X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

MAC spørgsmål

Svar
la0sla0sSkrevet 22/07-04 16:08 
Gutter... og Mac mennesker hjælp mig lige :)

En af mine gode venner skal have bærbar og jeg skal hjælpe ham. Egentlig ville jeg anbefale ham en ibm kompatibel pc da han ikke er nogen haj inden for computere og da denne jo uden tvivl er den med mest software-support og mest brugt hvilket jo vil gøre livet lettere for ham i mange situationer.

Han vil dog helst have en ibook og uden tvivl pga design. Til hans brug vil den selvfølgelig også være et godt valg, så nu skal jeg jo bare lige vide lidt om dem for at anbefale ham og hjælpe. Så here goes:

nu er G5'eren jo udkommet og kan man forvente sig en ibook med denne cpu i inden for overskuelig fremtid?

G4'eren hvilken fisk er det. Den har jo på sin vis været med i lang tid og selvom jeg udemærket ved at forskellen mellem risc og cisc instruktionssæt betyder at G4'ens 1.2GHz ikke er = en pentium på 1.2Ghz, så vil jeg gerne vide hvor stærk en sådan cpu er at regne i nutidens MAC verden... det er umiddelbart det som jeg har svært ved at finde ud af.

Til sidst. Er det værd at vente på Tiger? Eller er der lang tid til at den kommer?

Så kort sagt hvad kan G4'en generelt.. kommer ibook'en i en G5 udgave (gerne samme design)... og hvordan kører G4'en i dag med de nyeste mac programmer?

En ordentlig omgang, jeg ser frem til hjælpen, på forhånd tak
Hvad sker der?
MIKA-LMIKA-LSkrevet 22/07-04 16:16, rettet 22/07-04 16:18 
la0s>
nu er G5'eren jo udkommet og kan man forvente sig en ibook med denne cpu i inden for overskuelig fremtid?

Nej. Og skulle den komme inden for det første halve år (no way) vil den først blive smidt en PowerBook serien, og først derefter i iBook serien.

G4'eren hvilken fisk er det. Den har jo på sin vis været med i lang tid og selvom jeg udemærket ved at forskellen mellem risc og cisc instruktionssæt betyder at G4'ens 1.2GHz ikke er = en pentium på 1.2Ghz, så vil jeg gerne vide hvor stærk en sådan cpu er at regne i nutidens MAC verden... det er umiddelbart det som jeg har svært ved at finde ud af.

iBooken er først for nyligt blevet opgraderet fra G3 til G4, så her er den faktisk ganske ny. Jeg kører selv med en 2 år gammel 550MHz G4 PowerBook og har absolut ingen problemer med at køre noget som helst - videoredigering tager dog sin tid, men med en 1,2 GHz iBook formoder jeg at dette også kører som en drøm.

Til sidst. Er det værd at vente på Tiger? Eller er der lang tid til at den kommer?

Tidligst Q1 2005 (så nej :)

Så kort sagt hvad kan G4'en generelt.. kommer ibook'en i en G5 udgave (gerne samme design)... og hvordan kører G4'en i dag med de nyeste mac programmer?

I hvert fald slet ikke i år, og kommer den med en G5 vil jeg forvente et nyt design (men her snakker vi tidligst om et godt års tid) Som sagt kører G4eren som en drøm, og ved 1,2GHz kan jeg ikke forestille mig noget der vil halte det mindste.

Et godt valg din ven der har taget sig :)
» Is this a game, or is it real ? «Spiller nu: Super Mario Galaxy, Command & Conquer 3: Ti..., Guitar Hero III: Legend...
la0sla0sSkrevet 22/07-04 16:24 
okay... det var nogle dejligt informative svar. mange tak.

det er netop med deres processortyper og benævnelser at jeg har følt mig en smule lost. Men godt at høre.

Hvordan står det btw. til med apples opdateringssystem når vi taler OS X. Betaler man for en helt ny udgave eller er der billigere upgrades til gamle OS X versioner? Regner jeg rigtig er det jo omtrent en ny 10.x version hvert år de er kommet med ikke sandt?

Er der andre ting man bør have sig for øje ved køb af ibook... flaskehalse som en pc-hat som jeg ikke lige ser. (er personligt lidt tvivlende over den forholdsvis magre mængde RAM man tilbydes på gfxkortet... men igen det skal jo ikk bruges som gamer pc).

Lydniveauet er vel helt i bund... eller i top om man vil: lydløst omtrent.
Hvad sker der?
la0sla0sSkrevet 22/07-04 16:32 
doublepost:

jeg regner med at jeg skal hjælpe ham primært med computer problemer... så jeg skal lige høre hvor nemt os x og wdoze forbinder... og om de gamle dage med appletalk og alt dertilhørende panik er overstået?

(man kan selvfølgelig lave en ftpserver og køre den via LAN)
Hvad sker der?
MIKA-LMIKA-LSkrevet 22/07-04 16:54 
la0s>
Hvordan står det btw. til med apples opdateringssystem når vi taler OS X. Betaler man for en helt ny udgave eller er der billigere upgrades til gamle OS X versioner? Regner jeg rigtig er det jo omtrent en ny 10.x version hvert år de er kommet med ikke sandt?

Dit regnestykke passer indtil nu, men slutter efter Tiger der bliver den "perfekte" version af OS X. Herefter skulle der ikke komme flere versioner lige foreløbigt.

Der tales for tiden om at alle dem med Panther vil kunne købe Tiger til nedsat pris, men der er ikke nogen garantier. Personligt synes jeg dog prisen for hver ny version af OSet er pengene værd, sat i forhold til de væstenlige forbedringer. (Expose, Filevault etc. og nu Spotlight, Dashboard etc.)

Er der andre ting man bør have sig for øje ved køb af ibook... flaskehalse som en pc-hat som jeg ikke lige ser. (er personligt lidt tvivlende over den forholdsvis magre mængde RAM man tilbydes på gfxkortet... men igen det skal jo ikk bruges som gamer pc).

Ikke lige udmiddelbart. Skal den ikke bruges til at spille krævende spil ville jeg mene en ny iBook vil kunne holde mange (mange) år. (som eksempel har vi jo min 2 år gamle PowerBook der på ingen måde står overfor en udskiftning og tilmed kører det nyeste OS + apps helt perfekt - og da Tiger bliver endnu hurtigere ser jeg ingen problemer i den nærmeste fremtid)

Lydniveauet er vel helt i bund... eller i top om man vil: lydløst omtrent.

En iBook skulle vist være en af de mest lydløse bærbare man kan få - og tilmed have en fantasktisk batterilevetid :)
» Is this a game, or is it real ? «Spiller nu: Super Mario Galaxy, Command & Conquer 3: Ti..., Guitar Hero III: Legend...
MIKA-LMIKA-LSkrevet 22/07-04 16:55 
la0s>
doublepost:

jeg regner med at jeg skal hjælpe ham primært med computer problemer... så jeg skal lige høre hvor nemt os x og wdoze forbinder... og om de gamle dage med appletalk og alt dertilhørende panik er overstået?

(man kan selvfølgelig lave en ftpserver og køre den via LAN)

Nu sidder jeg desværre foran IBM arbejds PCen, men der skal gøres nogenlunde dette fra skrivebordet:

Tryk på 'Gå til', find PCen på listen og dobbelklik.... :oP
la0sla0sSkrevet 22/07-04 17:29 
jeg siger mange mange tak... fornemt!

nu må vi jo bare håbe at jeg ikk selv bliver smittet og får lyst til en selv ;)
Hvad sker der?
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig