X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Har virkelig brug for eksperthjælp!


Svar
lightyear dklightyear dkSkrevet 03/07-05 00:10, rettet 03/07-05 00:12 
Mit problem består af en ting, har lige købt et philips 32 pw8620 100 hz fjernsyn.

Mit problem består i at fjernsynet har progressive scan, MEN er det ikke kun noget man bruger til hdtv?

Og det ved jeg at mit fjernsyn ikke er!!!!!!

Men vil det så sige at hvis jeg køber en progressive scan dvd afspiller, bliver billedet så bedre, fordi fjernsynet har jo selvfølgelig ikke hdmi eller dvi indgang, som jeg troede var det eneste der kunne bruges til progressive scan billeder, fjernsynet har kun rgb scart og s-vhs udgang.

Har nu brugt lang tid at læse om det, og søge og søge og søge, håber virkelig der er en der kan forklare dette.
are you CHICKEN?
HyakotakeHyakotakeSkrevet 03/07-05 09:00 
Jeg ville læse lidt specs for dit fjernsyn, men kan overhovedet ikke finde oplysninger nogen steder. De eneste sider, der kommer op på Google er en masse tjekkiske sites. Den officielle Philips-side har ingen information om din model. Mystisk!
lightyear dklightyear dkSkrevet 03/07-05 09:48, rettet 03/07-05 09:54 
Link : http://www.consumer.philips.com/consumer/catalog/catalog.jsp?fredhopperpage=compare.jsp&fhquery=fh_view%3Dcompare&clickEventData=fh_location%3D%2F%2Fconsumer%2Fda_DK%2Fcategories%3Ccatalog_dk_consumer%2Fcategories%3Ctv_gr_dk_consumer%2Fcategories%3C%7Bwidescreen_tv_ca_dk_consumer%7D&fhquery=fh_location%3Dfh_location%3D%2F%2Fconsumer%2Fda_DK%2Fcategories%3Ccatalog_dk_consumer%2Fcategories%3Ctv_gr_dk_consumer%2Fcategories%3C%7Bwidescreen_tv_ca_dk_consumer%7D&activeCategory=TV_GR_DK_CONSUMER&language=da&country=DK&catalogType=CONSUMER&fhquery=fh_secondid%3D32PW6420_01_DK_CONSUMER&fhquery=fh_secondid%3D32PW8620_12_DK_CONSUMER

Mit fjernsyn til venstre!!

Lidt flere specs:http://www.p4c.philips.com/files/3/32pw8620_12/32pw8620_12_pss_eng.pdf
are you CHICKEN?
MrCaseMrCaseSkrevet 03/07-05 13:48 
Lad os se om jeg kan holde tungen lige i munden til den her...

Progressive scan er en måde at tegne billedet på. Det er en metode hvor man tegner helbilleder i stedet for halv-billeder. I et normalt fjernsyn tegner først linie 1,3,5 osv. Så begynder det at tegne linie 2,4,6 osv. Imens den så tegner disse linier går den igang med at tegner linie 1,3,5 osv af det næste billede, hvis du forstår hvad jeg mener. Fjernsynet viser så at sige billederne samtidigt, og flettet ind i hinanden.

Ved progressive scan tegner den linie 1,2,3,4,5,6 osv af billede 1, og først når den er helt færdig går den igang med at tegne billede 2.

Det man opnår er en følelse af højere opløsning. Billedet fremstår mere detaljeret og mere nyanceret.

Det der så er det lidt spøjse er at der ikke er nogen component indgang på dit tv, da man ikke kan overføre et progressivt signal via normal scart. Men det dit tv kan er at overføre et 'component' signal via scart. Det lyder måske lidt tricky, men man kan sende mange forskellige signal-typer gennem scart.

Dvs.
Ja, det er plausibelt at dit tv kan vise progressive scan. Nej, det er ikke kun til højere opløsninger, men også til dvd-opløsning. Men ja, dit fjernsyn er ikke 'helt' som et normalt tv, da er normalt (eller gammeldags) tv ikke kan vise progressive billeder.
Have you considered sucking less?
lightyear dklightyear dkSkrevet 03/07-05 14:13 
Undskyld er sku lidt tungnem, men vil det så sige at hvis jeg køber en progressive scan dvd og bruger scart, som er det eneste indgang på fjernsynet, så vil det ikke ændre noget med kvaliteten i forhold til en normal dvd afspiller pga af det ikke har component indgang.
are you CHICKEN?
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 03/07-05 16:52 
Nemlig.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
NaieraNaieraSkrevet 03/07-05 16:54 
Hvad skal progressive i fjernsynet så bruges til?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 03/07-05 16:57 
MrCase>
Lad os se om jeg kan holde tungen lige i munden til den her...

Progressive scan er en måde at tegne billedet på. Det er en metode hvor man tegner helbilleder i stedet for halv-billeder. I et normalt fjernsyn tegner først linie 1,3,5 osv. Så begynder det at tegne linie 2,4,6 osv. Imens den så tegner disse linier går den igang med at tegner linie 1,3,5 osv af det næste billede, hvis du forstår hvad jeg mener. Fjernsynet viser så at sige billederne samtidigt, og flettet ind i hinanden.

Og hold så lige tungen lige, hehe, for det synes jeg var en smule diffust. Et alm tv viser -ikke- billederne samtidig. Elektronstrålen kan jo kun være ét sted af gangen. Hvis du havde stoppet ved "Imens..." så var jeg helt enig med dig :-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 03/07-05 17:00 
Naiera>

Godt spørgsmål. :-s
Nu står funktionen også som "Picture enhancement" så tror mere det er noget der bliver genereret (vha interpolation), fremfor en egentlig understøttelse af et prog signal. Men det er svært at sige når der ikk er nogen component indgang.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
lightyear dklightyear dkSkrevet 03/07-05 19:12 
Det burde da næsten forbydes at kalde det progressive scan, hvis det ikke er rigtig progressive i sin forstand, men bare et slags enhancement program!!
are you CHICKEN?
MrCaseMrCaseSkrevet 03/07-05 20:44 
Azalon>


Og hold så lige tungen lige, hehe, for det synes jeg var en smule diffust. Et alm tv viser -ikke- billederne samtidig. Elektronstrålen kan jo kun være ét sted af gangen. Hvis du havde stoppet ved "Imens..." så var jeg helt enig med dig :-)

Okay, sandt nok. Imens er et forkert ord at bruge. Samtidig med at halvdelen af billede 1 stadig bliver vist går den igang med at vise en anden halvdel af billede 2.
Det var vist sådan den skal formuleres.

Og det med hvad man så skal bruge det til.
Man kan godt sende et component-signal gennem scart. Man skal bare lave noget component til scart fusk. Men men. Det kan man også godt, og der findes også dvd maskiner der sender component via scart...

Tja..
Have you considered sucking less?
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 04/07-05 00:10 
Jeg er altså stadig ikke enig med dig, det bliver kun vist ét billed ad gangen (halv-billed om du vil). Først når hele billedet (alle 312,5 linjer) er "tegnet"/skanderet går man videre til næste billed -halvdel. Ved 100Hz tv er skanderingshastigheden sat op, men der er ikke flere linjer.
Den "Progressive Scan" som der er i det omtalte tv, gætter jeg stadig på er interpolation så man opnår det fulde antal linjer.

Jeg har ikke selv set et tv der kunne modtage component/YUV gennem scartstikket, og det kan det Philips tv heller ikke. Men derved ikke sagt at det ikke eksisterer :-)
Problemet i at gøre det gennem scart kablet, er at kablet skal have en stor nok båndbredde til at overføre et prog signal uden store støjforstyrrelser osv., og det har fleste kabler ikke.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/07-05 02:35, rettet 04/07-05 02:36 
Tjaaa...

Component til SCART
AV Intelligent Terminal
MrCaseMrCaseSkrevet 04/07-05 09:18 
Lad os få fat i den der tunge igen


Først en forklaring af interlaced og progressive:
http://www.plasma.com/classroom/Proscanexplained.htm
(ikke fordi jeg tror du har specielt brug for den, men det er en ret god forklaring som mange sikkert kan have glæde af)

...jeg kan ikke give en bedre forklaring selv.
Det jeg vil sige i forhold til dit indlæg er, at den går igang med at tegne det næste billede samtidig med at det forrige billede stadig lyser.

Og så det med component-scart.
Det viser sig at jeg har været lidt sløv med mine forkortelser. Det ovennævnte philips-tv har ikke nogen mulighed for at modtage et progressivt signal.

Det betyder dog ikke at det ikke kan vise det. Man kan sagtens tage et interlaced signal og så lave det progressivt, i selve tv'et. Og det er meget muligt at det er det det gør...
Have you considered sucking less?
lightyear dklightyear dkSkrevet 04/07-05 11:11 
Det tror jeg også, da jeg fandt ud af at man kan tænde det såkaldte progressive scan program i fjernsynet, der står at man opnår dobbelt så mange linjer og det mærkelige er at man kan faktisk se en forbedring i billedet når man tænder det.

Mange tak for alle svarne.
are you CHICKEN?
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig