X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

The Matrix inspirationskilde


Svar
NaieraNaieraSkrevet 17/04-05 18:38, rettet 18/04-05 11:25 
Nu kan jeg ikke huske præcis hvad for en tråd det var, men i det store harddisk crash sidste år gik en tråd med diskussion om The Matrix' inspirationskilde tabt. Jeg sagde, at OVA'en Megazone 23 var hovedinspirationskilden, men "man" blev enige om at det helt klart var Ghost In The Shell.

Det kan godt være, at der i GITS nævnes et "matrix", og at det har gavnet dvd-salget at der stod "Matrix-inspirerende" på coveret, men jeg holder fast i min udtalelse fra den nu, vist nok, forsvundne tråd.

OVA'en Megazone 23 er næsten uden tvivl en stor inspirationskilde til The Matrix. Jeg har kun set de første 40 minutter af den 85 minutter lange OVA, men der er ikke rigtig nogen tvivl. Jeg kan ikke gøre andet, end at opfordre folk til at se OVA'en selv. CD-WOW har den til £7 (R0). Se The Matrix før The Matrix! :)

Siden GITS kom i 1995 og The Matrix kom i 1999, har brødrene jo heller ikke haft vanvittigt lang tid, til at blive inspirerede og skrive et manuskript og gøre ved. The Matrix som en helhed er nok noget, de har arbejdet på lidt længere end bare fire år, før den første film blev sendt ud i biograferne.

Jeg kan jo kun gætte med hensyn til hvor lang tid det har taget at lave The Matrix, men når man får set Megazone 23, burde der ikke være nogen tvivl om hvor meget af inspirationen til The Matrix er kommet fra...

Bare læs beskrivelsen...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
GatmanGatmanSkrevet 17/04-05 19:38 
Jeg har (set) den DVD-version, de har til salg hos CD-Wow!. Udover at jeg ikke er ovenud begejstret for selve filmen, hverken animationen eller historien, synes jeg det er en lidt sløj udgivelse. Billedkvaliteten er lidt grov - måske der ikke findes specielt gode masters - men underteksterne er slemme. I hvert fald de engelske. Og jeg forstår desværre hverken japansk eller kinesisk (hvad det så end dækker over).

Men at visse elementer fra historien minder meget om Matrix-universet, kan jeg ikke benægte.
Nu håber jeg bare ikke jeg skræmte nogen fra at købe og se denne film. For £7 (eller hvad man nu kan presse den ned på) er den vel værd at eje - om ikke andet bare for at kunne sige, man har set den. :)
NaieraNaieraSkrevet 17/04-05 19:45, rettet 17/04-05 19:46 
Gatman>
Billedkvaliteten er lidt grov - måske der ikke findes specielt gode masters - men underteksterne er slemme. I hvert fald de engelske.

Husk nu at filmen er 20 år gammel. Sådan ser meget fra dengang ud. Animationen var jeg dog heller ikke begejstret for. Det mindede mest om TV-animation, hvor en OVA jo altså burde være lidt bedre, sædvanligvis.

Underteksterne på din udgave skal jeg ikke kunne sige noget om. Min version er R1-udgaven fra ADV.

Desuden synes jeg du underdriver "Matrix-heden" en smule, men nu har jeg jo stadigvæk ikke nået at se hvordan den ender...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
GatmanGatmanSkrevet 17/04-05 20:13 
Om jeg overhovedet skrev nok om plottet og relationerne til Matrix til at kunne sige jeg underdrev, ved jeg nu ikke. Men som sagt kan jeg sagtens se hvordan man kan få den idé, at der er blevet hentet inspiration herfra. Hvilket sikkert også er tilfældet.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 17/04-05 22:17, rettet 17/04-05 22:24 
Tak for tippet, Naiera.

Kan du fortælle mig hvilken DVD du har:

Den:
http://www.axelmusic.dk/productDetails/702727071324

eller den:
http://www.axelmusic.dk/productDetails/702727070723

Versionen til 129,- på AxelMusic har samme layout som #2 og #3, så de må være i udgivelses-serie sammen. Men hvad den lidt dyrere version (som også er ADV-udgivet) er, kan jeg ikke lige finde ud af.

En japansk special edition box (hvor jeg gætter på alle 3 OVA'er er med). Jeg kan dog ikke læse japansk :-)
http://www.atlus.co.jp/dvd/megazone23/

Men så god er den måske heller ikke? :-)

EDIT: Fedtede lige lidt rundt på Google. Wachowski ville i hvert fald ikke stå ved Megazone 23 som inspiration i dette gamle interview:

http://www.warnervideo.com/matrixevents/wachowski.html

...men de fleste svar er ret fjollede og "hippe". Hvad kan man forvente midt i hypen?
salsalSkrevet 17/04-05 22:18 
Jeg har hørt, at de to brødre har fået ideen fra en Baudrillard-forelæsning. Og efter få sekunders flirt med Google, finder man en masse. Selve det teoretiske (Jeg havde nær skrevet 'teologiske') grundlag bag The Matrix er ikke helt vildt originalt, og jeg tvivler på, at ideen skal være kommet fra et andet kulturelt værk, med mindre nogen kan give eksempler på reelle terminologiske ligheder.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
JmogJmogSkrevet 17/04-05 22:25 
De har helt sikkert også været inspireret af bogen Neuromancer. Selve netværket hedder endda "The Matrix" der.

Trinity og Morpheus ligner rigtig meget et par af hovedpersonerne i Gibsons Cyberpunk-thriller.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 17/04-05 22:28 
Hvorfor SKREV du ikke "teologiske"? :-) Der er jo propfyldt med bibelske referencer hele vejen igennem. Så et "kulturelt værk" som inspirationskilde må være Bibelen.
NaieraNaieraSkrevet 17/04-05 23:02, rettet 17/04-05 23:04 
Hyakotake>
Kan du fortælle mig hvilken DVD du har:

Det er de samme dvd'er du linker til. Den til 170,- har æske med, som kan holde de tre dvd'er der udgør serien.

Jeg ville dog ikke gøre mere ud af det, end at købe den billigst mulige. Det er altså ikke det bedste jeg nogensinde har set, indtil videre i hvert fald. Jeg har i sinde at købe vol. 2 og 3, men kun når de kommer på tilbud.

Hvad kan man forvente midt i hypen?

Det er ikke godt at vide, men det er jo ikke mig der har fundet på, at inspirationen skulle være kommet fra noget "manga" (mange kalder jo anime for manga-film eller bare manga...). Det er også blevet nævnt her, i tidligere Matrix-diskussioner. Med Megazone 23 er lighederne altså bare for mange, til at man bare kan sige "nå".
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 17/04-05 23:16 
Ah, okay, en samleæske.

Forresten, hvorfor har du kun set de første 40 minutter? Er den så kummerlig, at den ikke engang er værd at se færdig?
NaieraNaieraSkrevet 18/04-05 09:04 
Næh, men efter fyrre minutter var min trang til at forsvare min gamle udtalelse bare blevet så stor, at der skulle laves et indlæg ;)

Jeg så resten senere, og den var faktisk ret god.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 18/04-05 11:09 
Haha, det med trangen kan jeg forholde mig til!

Men så kommer spørgsmålet: Hvad med de 2 efterfølgere... Skal de nu også købes og ses, eller er det "nok" med første del?
NaieraNaieraSkrevet 18/04-05 11:23 
For at få Matrix-beviset er det nok med første, men man får kun hele historien hvis man køber efterfølgerne.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
salsalSkrevet 18/04-05 14:54 
Hyakotake>
Hvorfor SKREV du ikke "teologiske"? :-)

Primært fordi jeg tager filosofi mere alvorligt end religion.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig