X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Panasonic TX-32PX30


Svar
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 29/03-05 08:04, rettet 29/03-05 08:04 
Jeg prøver lykken her :)

Nu hvor ekskæresten og jeg er gået fra hinanden, og hun har taget sit tv med sig, står jeg og skal investere i et nyt. Jeg overvejede først enten en LCD eller en plasma skærm, men jeg synes at man skal op i en ret voldsom prisklasse før billedet på disse bliver rigtig godt, så jeg tror jeg ender med at tage endnu nogle år endnu på den "gammeldags" måde.

Jeg har indtil videre et ret godt øje til Panasonic TX-32PX30,
http://www.panasonic.dk/servlet/PB/menu/1109747_l14/index.html
og jeg vil derfor lige høre om der er nogen her der har nogle erfaringer med det, eller kan spotte nogle ulemper der lige er gået mig forbi. Et par ting der lokker er muligheden for komponent indgang og progressive scan, som jeg har kunne tænke mig i noget tid.

En anden ting, Improved Motion Compensition, er der nogen der ved om det er det samme som Philips kalder Digital Natural Motion? Altså, der gør at billedet bliver meget "flydende" ved for eksempel panoreringer? Jeg har hørt at de forskellige producenter har forskellige navne for noget, der i bund og grund nærmest er den samme teknik.

Håber i har et par bevingede ord :)
BeanoBeanoSkrevet 29/03-05 09:22, rettet 29/03-05 10:08 
Kommer selvfølgeligt an på ens pengepung om man vil/kan købe LCD eller "gammeldags" billedrør.
Hvis jeg skulle købe nyt TV nu i 32" størelsen ville jeg nok købe LCD, men det koster selvfølgeligt også kassen (ca. 20K) for noget fornuftigt.

Men den Panasonic skærm du har kig på ser meget fornuftig ud - hvad er prisen?
Du skal dog bare sørge for at undersøge hvilke progressive opløsninger den understøtter og helst se TV'en i drift inden du investerer.

Det sidste jeg ville købe nu er plasma.
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 29/03-05 15:07, rettet 29/03-05 15:09 
Først og fremmest tak for svaret :)

Jeg fik muligheden for at kaste et blik på 28" udgaven af samme TV i dag, og jeg er alt i alt meget tilfreds med billedet. Jeg går ud fra at det vil blive en smule dårligere på 32" udgaven.

Det koster 8,5k-9,5k med tilhørende TV-bord, alt efter hvor man køber det. Havde jeg det dobbelte var jeg også på udkig efter en LCD skærm, men det rækker min SU desværre ikke til. I en kort periode overvejede jeg de nye Hugoson LCD TV'er fra Hifi Klubben, men der er billedet ærlig talt ikke så imponerende :(

Jeg prøver at finde ud af, hvilke progressive opløsninger den understøtter

EDIT: Lige to spørgsmål til:
Hvad er det der gør, at du ville vælge plasma som det absolut sidste?
Hvordan vil det påvirke billedkvaliteten at vælge komponent med progressive scan frem for RGB Scart?
JmogJmogSkrevet 29/03-05 15:24 
KidCaffeine>
Jeg prøver at finde ud af, hvilke progressive opløsninger den understøtter

Næppe 720p/1080i - så ville de nok markedsføre det som HDTV. Det ville dog være interessant, om den, udover 480p, også kan klare progressive PAL, altså 576p.

Hvordan vil det påvirke billedkvaliteten at vælge komponent med progressive scan frem for RGB Scart?

Billedet vil virke skarpere og stå mere roligt. Det vil være rarere at se på og virke mere detaljeret.

Det der Motion Compensation kunne være noget anti-ghosting. 100hz TV har ry for at have en smule ghosting, hvis man har diverse (unyttige) filtre slået til. Det her kunne være noget, der modvirker det. Det kunne også sagtens være det du elv nævner.
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 29/03-05 15:33 
Jmog>
Billedet vil virke skarpere og stå mere roligt. Det vil være rarere at se på og virke mere detaljeret.

Det kunne godt lyde som om, at jeg skal ud og investere i en DVD afspiller med progressive scan :)

Hvor stor er vigtigheden af, hvilke progressive opløsninger Tvet understøtter?
BeanoBeanoSkrevet 29/03-05 15:40 
KidCaffeine>
Hvad er det der gør, at du ville vælge plasma som det absolut sidste?

Plasma har en række ulemper som jeg selv ikke ville kune leve med : begrænset levetid, lav opløsning (800x600 er ofte det man ser på entry-level modeller), burn-in, osv.
Generelt er plasma på vej ud og bliver afløst af LCD med tiden. LCD er dog ikke helt klar endnu og er stadig ret dyrt. Du får dog "flere tommer pr. krone" når vi taler om plasma, men det vender helt sikkert om et par år :)
Man skal også op i en ret høj prisklasse før man får noget ordenligt plasma alligevel i dag - så derfor vil jeg hellere have LCD lige nu og leve med en mindre billede.
Har selv et 5 år gammelt Sony WEGA 32" TV + en projektor så jeg kan sagtens vente på at LCD bliver bedre og billige. Men skulle jeg absolut købe noget lige nu, ville det blive LCD :)


KidCaffeine>
Hvordan vil det påvirke billedkvaliteten at vælge komponent med progressive scan frem for RGB Scart?

Et normalt (ikke-progressive) billede ville stort set være det samme om det er via RGB SCART eller via component. Men via componet kan du få et progressive signal igennem, dvs. spil og konsoller som understøtter det, vil være i højere opløsning og klart skarpere billede.
JmogJmogSkrevet 29/03-05 15:59, rettet 29/03-05 16:01 
KidCaffeine>
Det kunne godt lyde som om, at jeg skal ud og investere i en DVD afspiller med progressive scan :)

Det kan absolut anbefales.

Hvor stor er vigtigheden af, hvilke progressive opløsninger Tvet understøtter?

Lige nu betyder det ikke så meget, da det kun er et fåtal af konsolspillene, der understøtter noget højere end 480p. Microsoft har dog lovet, at alle spil til Xbox 2 vil køre mindst 720p. Hvis du vil køre dine Xbox 1-spil i 480p, skal din maskine dog være moddet til NTSC-output.

Blu-ray og HD-DVD kommer også snart, og de vil enten køre 720p eller 1080i. Muligvis begge, jeg har dog ikke hørt, hvad planen er endnu.

576p understøttelse ville også være rart, hvis du har PAL-film.
JmogJmogSkrevet 29/03-05 16:02 
Med en transcoder (VGA->component) ville du forresten kunne køre dine VGA-kompatible Dreamcastspil på TV'et i progressive.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig