X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Donnie Darko


Svar
yokanabsteryokanabsterSkrevet 16/09-04 00:31, rettet 16/09-04 00:33 
For at par dage siden tog jeg ind og så Donnie Darko efter utallige opfordringer fra en en ven. I aftes så jeg den så for anden gang, og jeg må indrømme, at dette er den bedste film jeg nogensinde har set! Alt i filmen er mesterligt udført, i sammenhæng, og uden. Fantastisk. Man kan grine, græde, og gyse i flere bølger gennem hele filmen, jeg har aldrig oplevet en film der gjorde noget lignende ved mig. For det første spiller alle skuespillere mesterligt, især hovederolle endehaveren: Jake Gyllenhaal, det er lige til en Oscar! Udover det fungerer alle personer fuldstændigt overbevisende, det er ikke en jeg kan sætte en finger på. Ud over det er klipningen og musikken/score helt fantastisk, den skaber den fuldente stemning omkring alle scener.
Jeg er: Blown away af denne her film, tænk at den er så overset. Historien, billederne, lyden, karakterene. Utroligt. Jeg ved slet ikke hvad man kan sammenligne med. Har tænkt lidt på "The Truman Show", det er stemninger der minder lidt om denne film, om manden alene i den store overfladiske og uforstående, kullise verden. Men ellers ikke. Så prøv at se denne film! Virkelig :) Og til jer der allerede var fans i 2001, hvilke film kan i sammenligne med?
Hvad med instruktøren og andre film, værker?
soon the world will be one big computer
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 16/09-04 02:37 
Donnie Darko så jeg uden forudgående forventninger. Den er blandt de absolut bedste amerikanske film, jeg har set. Jeg ved ikke om nyskabende er det rette ord? Men bare flere vestlige instruktører ville eksperimentere med filmmediet på samme måde. Eller hedder det "få lov til af Hollywood"? ;)

Instruktøren Richard Kelly har en anden film på vej, Southland Tales (2005), og producerer/bidrager til The Box (2005) af Eli Roth (Cabin Fever, 2002). Desuden skulle han være i gang med et manuskript til Domino (2006), instrueret af Tony Scott (Top Gun, 1986).

Pleasantville (1998) var også en film, jeg så uden forventninger, og på samme måde blev underligt fascineret af. Ellers finder jeg det på stående fod svært at sammenligne Donnie Darko med noget andet. Måske et af afsnittene i X Files ;)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Fallout 3: Game Of The ..., Berserk And The Band Of..., Atomic Heart
RJKRJKSkrevet 16/09-04 07:16 
Vi har vist haft den oppe at vende før :)

Jeg synes i øvrigt langt fra at den er perfekt og at man tydeligt kan mærke, at det er en ung instruktør, der ikke helt har styr på alt. Men det er altså også fra en 26-årig debutinstruktør...

Link...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 16/09-04 11:16 
SkyblazeR>
... instrueret af Tony Scott (Top Gun, 1986).

måske lidt offtopic, men nu hvor du nævner Tony Scott, vil jeg lige opfordre til at se Man on Fire (2004), det er også en rigtig god film. Denzel Washington har hovedrollen som udbrændt agent(vistnok) som blir ansat som børne-bodyguard i Mexico, hvor der sker mange kidnapninger om året. Ikke en specielt god appetit-vækker, men den er helt klart værd at se!
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
Michael_Michael_Skrevet 16/09-04 13:14 
Jeg så MoF på vej tilbage fra USA for to uger siden på flyet.
Jeg synes ikke den er noget specielt, og klipningen hele vejen igennem er mere forstyrrende end nyskabende.
Denzel W spiller fint, men plottet er også en anelse forudsigeligt.
Filmen er baseret på en bog hvor handlingen udspiller sig i Italien i halvfjerdserne, hvor der netop var mange kidnapninger. Hovedpersonen Creasy(D.Washington) går igen i flere bøger.

--Michael
Michael_Michael_Skrevet 16/09-04 13:18, rettet 16/09-04 13:18 
Vedr. Richard Kelly, mener jeg at have læst et sted, at hans næste film, Southland Tales, skulle handle om en opgravet tidskapsel, hvori man finder en masse børnetegninger af katastrofer der allerede har fundet sted - på nær en...

Lyder som et godt plot.

--Michael
Per SPer SSkrevet 16/09-04 13:35 
Hvis du har set Man on fire som en officiel fremvisning i et fly så kan der vist kun være tale om en stærk censureret udgave.

Jeg har set region 1 DVD versionen og fandt den OK, men alt for lang til den spinkle handling.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
millenniummillenniumSkrevet 16/09-04 14:05, rettet 16/09-04 14:06 
Donnie Darko: God film, ja. Mesterværk, nej.
Det er et smukt og raffineret forsøg på at lave en alternativ og abstrakt ungdomsfilm/teenagegyser. Det som vel nok gør den så kvalificeret, er dens orginalitet og at der ikke er set meget lignende indenfor genren. Så jeg syntes absolut den er god, men ikke mesterlig.
Filmens største svaghed mener jeg nok er dens blinde fascination af computereffekter. De tydelige CGI-skabte 'Abyss-arme' bryder i alt for høj grad filmens psykologiske univers.

Men jeg kunne nu godt tænke mig kanin-kostumet til næste Halloween...
The medium is the message.
OkottaOkottaSkrevet 16/09-04 14:07 
Man on Fire er en revenge movie - det er den handling den har, og indenfor de rammer den udspiller sig. Jeg forestiller mig, at filmen bruger en del tid på at involvere mig i personerne, og få mig til at føle empati, når det som sætter revenge delen igang, indtræffer.

Filmen er vel en slags Death Wish, og det synes jeg er glimrende.

Har netop modtaget Reg. 1 DVD'en, og skal se den i aften.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
Michael_Michael_Skrevet 16/09-04 15:56 
Per S>
Hvis du har set Man on fire som en officiel fremvisning i et fly så kan der vist kun være tale om en stærk censureret udgave.

Jeg har set region 1 DVD versionen og fandt den OK, men alt for lang til den spinkle handling.

Ikke censureret, men tilpasset den mindre skærm (har også set ikke-fly udgaven). Jeg synes ikke den er noget specielt overhovedet. Falder fint ind med Tony Scotts tidligere revenge-film, REVENGE.
Jeg så til gengæld DAY AFTER TOMORROW på et af flyene også. Scener med såvel fly som helikoptere var ganske koldt og kynisk skåret bort.
På en film der afhænger så ufatteligt meget af special effects gør det meget skade. Forstår egentlig ikke hvorfor de vælger at vise den på fly overhovedet.

--Michael
yokanabsteryokanabsterSkrevet 16/09-04 16:23 
>Michael
Jeg så til gengæld DAY AFTER TOMORROW på et af flyene også. Scener med såvel fly som helikoptere var ganske koldt og kynisk skåret bort.

Det kalder jeg manglende situations fornemmelse :)
Apropos PAL versioner af de lidt mindre mainstraam dvd film, hvad sker der? Jeg syntes altid der er et eller andet der er kikset, på Donnie Darko dvd' er det midt i filmen en smule -delay i lyden. ( dog ikke sikker på om det er min forstærkers skyld? ) Og formattet ( Originalt Cinemascope ) er blevet lavet om til 16/9 og der ser lidt mærkeligt ud :/
Jeg læste foresten lige den gamle tråd. Det skal vidst bestilles en stak DVD'er hjem :)
soon the world will be one big computer
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 18/09-04 18:41 
Palmer Eldritch>
Jeg synes ikke den er noget specielt, og klipningen hele vejen igennem er mere forstyrrende end nyskabende.

Spøjst du netop nævner klipningen, for den kunne jeg rigtig godt lide. Men det er vel ligsom i den nye Hulk, enten kan man lide det eller også er man imod det. Personligt synes jeg det gav filmen et lidt moderne/frisk pift. Men hver sin smag :-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig