52 
Så er der i hvert fald hul igennem, og jeg kan optage i dårlig kvalitet - men dog optage.

Lige et spørgsmål: Logic beder mig vælge mellem to forskellige Audio Drivers:

EASI MME
og
EASI Direct Sound

Begge fungerer til optagelse afslører en lille test, men nogen der ved, hvad jeg bør vælge?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 16/07-05 23:51 
Hmm, kender ikke særlig meget til Logic, men kan du se latency-tiden nogen steder?
Hvis du kan, skal du vælge den med lavest latency-tid.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
jaesjaesSkrevet 17/07-05 10:21, rettet 19/07-05 18:58 
Lav latency er mig bekendt ikke nødvendigt til optagelse af en ekstern signalkilde. Og på lydkort, der ikke er gearet til musikproduktion, som Wehners on-board, kan det give støj og knas. Men prøv dig hellere lidt frem, med mindre Cronoss, som kender til Logic, ved det.
TLTLSkrevet 17/07-05 23:48 
Nu spørger jeg måske dumt. Men hvorfor bruge Pro Logic, når indspilningen er i mono?? Er det ikke bare en bas-line der skal optages? Der er jo ingen grund til at kode det i Logic, hvis du ikke vil lave en eller anden fed effekt med det? Og så er Stereo vel nok?
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
WehnerWehnerSkrevet 18/07-05 01:30 
Når man først har prøvet et ordentligt program, så er det altså svært at sidde og se på den indbyggede optager i Windows.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 19/07-05 18:57 
jaes>
Lav latency er mig bekendt ikke nødvendigt til optagelse af en ekstern signalkilde.

Det er netop hvad det er. Hvis man sidder med et multispors program, og skal indspille i forhold til andre spor, og med evt. effekter på, er lav latency en _meget_ vigtig ting.
Når jeg bruger tromme-sampler med mit terratech kort, kører det af l**t når jeg vælger forkert driver og har latency på over 700ms.
Selvølgelig er dette slet ikke vigtigt i Wehners tilfælde, ville bare lige nævne det :-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
jaesjaesSkrevet 19/07-05 19:07, rettet 19/07-05 19:27 
Jeg skal ikke kunne sige, om det er af betydning, når man optager [EDIT: flere] eksterne signalkilder simultant, men ikke, som du nu nævner, i Wehners tilfælde.

Men nu nævner du en tromme-sampler, og der foregår processen fortrinsvis internt, og ligesom ved virtuelle instrumenter, som eksempelsvis VSTi, undrer det mig ikke, at det er vigtigt med lav latency. Men der er jo mange men'er i det hele taget, for skaber man tonerne manuelt (i stedet for at bruge midi-keyboard eller lignende), når man benytter virtuelle instrumenter, er forsinkelsen ved høj latency jo underordnet :)
WehnerWehnerSkrevet 21/07-05 12:44 
Wehner>
EASI MME
og
EASI Direct Sound

Begge fungerer til optagelse afslører en lille test, men nogen der ved, hvad jeg bør vælge?

Jeg har nu hørt fra sædvanligvis velunderrettet kilde, at EASI MME er bedst.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
WehnerWehnerSkrevet 25/09-05 12:29 
jaes>
Lydstyrken kan blive _meget_ lav, da guitar, bas m.m. har det bedst med at blive forforstærket. Har du et pedalboard, eller anden effektenhed med forforstærker, kan du knalde den ind som mellemled. Bas > effektenhed > lydkort. En alm. basforstærker med både ind- og udgang skulle gerne kunne gøre det samme.

Jeg har lyst til at købe sådan en DI-box her:

http://www.behringer.com/BDI21/index.cfm?lang=ENG

Burde den ikke være velegnet til at booste signalet? Den koster kun 345,- i Musikhuset Aage Jensen.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
jaesjaesSkrevet 25/09-05 12:48, rettet 25/09-05 12:55 
Jo, det ser den ud til at kunne. Hvis jeg var dig, ville jeg dog smide 1000-1500 kr. oven i og købe et ordentligt lydkort med indbygget forforstærker (evt. et eksternt USB- eller FireWire-kort), da du skriver at lydkvaliteten på det, du har optaget er dårlig. For husk, at hvis du komprimerer det til eksempelvis MP3, så forringes lydkvaliteten yderligere.

Men det er jo smag og behag og/eller et spørgsmål om penge - men IMO er dårlig lyd djævlens værk :)

EDIT: Det billigste er sandsynligvis at købe boksen + et lydkort uden forforstærker. Det kan gøres for ca. 1100 kr. sammenlagt.
WehnerWehnerSkrevet 25/09-05 12:53, rettet 25/09-05 12:54 
Jeg bruger det ikke særlig ofte, så jeg gider ikke rigtig investere noget i det, men den boks jeg linker til, har også en anden funktion, for jeg spiller desværre på verden nok eneste Trace Elliot-forstærker, de ikke har puttet et XLR-stik i. Det har et par lydmænd brokket sig over (jeg synes jo de bør have en DI box klar, men sådan er verden ikke altid, og det må jeg jo forberede mig efter), fordi min jack-udgang giver støj i PA-anlægget.

Så den lille boks fra Behringer løser eller i hvert fald afhjælper to problemer.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig