Tekken 3

Så skete; Tekken 3 kom, og mange menneskers utålmodige venten blev brat afsluttet. Så er spørgsmålet bare om den blev afsluttet med et knald eller en fuser.

Lad det være sagt med det samme: Hvis du allerede er Tekken fanatiker, så er der ikke så forfærdeligt meget nyt at komme efter i treeren. Jeg er dog fuldt ud klar over, at det er du jo helt ligeglad med, du ligger allerede i sovepose foran din forhandler og venter på den store dag hvor Tekken 3 kommer til Danmark. Så i stedet for at tage hensyn til alle de Tekken fanatikere der vil købe dette spil uanset hvad jeg mener og siger, så lad os prøve at kigge på Tekken med helt nye øjne.

Tekken 3 er nok det mest komplekse kampspil til dato. Ikke alene har man fire knapper (en til hver hånd og hver fod) til at slå med, man kan nu heller ikke vide sig sikker på om knapperne gør det samme hver gang (?). Den absolut lækreste detalje i Tekken 3 er nemlig, at indtil flere af personerne har forskellige kampstilarter som de kan skifte imellem i løbet af spillet. Nogen af figurerne kan skifte fodstilling, hvilket åbner op for helt nye combo’er. Der er simpelthen så meget i Tekken 3, at man skulle tro at det var løgn. Der er ca. 18 forskellige figurer. Nogen ligner dog hinanden, og én er en kopi af alle figurer. Til gengæld så er der næsten i visse tilfælde to hele personer i en, nemlig dér hvor man kan skifte stil, og lave helt nye kæmpe-combo’er.
Dette ord: "kæmpe-combo’er" er nok det, der beskriver Tekken 3 bedst. Jeg har aldrig i noget som helst kampspil oplevet mage til kompleksitet i combo-regi. Hvis du tror at det er svært at trykke Ctrl-Alt-Delete på en PC med én hånd, så skal du prøve at lave en Tekken combo på dit stakkels lille joypad.
Højre+cirkel+firkant, venstre+firkant, trekant, firkant, firkant, diagonal+cirkel+firkant.
Og så har jeg ikke engang valgt en af de lange til at bruge som illustration.
Spørgsmålet er bare, om nye brugere af Tekken vil synes det er sjovt? Er det virkeligt underholdende at sidde og kæmpe sig til at lære sig selv disse combo’er? De fleste vil nok sige ja (alle Tekken-fanatikere kan godt sætte sig ned igen).
Der er nemlig en helt bestemt grund til at man gider prøve at lære sig selv nogle nye combo'er: De ser ofte ret godt ud, når de bliver udført. Desuden så er Tekken et af de spil der har den højeste rate af "whauv, hvordan fik jeg ham til det??"

Grafikken, og for så vidt også alle animationerne, ligger kun lige under toppen af kransekagen. Jeg kan nok nævne et par spil, der er flottere i denne genre, men det betyder ikke så meget. Den samlede effekt er nemlig genial. Man skal for eksempel kigge godt efter for at indse, at baggrundene er i 2D og ikke 3D som i arcade udgaven, men igen: Who Cares?? En af de helt lækre ting, som gør Tekken til et af de mest langtidsholdbare spil, er at figurerne oftest er vidt forskellige. De ser forskellige ud, de styrer forskelligt, og der er ingen tvivl om at der er forskel på kampstilarterne imellem dem.
At mestre en figur tager en måned, at mestre dem alle tager i bedste fald år!

Vi slipper jo nok ikke udenom at sammenligne Tekken med sine forgængere: Det er blevet hurtigere.....meget hurtigere. Det er vildt, så hurtigt der kan gå fra ".....ready......fight" til "......you lose". Grafikken er egentlig ikke blevet flottere, men den er blevet mere kompleks, uden at ofre noget af det, der gjorde Tekken 2 til en bragende succes.
Figurerne har også fået et pift hist og her, ikke mindst fordi nogen af dem kan skifte stil, men også fordi man kan bruge den tredje dimension langt mere end tidligere. Man kan side-steppe sin modstander, og mange moves involverer også en form for bevægelse i dybden.
Og så til de to store nyheder i Tekken 3: Tekken Force Mode og Tekken Ball Mode.

Tekken Force Mode foregår efter samme princip som i de gamle Double Dragon spil, hvor man bevæger sig i en scrollende skærm fra venstre mod højre. Man bliver så angrebet af en eller to mand ad gangen, som man skal tæve og så fortsætte videre frem. Fire gange i løbet af ens "rejse" støder man på en boss, der er en af karaktererne fra den normale Arcade Mode. Lad os også med det samme løfte sløret for at det godt kan betale sig at gennemføre Force Mode 4 gange. Så er det sagt. Egentlig er Force Mode ingen nytænkning, og det virker heller ikke så sjovt som man måske havde håbet på. Det er da OK, men så stopper festen også der.

Så er der langt mere potentiale i Tekken Ball Mode, der på trods af at ideen er lige så langt ude som en dansk pop-dronning (øøøøøøhhhmm).
I Tekken Ball mode befinder hver spiller sig på sin side af en tyk streg. Stregen er tegnet i sandet og nu skal der spilles Beach Volley "Tekken-style". Man tager en bold, laver et special-move eller en combo på den, og så opsamler den energi og hopper lynende over til modstanderen. Hvis han kan, så slår han den tilbage (helst med et special move), ellers må han nøjes med at blokere den. Kan han ikke det, så får han en på lampen, og mister energi.
NU kommer så det underholdende: Indtil en af spillerne tager imod et slag, så bliver bolden ved med at opsamle energi, samtidig med at den får mere og mere fart på. Det betyder, at man til sidst sidder helt febrilsk og tamper løs på sit joypad, og når en spiller endelig bliver ramt, så bryder han i brand!! Den er god nok... Jeg så det ske da min kære lillebror lavede nummeret på min stakkels spiller. Ball Mode er ikke noget at råbe hurra for når man er alene, men når man er to, så er det simpelthen grineren over alle. Der er langt mere i Tekken Ball Mode end man skulle tro. Helt sikkert værd at prøve.

Hvad mangler jeg så at nævne? Nååååh jo: FMV, (Full Motion Video). Der er selvfølgelig en intro til Tekken 3, som traditionen tro fra Namco’s side, bider øre og deler øretæver ud til alle andre producenters ynkelige forsøg på at nå op på siden af Namco. Det skulle da lige være Square, der kommer op i den liga. Ud over en intro, så er der selvfølgelig også en afsluttende film til figurerne. Lad det forblive en hemmelighed, hvem der har mere end en, og hvordan man får frembragt disse film. Lidt skal der jo overlades til fantasien. Alle film er i top klasse, og mange af dem lugter langt væk af lange nætter med motion capture, fri fantasi og masser af pizza, øl og i visse tilfælde halvfjoget humor.

Selvfølgelig hører Tekken 3 til i toppen af kagen over kampspil, og for så vidt også i toppen af spil overhovedet. Jeg er bare lidt ked af at Namco bruger så meget tid og energi på at malke Tekken koen. Med spil som Tekken (den oprindelige ide) og Soul Blade, hvad kunne Namco så ikke afstedkomme hvis de brugte mere tid på nye ideer, i stedet for at trække klassikere i langdrag? Jeg håber, på trods af Tekken 3’s fabelagtige grafik, gameplay og holdbarhed, at Namco næste gang vil lave noget der er helt nyt, og lige så banebrydende som Tekken var i sin første inkarnation.
Selvom det altid er rart at genkende en gammel ven i et nyt spil, så er det bedre at møde nye venner en gang imellem. Især hvis de kan give dig ting, som de gamle venner måske ikke kan.
Er du ikke enig?

Tekken 3 (EU)