Breath Of Fire III

Har du hang til EXP./hit point, world maps, tur baserede kampe, magi og nuttede helte med sjovt hår. Så er B.O.F. III fra Capcom et rigtig godt bud. Har du endnu ikke prøvet kræfter med denne type spil, så kan det anbefales.

Historien i spillet er kort fortalt, at du styrer vores helt, en lille drage. Den er blevet sprængt fri af en kæmpe isblok, og derefter på forunderlig vis blevet forvandlet til Ryu ( en blåhåret knægt!!). Ryu bliver derefter fundet bevidstløs af de to tyve Rei og Teepo, henholdsvis en genmanipuleret Tony The Tiger og en forældreløs knægt ligeledes med sjovt hår!!. Herefter følger en afvekslende og til tider ganske sjov historie om Ryu, hans søgen efter hvem han egentlig er, de mennesker han møder, og om en større ond magt som skal bekæmpes!!...(uhhh...jeg afslører ikke mere!!)

Det er RPG i den "gamle" stil, med en let poleret 16-bit agtig grafik med nuttede sprites. Uhyrerne og bosserne er også enkle men samtidig vel udførte. På de forskellige opgaver støder man på et væld af puzzles, nogle er lige til at gå til, andre giver lidt træning til de små grå. Der er utrolig mange våben og magiske angreb, som bl.a. kan skaffes i de fleste byer man kommer til. Kampene kan blive lidt langtrukne/gentagne, men her bløder det alsidige kampsystem op på det. Med et væld af muligheder, er der altid noget at lære, nye spells etc.

Kampene er tur baseret, og alligevel ikke . Alt efter hvilken udrustning man har på, får man enkelte gange muligheden for at være hurtigere end fjenden, og får et ekstra slag ind. En anden finurlighed er at hvis man først udrydder den stærkeste af modstanderne (bossen) så bliver de andre umotiveret og angriber ikke så tit, eller begynder at angribe hinanden. Efterhånden som man vinder kampe og får experience point stiger man i level ( helbred, magi, styrke m.m.). Man lærer også nye angreb/spells, og som en ekstra finesse kan man stjæle/lære specielle angreb fra modstanderen, det koster 1 tur eller 2 i kampens hede hvor man ikke angriber, men er absolut besværet værd.
Strategi er der også lidt af i spillet, af dem der tilslutter sig din gruppe - kan du selv bestemme hvilke du vil bruge til kamp. Det giver mulighed for at skifte mellem healere, krigere, lommetyve eller en sjov gespenst som f.eks. et talende (og kæmpende) LØG !!!?. Desuden kan man blive optaget som elev af forskellige læremestre som med mellemrum giver dig mulighed for mestre nogle specielle angreb.

Der er mange forskellige "sidespring" hvor man bl.a. skal hugge brænde for at få mad, eller f.eks fiske. Det man fanger kan så bruges i kamp, eller byttes til f.eks. våben eller udrustning. Alt dette gør at der faktisk er konstant udvikling i spillet ( = Gameplay!!!)

Den verden man bevæger sig i er set isometrisk (skråt oppe fra). Det er udført i 3D , så man ved et tryk på en af sidetasterne kan dreje kameraet rundt, og derved få overblik over området...(Nyttigt når man skal finde gemte skatte).

Normalt er kontrolsystemet rollespillenes svage led. De utallige angrebsmuligheder, spells, våben og al udrustningen, gør nemt det hele uoverskueligt. Men til Breat Of Fire III har Capcom udviklet et genialt og overskueligt system, som samtidig med dets store brugervenlighed, er detaljeret og med stort indhold. Der bruges f.eks genvejs taster til de stærkeste og hurtigste våben.

Musikken er dog ikke værd og råbe hurra for...alt for lidt afveksling og for meget sukkersød keyboardmuzak. Dette er dog altid et spørgsmål om smag. Men prøv at skrue ned for lyden, sæt en Mood-cd på afspilleren (en af dem med regn-, skov- eller andre naturlyde). Dette giver efter min mening en behagelig stemning til et rigtig godt spil.

B.O.F. III er absolut værd at købe, der er adskillige timers god underholdning, og det afvekslende eventyr gør, at man lige skal gennemføre næste bane og se den videre udvikling i historien. Så hvis man kan overse at grafikken er lidt outdated (hvilket efter min personlige mening ikke gør noget!!), og ser bort fra musikken, lever det fuldt op til enhver old-school RPG-fanatikers ønsker. Køb Det.!!

Breath Of Fire III (EU)
4/6

Breath Of Fire III   © Capcom 1997   (PSP)    1/6 Breath Of Fire III   © Capcom 1997   (PSP)    2/6 Breath Of Fire III   © Capcom 1997   (PSP)    3/6