X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Windows installation for dummies


Svar
Wired NickyWired NickySkrevet 21/03-05 20:20 
Mine forældre har lige købt en ny computer uden skærm, og da de for nylig også har købt en bærbar med Win XP, så har de valgt at spar de 800,- og anskaffe den stationære uden et styresystem. Jeg skal besøg de gamle her i Påsken, og der bliver utvivlsomt mig der for lov til at ligge Windows ind på maskinen. Jeg har tidligere lagt styresystemer ind på nye computere, men sidste gang var tilbage i 1999, og jeg har på fornemmelsen at der er sket en del siden den gang.

Mit spørgsmål er så, hvad kan jeg forvente at blive præsenteret med når jeg tænder computeren for første gang? En slags forinstallation til Windows? Jeg skal vel ikke til at lave en boot disk for at starte skidtet?

På forhånd tak for hjælpen!

Det drejer sig om denne billige kasse...
Lunch is for wimps.
MusicManMusicManSkrevet 21/03-05 20:55 
du skal vel bare gå ind i bios'en og få den til at boote fra cd-rom drevet, og så starte computeren med styresystems cd'en i pågældende cd-rom drev. Så skulle installationsprogrammet starte... og så følger du bare instruktionerne på skærmen.
crying outcrying outSkrevet 21/03-05 21:04, rettet 21/03-05 22:15 
problemet er vist, hvad jeg kan læse, at XP var installeret på den bærbare da denne blev købt.

Har du WinXP på en cd? - hvis ikke, skal du vist ikke regne med, at få den over på din stationære pc.
Jusqu'a ici tout va bien....
KTCKTCSkrevet 21/03-05 21:05 
Det er forholdsvist simpelt, men du skal forberede dig på at registrere Windows XP over internettet eller via telefon. Dit indlæg fortæller ikke om du har seperate Windows licenser til de to computere. Det er nemlig hverken lovligt eller muligt med Windows XP at installere det på flere computere.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
JAAJAASkrevet 21/03-05 21:33, rettet 21/03-05 21:33 
Som sagt er det meget enkelt at installere, når du bare har sat PC'en til at boote fra cd-rom drevet. Skal systemet også være optimalt, kan du regne med mange timers finjusteringer og installationer af diverse firewalls o.s.v., men selve XP er faktisk plug and play.

At du så slet ikke kan køre med det, før i enten har licens til to maskiner, eller køber en ny XP, er en helt anden side af sagen.
Wired NickyWired NickySkrevet 21/03-05 22:35 
Mine forældre har allerede Win XP cd'en.

Jeg ved at der "issues" omkring brugerlicenser, og derfor bliver tråden nok lukkede inden alt for længe.

Jeg vidste ikke at man _skulle_ registrere Windows XP på nettet. Min egen bærbar fungerede fint med en nyinstalleret XP, inden den kom på nettet (eller registret via telefon).

Jeg tror jeg prøver mig frem med XP discen. Det ville være en katastrofe at smide Win 98 på en ny computer... Også ville der stadig være brugerlicens "issues".
Lunch is for wimps.
KTCKTCSkrevet 21/03-05 23:02 
Du kan køre i 30 dage før den deaktiverer sig selv automatisk. Den skal i øvrigt aktiveres igen, hvis man skifter tilpas meget hardware ud på den...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Wired NickyWired NickySkrevet 25/03-05 16:59 
Ja, det var så slet ikke så svært som jeg har forstillet mig. Der er godt nok sket meget siden jeg sidste installeret Windows...
Lunch is for wimps.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig