Surfing H3O

Her gik jeg og troede at jeg havde set det hele. Men så kommer Rockstar Games og Take2 med et surfing spil! Det spil havde jeg slet ikke hørt om, før det lå i min postkasse....

Det væsentlige i denne slags spil, ligesom sne er væsentligt i et snowboardspil, er vandet. Og det er rigtig flot lavet. Bølgeefekterne er rigtig gode. Vandet folder sig som man har set det gøre i Beverly Hills 90210 og Baywatch, og sporet efter brættet er fænomenalt. Resten af grafikken skuffer dog gevaldigt. Aldrig har jeg set et så sløset arbejde. Surferen er noget så grim. Han/hun bevæger sig slet ikke, og det ligner faktisk et tidligt PSOne spil. Alt andet grafik skuffer også, selvom ”det andet” begrænser sig til at være nogle af de grimmeste menuer jeg nogensinde har set. Det kunne ikke være gjort grimmere. Efter den første loade-skærm (dem er der mange af), bliver skærmen fyldt med små sorte striber, præcis som de gamle arkademaskiner gjorde. Jeg forstår det ikke. Hvor svært kan det være at fylde HELE skærmen med grafik? Især når den imponerer så lidt som den gør her.

Man starter ved at ligge ned på sit bræt, her kan man vælge at padle, eller at stille sig op. Jeg forstår dog ikke hvorfor man kan padle, da man i gennemsnit har to sekunder til at stille sig op i før man bliver skyllet væk. Man kan godt vælge at surfe i mål, men hvis man sagtens kan få den tilstrækkelige score til at gå videre uden at gøre det, kan man godt lade være med det.

Styringen er noget af det mest nyskabende ved spillet. Med venstre analog-stick styrer man retningen af brættet, mens man styrer om man vil stikke næsen op eller ned med det højre. Digital-knap tilhængere kan godt blive hjemme, de kan nemlig kun bruges til menuerne. I starten kan kontrollen godt være meget svær at vænne sig til, især hvis man ikke har fulgt ordentligt med i den Tutorial man kan se. Så kommer det: MEN, når man har lært kontrollen at kende, er det overhovedet ikke noget problem at gennemføre ”banerne”.

For at skaffe point kan man gøre to ting. Man kan samle markører ind, som ligger spredt ud omkring på banen. Hver af dem er ti point værd. Der er blå, grønne og røde. Hvis man samler dem i førnævnte rækkefølge, får man ti bonus point. Den anden måde at skaffe point på er at lave tricks, og det er MEGET svært! Der er tre kriterier der skal være opfyldt for at man kan udføre tricks. For det første skal farten være i det grønne felt på fartmåleren, for det andet skal man hoppe lige før det punkt hvor bølgen krøller, og for det tredje skal brættet stikke lige op indenfor 10 grader af 90. Og det er ca. 1 ud af 20 gange alle kriterier er opfyldt. Det er MEGET svært at komme hen til der hvor bølgen bøjer, og samtidig have nok fart på, og i den proces glemmer man nemt også lige at man skal stikke snuden lige i vejret. Jeg landede to (!) tricks i hele testperioden, hvor jeg ikke blev skyllet væk indenfor to sekunder. Så svært er det. Hvad værrere er, så er de ikke en engang specielt seje, alle de tricks. De er monotone, dårligt animerede, og der er alt for få at vælge imellem.
Sværhedsgraderne er også meget dårligt implementeret. På Easy er det for Easy. Simpelthen. Man drøner igennem banerne, og det eneste man skal gøre for at gennemføre, er at komme i mål. Man skal ikke samle markører eller lave tricks for at få den nødvendige score. På Normal bliver det mere udfordrende. Her skal der kæmpes for at samle markører nok, eller (gud forbyde det) lave tricks. På Semi-Pro bliver det totalt umuligt. Der kan ikke samles markører nok til at få den nødvendige score, så man bliver nød til at gå igang med at lære at lave tricks. Og det er stadigvæk umuligt at udføre disse tricks. Jeg fatter ikke at det skal være så svært. Det er så svært, og det kræver så meget held, at det slet ikke er underholdende.

Lyden er ligeså dårlig som alt andet i det her spil. Der er et par vandlyde, et blip når man samler en markør op, og så siger personerne også noget, som hurtigt bliver trivielt, når de samler en markør op. Musikken er dog rigtig, rigtig god! Rockstar Games har fået nogle rigtig gode melodier med i det her spil. Det er ikke bare den sædvanlige omgang Dance/Pop et eller andet, nææ du, her snakker vi rigtige instrumenter og rigtige musikere. Fem svin til udviklerne for soundtracket!

Ved at gennemføre Normal mode en enkelt gang, lukker man op for nogle nye bræt, tre nye personer, og Semi-Pro. En af de nye personer er rimeligt speciel. Han er en stor blå fiskemand! Han er to meter høj, har en finne på knolden, og så er han BLÅ! Der røg realismen sig en tur hva?

Et andet stort problem er de meget få valgmuligheder man har. Der er Tournament, og VS. To modes! Ikke nogen Practice, og specielt i denne slags spil er det en meget vigtig ting. Du kan heller ikke bare tage en enkelt bølge. Det er Tournament eller VS. Og det er simpelthen for svagt. Jeg fatter ikke hvorfor der ikke er de to ekstra muligheder. Især efter at have spillet SSX, som har et virtuelt hav af muligheder, kan man godt føle sig snydt. Men, jeg kunne godt tænke mig til en naturlig grund til de få muligheder....

Jeg tror simpelthen at dette spil er lavet til den forkerte maskine! Med de få muligheder, virker det som om det er en hurtig arkade-konvertering. Det ville virke SÅ meget bedre hvis man først skal smide en femmer (eller, uhadada, en tier) i, og så stille sig op på et eller andet blæret surf-bræt. Også de sorte streger på skærmen får det til at minde om et arkade-spil. Og de kan ses, især hvis man sidder med et S-VHS kabel sluttet til et 28 tommers. Det her spil er ligeså indholdsløst som alle de ski og snowboardspil vi alle sammen propper med femmere i Professor Olsens, og (for os Århusianere) Fun City. Det her spil holder i præcis en time og tyve minutter. Hold dig væk. Køb SSX hvis du ikke allerede har det, eller læs nogle af de andre anmeldelser her på siden, og find noget bedre. Det her holder ikke en meter!

Surfing H3O (US)
34%