X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Problemer med DOS spil


Svar
Wired NickyWired NickySkrevet 04/01-05 20:58 
Ja, emnet har sikkert været op før, men har ikke kunne finde et relevant svar.

Jeg har desværre problemer med at køre visse Dos spil i Windows XP. Flere af de gamle spil crasher (Abe’s Exoddus og Blood Omen) og andre opfører sig mærkeligt (Destruction Derby vil ikke virke, den påstår at jeg kun har 2048KB ram..?)

Jeg kikkede lidt på forskellige Dos emulators, men de virker en lille smule indviklet ved første øjekast. Det kan godt være at det er et newbie spørgsmål, men jeg synes at det er synd at de gamle spil bare står hylden uden at blive spillet!

På forhånd tak
Lunch is for wimps.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 04/01-05 21:36 
Jeg kender kun navnet på én DOS-emulator: DOSbox

http://dosbox.sourceforge.net/

Jeg har aldrig haft brug for at bruge den, da jeg kun sjældent får taget mig sammen til at spille de gamle spil, men jeg har for nylig fået lyst til "Master of Magic" igen, så jeg må nok prøve den emu på et tidspunkt.
Wired NickyWired NickySkrevet 04/01-05 21:42 
Den har jeg faktisk prøvet, men den ville ikke helt som jeg vil i første omgang...
Lunch is for wimps.
Zzap!Zzap!Skrevet 04/01-05 22:53 
Ja, taget i betragtning hvor stort behovet er, er det bemærkelsesværdigt, at der ikke er nogen der har lavet en simpel GUI DOS emulator, kun til at køre spil fra.
DOSBox virker, men den er unødvendigt snørklet at få til at fungere. Man skal f.eks. læse FAQen temmelig grundigt for at få at vide hvordan man "monterer" et drev. I sig selv en metode der virker fuldstændig latterlig, når man ser hvordan andre emulatorer gør det. Lyd har jeg kun fået til at fungere i eet spil.
Det er jo ikke som om det er fuldstændig fremmed eksotisk hardware der skal emuleres. I princippet burde alle x86 CPU er være bagudcompatible, så det er kun emulationen af DOS oven på windows der er problemet.
Det skal lige nævnes at hvis det er Lucas Arts adventure spil man vil spille findes der en dedikeret emu til det: http://www.scummvm.org/
Born to kill space
jaesjaesSkrevet 04/01-05 23:34 
DOSBox er IMO Ikke så god - selv ret gamle spil (8-10 år+) kører ofte med lav frame rate. Men da det vist er den mest populære emulator til spil, må det være et generelt problem at få spillene til at køre flydende med en emulator.

Jeg har besluttet at forsøge at skaffe en brugt Win 98 (eller evt. Win Me) og køre dual boot. Det ved man da virker, og en brugt version må kunne skaffes billigt. Fordelen er desuden, at man kan spille mange af de spil, der er skrevet til Win 9x, og som ikke virker med XP :)
DizzyDizzySkrevet 04/01-05 23:54 
Selv om man install Win 98 vil man stdig opleve problemer gamle dos-spil kommer tit til at køre vildt hutigt på en ny maskine, også selv om man forsøge med div slowprogrammer.

En anden ting er jo t der ikke er noget federe end at spille et dos spil på en autentisk maskine med autentisk kliklyd i tastaturet ;)
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
jaesjaesSkrevet 05/01-05 00:15 
Muligvis har du ret, men jeg har fået det indtryk, at det er ret sjældent, at man ikke kan tilpasse CPU´en med programmer som Mo’Slo. Jeg håber da, at det bare er dig, som har været uheldig :)

Men om ikke andet må dual boot med Win 9x trods alt være en bedre løsning end DOSBox... Håber jeg.
ChronoChronoSkrevet 05/01-05 06:43, rettet 05/01-05 06:44 
Man kan selv bestemme hastigheden i DOSbox - så det er ikke et problem. Og det er ikke sværere at starte et spil end at drag'n'drop spil.exe på dosbox.exe.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
LingobarLingobarSkrevet 05/01-05 11:29 
Jeg har taget konsekvensen af alt det emulation der bare ikke funker perfekt endnu, og skaffet mig en gammel 486 100 Mhz med 24 MB RAM. Efter det sædvanlige bøvl med SoundBlasterdriverne virker det bare.
Dine dage er salte...
SvovlmunkSvovlmunkSkrevet 05/01-05 12:24 
Jeg har lige prøvet DOSbox, og jeg har ikke haft nogle problemer med det. Jeg synes det er et glimrende program, og det er ganske rart at kunne spille sine gamle spil igen :D
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig