X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Bærbar?


Svar
dynamitedavodynamitedavoSkrevet 01/08-04 23:38 
jeg har besluttet mig for at anskaffe mig en bærbar, og har i et stykke tid kigget efter gode tilbud rundt omkring. nu er jeg så faldet over en computer hos el-giganten i denne uges tilbudsavis. det drejer sig om en toshiba satellite a60 til 10.000:

http://www.elgiganten.dk/intershoproot/eCS/Store/da_DK/imagesOnline/avis/week_32/06.jpg

p4 3.2 ghz
512mb ram
60 gb hd

er den værd at smide 10 grand efter? den eneste ulempe jeg umiddelbart kan se er, at den ikke har en centrino processor, men hvor stor er forskellen egentlig?

tak!

/dd
Spiller nu: Gears Of War 2, FIFA 09, Pro Evolution Soccer 20...
NaieraNaieraSkrevet 01/08-04 23:43 
Centrino er et must. Har du i øvrigt overvejet hvad du gør, når den går i stykker? (Ikke hvis, når.)

Hvis du har brug for at den bliver repareret hurtigt, så køb den hos Røsfeld Data, sammen med en af deres service-aftaler. Deres Acer maskiner har jeg personlig erfaring med, og de er rigtig gode.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
dynamitedavodynamitedavoSkrevet 01/08-04 23:49 
kan du ikke uddybe hvor centrino er så vigtigt?

/dd
Spiller nu: Gears Of War 2, FIFA 09, Pro Evolution Soccer 20...
jaesjaesSkrevet 01/08-04 23:49, rettet 01/08-04 23:50 
Generelt er der tre fordele ved Centrino processorer: Mindre støj, længere batteritid og mindre varmeudvikling (det kan gøre avs at sidde med en notebook med stationær CPU på lårene).

Men der er selvfølgelig undtagelser. Fx larmede de første Dell med Centrino forholdsvis meget.

Hvis du ikke skal kunne spille på den, kan du sagtens få en notebook med Centrino til 10 K.

EDIT: Naiera var lige hurtigst :)
dynamitedavodynamitedavoSkrevet 01/08-04 23:53 
jeg regner ikke med at skulle spille det helt vilde på den, kun lidt poker :) så grafikkort er sådan set ikke særlig vigtigt. en god harddisk og dvd-brænder er jeg derimod meget interesseret i :)

/dd
Spiller nu: Gears Of War 2, FIFA 09, Pro Evolution Soccer 20...
AC1984AC1984Skrevet 02/08-04 19:27 
Har du overvejet en Apple - deres bærbare er de lækreste på markedet uden sammenligning (min mening) ;-)
dRxLdRxLSkrevet 02/08-04 19:39 
Jeg ville ikke købe en bærbar fra andre end apple.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
LingobarLingobarSkrevet 02/08-04 19:48 
Jeg overvejer kraftigt mac.

dRxL> Ved du hvor godt Virtual PC virker? Jeg skal kunne køre lidt ASP-test på den bærbare jeg køber, så Virtual PC er desværre et must...
Dine dage er salte...
AsseAsseSkrevet 02/08-04 21:37 
Jeg leder selv efter en bærbar PC til skolebrug for tiden, og har haft kig på denne her, men vil ikke købe den før nogen har sagt god for den.

Det er model "Aspire 1353XC" - 6999 i Fona. Desuden medfølger et 11 Mbit kort til trådløst netværk, hvilket er et must for mig.

Acer.dk
PoulPoulSkrevet 02/08-04 22:01 
Nu hvor vi er igang med at udveklse erfaringer, er der så nogen som har erfaringer med Dell's bærbare?? Synes de ser rigtig lækre ud designmæssigt, men er indmaden også ordentlig?
NaieraNaieraSkrevet 02/08-04 22:03 
De går ligeså meget i stykker som alle andre bærbare, hvis ikke oftere. Man kan godt mærke, at der er lidt bambus over dem...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 02/08-04 22:11 
Jeg vil anbefale IBMs bærbare. Jeg har endnu ikke haft nogen problemer med min ~fire måneder gamle R40-model, og selvom de er dyrere end tilsvarende bambusmærker er de også tilsvarende bedre (læs evt. nogle anmeldelser og forumemner om bærbare - GC havde engang en diskussion om emnet).

Bare tastaturet er det hele værd :) - jeg har prøvet en række andre bærbares tastaturer og de måler sig på ingen måde med en IBMs. Det hele emmer af kvalitet :)
元気ですか。
PoulPoulSkrevet 02/08-04 22:12 
Går bærbare ofte i stykker? Min nuværende Chicony bærbar har været til reperation en gang på 3-4 år.
NaieraNaieraSkrevet 02/08-04 22:14, rettet 02/08-04 22:18 
OuroborosSlayer>
Bare tastaturet er det hele værd :) - jeg har prøvet en række andre bærbares tastaturer og de måler sig på ingen måde med en IBMs. Det hele emmer af kvalitet :)

Det er vist et spørgsmål om tilvænning ;) Jeg foretrækker mit eget, og jeg har så også prøvet en række andre bærbares tastaturer, inkl. IBM.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 02/08-04 22:16 
Poul>
Går bærbare ofte i stykker? Min nuværende Chicony bærbar har været til reperation en gang på 3-4 år.

Hvis den bare står derhjemme, er det klart den ikke går i stykker. Hvis du derimod bruger den som en bærbar computer, og tager den med på arbejde/i skole hver dag, så går den i stykker. Selvfølgelig er der undtagelser, men jeg ved altså hvad jeg snakker om, efter tre år i en klasse hvor alle havde bærbare computere med hver dag.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 02/08-04 22:16 
Det er jeg nu ikke sikker på. Havde også prøvet et IBM-tastatur (og flere andre), før jeg købte min, og dengang syntes jeg det samme, som jeg synes nu :)
元気ですか。
NaieraNaieraSkrevet 02/08-04 22:20 
Men ligesom du foretrækker IBM-tastaturer, så er der nok også mange der foretrækker noget andet...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
dRxLdRxLSkrevet 04/08-04 11:25, rettet 04/08-04 11:33 
Lingobar>
dRxL> Ved du hvor godt Virtual PC virker? Jeg skal kunne køre lidt ASP-test på den bærbare jeg køber, så Virtual PC er desværre et must...

Det virker overraskende godt. Så vidt jeg kan se er der tale om hardware emulering (powerpc processorerne er lavet til at kunne køre alle mulige slags mærkelig kode herunder intel). Selv har jeg installeret en windows 2000 server i min virtuelle PC, men teoretisk burde man kunne køre _alt_ (lige til linux og andet exotisk).
Hastigheden på min G4 1Ghz Ibook er god nok til at den kan afspille mp3, så en ASP server skulle den nok også lige kunne klare.

En fin lille detalje er at mac'en fungerer som NAT router for netkortet i den virtuelle PC så der er fuld netværksforbindelse til omverdenen.

Naiera-> jeg havde også svoret på at jeg aldrig skulle have en bærbar PC igen da lortet blev ved med at gå i stykker, men de her bærbare fra apple virker så solide at jeg godt tør tage chancen én gang til. Uden at det er noget at prale af for mit eget vedkommende så har maskinen jeg sidder og skriver på lige nu da også allerede overlevet nogle seriøse tæsk ;-)


edit: Hvorfor bruge ASP når man kan bruge kombinationen php+mysql (er det det i burger på arbejdet?)? Selv har jeg i øjeblikket stor glæde af at apples OS X er UNIX baseret. Apache web-serveren og php er med fra starten når man installerer panther (OS X 10.3) og mysql databaseserveren kan downloades fra apples hjemmeside =)
Jeg har både den direkte adgang til disse servere i prompten og nogle grafiske kontrolværktøjer skrevet til OS X. Det fungerer bare!

De samme ting kunne selvfølgelig også bringes til at køre på en wintendo maskine, men ikke så lækkert som her =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
LingobarLingobarSkrevet 04/08-04 14:24 
dRxL>
Hastigheden på min G4 1Ghz Ibook er god nok til at den kan afspille mp3, så en ASP server skulle den nok også lige kunne klare.

Det er præcis en G4 1ghz 12" iBook jeg har kig på. Men nu skriver du at den kan klare MP3. Det kan min gamle traver af en Pentium 133 også. Jeg håber ikke at hastigheden svarer til det...
Kan du sætte et tal på? F.eks nævne et spil den kan trække acceptabelt? (krydser fingre for minestryger ;p)

dRxL>
edit: Hvorfor bruge ASP når man kan bruge kombinationen php+mysql (er det det i burger på arbejdet?)?

Ja, og nej. Det er til studieburg. ;p Jeg skal starte på Bachelor i Medialogi, og jeg forventer at jeg skal programmere i en masse forskelige sprog. Java er jo ikke noget problem på mac, men jeg ved ikke hvilke obskure opgaver de slynger i hovedet på os. Jeg vil bare være forberedt på det meste...

Men ved siden af programmerer jeg også hjemmesider, CMS-systemer, o.l for forskellige firmaer. Og jeg har et par klienter der har deres sider i ASP, og dem vil jeg jo ikke svigte, hvis jeg bare er på farten.

Jeg har ikke prøvet PHP, men det handler jo bare om at lære den syntax, og så er jeg kørende.

Jeg vil jo bare gerne have det bedste af begge verdener...
Dine dage er salte...
dRxLdRxLSkrevet 04/08-04 14:39 
Hvis du finder et eller andet benchmark program der kan køre på win2000 så skal jeg nok køre det på min mac og give dig resultatet.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
LingobarLingobarSkrevet 04/08-04 14:56 
Good form!

SiSoft Sandra: http://www.download.com/SANDRA-Standard/3000-2086-10299390.html

Hvis du gider at køre en CPU Arithmetic Benchmark, så vil jeg være meget taknemmelig.
Dine dage er salte...
CrishakeCrishakeSkrevet 04/08-04 19:53 
Jeg kom lige i tanke om, at jeg havde hørt noget om at Aldi skulle have nogle gode bærbare kan det passe?
NaieraNaieraSkrevet 04/08-04 19:57 
De er ofte af lav kvalitet, hvis vi snakker andet end indmaden. Det er en god idé at købe en ordentligt maskine, f.eks. Acer, Toshiba, osv., i stedet for en Medion. De burde holde sig til stationære maskiner, og man burde også kun købe computer hos Aldi, der er stationære...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
CrishakeCrishakeSkrevet 04/08-04 21:26 
Okay, regner os med at købe en her efter min konfir, så er der jo lidt penge at gøre med, men jeg vil gerne bruge den til spilbrug kan du anbefale nogle? Har hørt at der skal et ret godt grafikkort i ?
dRxLdRxLSkrevet 05/08-04 15:51 
Her er benchmark resultaterne for en G4 1Ghz der kører connectix virtual PC

Integer: 2121
Floating point: 616

Hvilket ifølge programmets referenceresultater svarer meget godt til en Intel Pentium II 333Mhz 512KB L2 chache (I: 2253, F: 828)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
LingobarLingobarSkrevet 06/08-04 08:28, rettet 06/08-04 08:34 
Tak for det. Det kunne jeg godt leve med. Det bliver så med Windows 2000, da jeg ikke har læst om andet end katastrofer med WinXP. (hvilket jo egentlig passer meget godt med en P2 333...)

Jeg glæder mig til at bestille den. De har et studietilbud, hvor man kan få 1600,- tilbage hvis man køber en iBook og en iPod samtidig. Dvs. ca. 600,- for en 20 GB iPod. :D

Edit: Det er vist en CPU Multimedia-test du har fået kørt der. Hvis det ikke er for meget besvær, er jeg rimelig interesseret i en Arithmetic... :)
Dine dage er salte...
dRxLdRxLSkrevet 06/08-04 08:48 
Beklager, jeg kunne heller ikke helt forstå hvorfor den tegnede den fraktal på skærmen under testen ;-)
Hvordan gættede du det?

CPU Arithmetic test:
Dhrystone ALU 1910MIPS
Whetstone FPU 807MFLOPS

reference Celeron 600Mhz 128L2 Cache:
Dhrystone ALU 2068MIPS
Whetstone FPU 802MFLOPS
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
LingobarLingobarSkrevet 06/08-04 12:03 
He he. P2'ens referencetal passede ikke med arithmetic...

Se, det var jo superlækkert! Selv om Celeron er en svag processor, er det dog næsten oppe og kysse de 600 Mhz.
Det er rigeligt til lidt IIS. Jeg køber helt sikkert en iBook. Jeg må lige undersøge om jeg kan købe den før studiet starter...
Dine dage er salte...
AsseAsseSkrevet 06/08-04 15:48 
Mr.Good>
Jeg leder selv efter en bærbar PC til skolebrug for tiden, og har haft kig på denne her, men vil ikke købe den før nogen har sagt god for den.

Det er model "Aspire 1353XC" - 6999 i Fona. Desuden medfølger et 11 Mbit kort til trådløst netværk, hvilket er et must for mig.


Kunne nogen sige god for dette? Har brug for den snarest muligt, men vil være sikker på at undgå at købe katten i sækken. Og er Fona et godt sted at handle bærbar mht. service?

Hjæææælp :P
CrishakeCrishakeSkrevet 06/08-04 23:08 
Hvor godt et grafikkort skal man have for at spille nogle af de fede spil og til hvorfor en pris?
dRxLdRxLSkrevet 07/08-04 10:38 
Det her er nok det bedste og mest velmente råd du vil få hele dagen: Det kan ikke betale sig at købe en bærbar til at spille på! De er alt for dyre og u-opgraderbare i forhold til ydelsen. Så er det billigere (og bedre) at købe en billigere "kontor"-specificeret bærbar og en spille-specificeret stationær.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig