Gran Turismo

Så er den endelig landet, bilspillet over alle bilspil: Gran Turismo !!

Gran Turismo fra Sony/Polyphony Digital har gået sin sejrsgang over hele verden siden den blev frigivet i Japan i januar. Nu har vi endeligt fået den i Europa, og endda i en forbedret version i forhold til den Japanske - er vi ikke bare heldige ;-) Mere om forbedringerne senere.

Hvad er det så som gør Gran Turismo så fedt? Gran Turismo indeholder alt det som definérer et godt bilspil og mere til: morsom arcade mode, en dyb simulation mode med masser af replay værdi og dybde, 2 player split screen, flot og hurtig grafik med masser detaljer, realistisk men lettilgængelig styring, god musik, og meget mere. Tilfreds?

Når man starter spillet har man fire muligheder: Quick Arcade, Gran Turismo, Replay Theatre og Options. Quick Arcade er Gran Turismo's arcade mode hvor man bare kan komme i gang med at køre uden nogen overflødig "tingel-tangel". Gran Turismo mode er derimod spillets kerne og er en bil simulation hvor du vil bruge langt de fleste timer.

Replay Theatre er en mulighed for at se replays som du tidligere har gemt på memorycard eller blot nogle af de demoer der medlølger på CD'en. Options, tjaa... gæt selv hva' funktion den har ;-)

Lidt om Quick Arcade mode.

Her har du øjeblikkeligt mulighed for at komme i gang med at fræse der ud af, og det er den hurtigste måde at komme i gang med spillet på. Der er til at starte med kun fire baner og 22 biler (fordelt over seks fabrikanter) at vælge i mellem. Ved at vinde løb på de enkelte sværhedsgrader, bliver der låst ekstra baner og bilfabrikanter (dvs. biler) op som man så kan "lege" videre med. Der er masser af sjov og udfordring i Quick Arcade mode og denne kunne nemt have været udgivet som et selvstændigt spil. Det er helt på højde (hvis ikke bedre) med mange andre arcade bilspil på PlayStation markedet. Heldigvis var Polyphony Digital's mål noget langt bedre.

Nu til Gran Turismo mode eller simulation mode om man vil, det er her den virkelige udfordring findes og her redefineres betydningen af dybde og realisme i bilspil. Når man først starter har man kun 10000 credits som man kan handle brugt bil for.

For at forbedre bilen eller købe helt nye, skal man tjene ekstra credits i de forskellige løb. Dette er ikke helt lige til da den første bil man har råd til ikke er verdens hurtigste, så pengene (credits) er svære at tjene i starten, men med lidt tålmodighed får man råd til sin første tuning som forbedrer konkurrenceevnen på asfalten. Dette koncept er ikke nyt, f. eks. har spil som Rage Racer og Drift King lignende gameplay, men Gran Turismo tager konceptet til helt nye højder. Det er en imponerende mængde af udstyr man kan købes til bilerne og udstyret er desuden helt autentisk. Alt kan købes til bilerne, tuning sæt, udstødninger, dæk, ventiler, bremser, motorer, støddæmpere, gear, osv. osv.

Det eneste man mangler er et lyserødt læderbetræk til sæderne og plysbetræk til rattet ;-) Det bedste ved alt dette er den store virkning de enkelte dele har på bilen og hvordan den opfører sig på vejbanen - der er rigtig mange indstillingsmuligheder og selv den største racing freak vil være tilfreds over dybden i Gran Turismo. En anden fed ting i Gran Turismo er Licence Tests. For overhovedet at kunne deltage i de forskellige løb, skal man først bestå en køreprøve som består at syv små prøver og en længere afsluttende. En typisk prøve er en test hvor man skal køre 1000 meter i en standardvogn og standse i en målområde inden for ca. 27 sekunder. En anden test kan være at skulle køre igennem to sving uden at skride ud i rabatten, inden for ca. 45 sekunder.

Der er tre forskellige kørekort (Licence):

B Licence (nemt),

A Licence (svær)

A International Licence (meget svær).

Hver licence åbner op for ekstra løb som man så kan deltage i og vinde flere credits hvis man er god. F.eks. har man adgang til alle løb der er markeret med et B hvis man har tjent et B Licence. Idéen med Licence Test er rigtig god da man ved at tage en køreprøve bliver forberedt på de krav som de tilhørende løb sætter til dine køreegenskaber.
Selv om Gran Turismo sigter efter simulations genren er styringen af bilerne meget tilgængelig. Styringen er ekstremt realistisk dog uden at blive umulig og kedeligt, Gran Turismo skal simpelthen spilles med en Dual Shock Pad som gør styringen perfekt. Glem alt om MadCatz rat og NegCon - køb en Dual Shock Pad til Gran Turismo.

Grafisk er Gran Turismo et vidunder. Bilerne er flot opbygget af polygoner og generelt meget rene at se på, men det absolut flotteste er de refleksionseffekter som udviklerne har implementeret. De får det til at se ud som om lyset fra omgivelserne reflekteres i bilernes lak og glas, det er enormt flot at se på, specielt i Replay mode hvor spillets grafiske krafter frit kan beundres. Første gang jeg så et replay i Gran Turismo tabte jeg underkæben (og har stadig ikke fundet den) - vildt imponerende !

Banerne (over 10 i alt) er flotte og detaljerede og der er stort set ingen popup grafik eller polygon fejl at se - meget imponerende specielt når hastigheden (frameraten) er så høj som den er. Jeg vil gætte på at grafikken kører med en konstant framerate på over 25 billeder i sekundet (FPS).

Gran Turismo er det absolut flotteste bilspil på markedet, ikke kun pga. af lys effekterne og hastigheden som nævnt herover, men også pga. den realistiske måde bilerne ligger på vejbanen. Udviklerne har virkeligt gjort noget ud af fysikken i spillet og få bilerne til at opføre sig realistisk når de kører over kantsten og huller i vejen. Der ser totalt livagtigt ud.

Lydeffekterne er, som det meste i spillet, cremé de la cremé. Specielt motorlydene er realistiske, man kan faktisk høre forskel på de forskellige biler, selv når man lige har tunet bilen eller lavet andre modifikationer, kan der høres forskel.

Musikken er det eneste i Gran Turismo som ikke er helt på toppen - soundtracket er "kun" godt ;-) Soundtracket består af blandede techno og rock numre med store navne som f.eks. Manic Street Preachers og Garbage, generelt er det ret godt men ikke alle numre passer desværre helt til spillet. Det er, når alt kommer til alt, en smagssag hvilken musikgenre man foretrækker, så meningen om Gran Turismo's soundtrack vil helt sikkert variere fra person til person.

Hvis du er nervøs for at blive træt af Gran Turismo eller gennemføre det efter bare et par dage, har du ingen grund til bekymre dig! Quick Arcade og Gran Turismo mode og den store stak af forskellige bilfabrikanter, biler, løsdele, baner, options, osv. der følger med, gør Gran Turismo til det største bilspil på markedet det holder i mange uger, hvis ikke måneder.

Som tidligere nævnt, er den Europæiske version af Gran Turismo forbedret i forhold til den Japanske. For kort at nævne forbedringerne :

- Hurtigere grafik, nu ingen fald i opdaterings hastigheden (framerate) ved støveffekter.

- Quick Arcade mode er nu ca. 20% hurtigere for at give et mere arcade-agtigt gameplay.

- Fysikken i Quick Arcade mode er gjort mindre realistisk og mere arcade-agtigt.

- En ekstra kameravinkel, nu tre i alt.

- Et par ekstra biler, nu over 150 (!) biler i alt.

- Helt nyt soundtrack, det Japanske var lidt for Kenny G-agtigt til min smag.

Personligt syntes Jeg at den Europæiske version af Gran Turismo er betydeligt bedre end den Japanske. Dette er en sjældenhed siden udviklere normalt ikke gør noget specielt ud af at konvertere de Japanske spil til det Europæiske marked. Resultatet heraf er ofte teknisk dårligere og langsommere versioner . Dette er absolut ikke tilfældet med Gran Turismo - Stort tak til Polyphony !!

Gran Turismo er det absolut fedeste, sjoveste og mest afbalancerede bilspil på markedet, (det kan ikke siges nok) der findes ikke noget bedre bilspil på nogen platform. Hvis videospil var kunst, ville Gran Turismo være udstillet på Louvre i Paris - så godt er det !

Jeg kan ikke anbefale Gran Turismo godt nok, så løb du roligt ud og køb Gran Turismo straks i dag, hvis du da ikke allerede har gjort det, men husk lige at købe en Dual Shock Pad med samtidigt - det højner oplevelsen betydeligt!

Gran Turismo (EU)
6/6

Gran Turismo   © Sony 1997   (PS1)    1/3 Gran Turismo   © Sony 1997   (PS1)    2/3 Gran Turismo   © Sony 1997   (PS1)    3/3