X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Oldboy - En fantastisk film


Svar
ValkyrieValkyrieSkrevet 06/04-05 01:07 
Jeg aner intet om udlandske film. Den eneste grund til at jeg havde hørt noget om Oldboy, var fra en dokumentar, omkring Quentin Tarantino, der havde den som en af sine favorit film, da han var lederen af dommerpanelet i Cannes(jeg tror det var 2003?).
Jeg så i den sammenhæng et klip af en Koreansk ældre mand der slog andre Koreanere med en hammer, i en utrolig flot og udført kampscene.
Så da jeg for et par dage siden fik mulighed for at se filmen, gik jeg ind med den indstilling og forventning, at jeg skulle se netop det, og det bare ville være en sindssyg asiatisk film, hvor de går amok på hinanden med værktøj.
Det er skam med i filmen, men der er så meget mere ved den.

Oldboy handler om en mand ved navnet Oh Dae-su, der i begyndelsen af filmen bliver bortført til en lejlighed, hvor han er indespærret i 15 lange år.
Herfra skal han så finde ud af hvad der er sket, hvem der har indespærret ham, og bogstavelig talt, få sin hævn over den skyldige.
Jeg synes at det er en utrolig stærk film.
Dae-su er virkelig en karakter, som jeg synes er utrolig sej, når han går amok med en hammer, men også frastødende, ulækker og morsom, og altsammen nogen gange på samme tid.
Virkelig en af de bedste film jeg har set i MEGET lang tid.

Jeg kan slet ikke vente til at den sidste film i den "Revenge" Trilogi kommer ud. Jeg har desværre aldrig fået set den første.

Er der andre som har set den?:) Hvad syntes i om den?

IMDB.com profil.
Well crucify the insincere tonight...
RJKRJKSkrevet 06/04-05 01:23 
http://www.eiga.dk/anmeldelse.php?id=22

http://www.eiga.dk/anmeldelse.php?id=3

Meninger fra i hvert fald undertegnede og SkyblazeR kan ses under Vurderinger. Personligt synes jeg bedst om den første.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ValkyrieValkyrieSkrevet 06/04-05 01:36 
Gode reviews:-) Nu glæder jeg mig endnu mere til den sidste. Jeg høre at Oh Dae-su (Choi Min-sik) skal spille skurken i den!?

Men jeg høre at de allerede vil lave et remake af den, til næste år?:O

Virker lidt fishy...
Well crucify the insincere tonight...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 06/04-05 08:22 
Ja, "Oldboy" er en af de bedste koreanske film jeg nogen sinde har set (og det siger da lidt) :-) Lækker Lynch-agtig stemning mange steder (for nu at sammenligne med noget vesterlændinge kan forholde sig til).

Ikke at jeg har noget decideret imod remakes, men denne her får mig godt nok til at ryste på hovedet i mistro over, hvordan man overhovedet får den tanke. Jeg vil dog (som så mange gange før) lade tvivlen komme remaket til gode, og håber på endnu en god film (jeg kunne f.eks. også rigtig godt lide både "Ringu" og "The Ring", for hver deres kvaliteter).
RonaldoRonaldoSkrevet 07/04-05 13:50 
Jeg synts den var syg (positivt) og genial på samme tid. Instruktøreren sætter publikum i samme position som Dae-Su. Vi ved ikke mere end han gør, og derfor er vi lige så frusteret, som han er.

Jeg kan ikke komme over den scene hvor "sandheden" kommer frem. Det er fremragende skuespil.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig