X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Opsigelsestid for en ikke-funktionær?


Svar
PapandPapandSkrevet 19/06-05 18:31 
Ja det burde egentlig være ganske let at finde ud af, men jeg har nu søgt på Google i 20 min uden at finde et klart svar. Så spørger man selvfølgelig på P:R, for her findes der svar på alt.

Jeg har siden 16-03-2005 været ansat som morgenopfylder i Bilka og har arbejdet gennemsnitlig 7 timer per uge. Min ansættelseskontrakt er en såkaldt "Engageringskontrakt for ikke-funktionærer".

Fra i morgen (mandag), starter jeg på fuld tid i GAME, så jeg vil selvfølgelig af med mit arbejde i Bilka hurtigst muligt. Nu spørger jeg så hvordan dette gøres på bedste vis? Er der en opsigelsestid? Kan jeg sende en opsigelse til min chef, og så ellers bare blive væk?
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
JmogJmogSkrevet 19/06-05 18:47 
Det burde faktisk stå i kontrakten. Står der virkelig intet om opsigelse af ansættelsen?
PapandPapandSkrevet 19/06-05 18:57 
Der står ikke noget i kontrakten. I personalehåndbogen står der:
"Vil du opsige din stilling, skal du aflevere en skriftlig opsigelse i 2 eksemplarer til din afdelingschef. Opsigelsen skal afleveres i så god tid, at dit opsigelsesvarsel overholdes. Hvad angår opsigelsesvarsel, kontakt din afdelingschef eller personalekontoret."

Er der slet ingen konkret fælles lovgivning på området?
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
bootsbootsSkrevet 19/06-05 19:19 
Jeg kender ikke svaret på dit spørgsmål; men det skulle undre mig meget om der ikke er et opsigelsesvarsel. Jeg tror ikke på, at man bare kan holde op fra den ene dag til den anden - med mindre arbejdsgiveren giver dig lov til det....;o)
KeenKeenSkrevet 19/06-05 19:23, rettet 19/06-05 19:26 
Er det ikke omkring en måneds varsel du skal give? er ikke lige helt sikker...

men ellers plejer det at være muligt at cutte varslingstiden en væsentlig del ned for et vis beløb...?

men eller er det jo bare at gøre som der står i kontrakten...

D.K>
Hvad angår opsigelsesvarsel, kontakt din afdelingschef eller personalekontoret."
Søster SalsaSøster SalsaSkrevet 19/06-05 19:25, rettet 19/06-05 19:26 
Her er et par links: http://www.virk.dk/VirkPortal/site/VidenOgVaerktoej/Personale/MD_TemaFratraedelse/Medarbejderens_opsigelse.aspx

Er der ikke aftalt noget, må arbejdsgiver acceptere det varsel du giver. Men det kan også reguleres i overenskomsten. Se også Dansk Handel& Service. http://www.dhs.dk/cgi-bin/dhs/frontend/browse.do?contentOID=11991
Don´t touch my pom pom. Kupo! Why does everybody want to touch it, Kupo?
KeenKeenSkrevet 19/06-05 19:31, rettet 19/06-05 19:34 
Søster Salsa>
Er der ikke aftalt noget, må arbejdsgiver acceptere det varsel du giver

Eftersom at der ikke står noget om opsigelse i kontrakten og der ikke bliver henvist til nogen form for overenskommelse kan bilka vel hænge ham ud på noget...?

Edit:
Men er alt dette ikke noget man plejer at undersøge allerede inden man søger andre jobs så man ikke havner i den her situation?!
PalleJensenPalleJensenSkrevet 19/06-05 19:32, rettet 19/06-05 19:34 
D.K>
Der står ikke noget i kontrakten. I personalehåndbogen står der:
"Vil du opsige din stilling, skal du aflevere en skriftlig opsigelse i 2 eksemplarer til din afdelingschef. Opsigelsen skal afleveres i så god tid, at dit opsigelsesvarsel overholdes. Hvad angår opsigelsesvarsel, kontakt din afdelingschef eller personalekontoret."


vis der står dette i din personalehåndbog, er det det du skal rette dig efter. Du skal altså aflevere en skriftelig opsigelse til din chef og overholde dit opsigelsesvarsel, som du altså kan få oplyst hos din personalechef.

Det virker lidt mærkeligt, at du ikke allerede har sagt op, når du skal starte på et nyt job i morgen... Normalt starter man ikke på et nyt job før man er fri fra sit forrige...
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
PapandPapandSkrevet 19/06-05 19:43 
Jeg har skam været ansat i GAME siden november 2004. Dengang var det på fuld tid. Per 1 marts blev jeg dog rykket ned på 16 timer grundet nedskæringer, så jeg blev derfor tvunget til akut at finde noget ekstra arbejde.

Siden maj har butikschefen i GAME Odense søgt efter nyt arbejde. Han har så endelig fundet noget, så han forlader GAME per. 1/8 2005. Så kunne jeg jo sagtens have sagt op i Bilka per 1/8, men da butikschefen meldte sig syg i fredags, starter jeg på fuld tid allerede i morgen.

Derfor skal jeg bare af med mit arbejde i Bilka så hurtigt som overhovedet muligt. Jeg kunne ikke have sagt op før, da jeg jo reelt først vidste præcis hvor jeg stod i fredags, da butikschefen meldte sig syg.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
JloweJloweSkrevet 19/06-05 21:45 
Der er en måneds opsigelse i Dansk Supermarked for ikke-funktionærer, dvs. bla. Bilka kæden.

Hvis du siger op inden 30/6 er din sidste arbejdsdag i Bilka 31/7.

Medmindre du kan aftale anderledes internt og de har en afløser for dig, så kan du gå tidligere. Men de har ret til at holde på dig en måned - og det er meget useriøst blot at blive væk.
Du vil gerne være med i hulen, ikk' Mulle?
lightyear dklightyear dkSkrevet 19/06-05 22:00, rettet 20/06-05 00:41 
Snak med din chef er vel det bedste!!
Bare nederen hvis tvinger dig til at arbejde den sidste måned ud så du ikke kan klare det nye!!
are you CHICKEN?
PapandPapandSkrevet 19/06-05 22:05 
Jlowe>
Der er en måneds opsigelse i Dansk Supermarked for ikke-funktionærer, dvs. bla. Bilka kæden.

Burde det ikke stå i kontrakten? Eller udpenslet i personalehåndbogen med eksempelvis: "ikke-funktionærer har en måneds opsigelse".?

Det har heller ikke nogen indflydelse, at jeg kun arbejder der så få timer?
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
rapsacrapsacSkrevet 19/06-05 22:27 
Snak dog med din chef. Mange af dine kolleger har vel ferie nu og skriger på flere timer og kan på den måde dække dine timer- sådan er det da i hvert fald hos mig
Spiller nu: Killzone 2, Gears Of War 2, Banjo-Kazooie
PapandPapandSkrevet 19/06-05 22:31, rettet 19/06-05 22:34 
Jeg snakker selvfølgelig med min chef i morgen, hvor jeg da bestemt har tænkt mig at tage på arbejde. Jeg ville bare gerne vide hvor jeg står, inden jeg tager afsted.

Edit: Og det er jo rent faktisk ikke så nemt at vide hvor man står, da jeg indtil nu har fået mange forskellige svar på mit spørgsmål.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig