Worms Blast

Taito's klassiske Bust-A-Move-spil er nogle af de bedste puzzle-spil der overhovedet er lavet, men Team 17 udfordrer nu Taito med et nyt Worms-spil som er tydeligt inspireret af Bust-A-Move. Kan Worms Blast virkeligt måle sig med sin inspirationskilde eller er det bare en tynd klon? Få svaret i vores anmeldelse her.

Ved første øjekast minder Worms Blast meget om Bust-A-Move - spilleren styrer en lille figur i bunden af skærmen, som skyder farvede projektiler og skal fjerne blokke af samme farve i toppen af skærmen ved at ramme disse. Men her hører lighedspunkterne også op. Hvor Bust-A-Move's gameplay var relativt simpelt og let at lære, men samtidigt utroligt sjovt og vanedannende, har Team 17 heldigvis eksperimenteret og indført masser af nye elementer fra Worms spillene. Resultatet er et spil, som spiller mærkbart anderledes end Bust-A-Move.

Tro mod Worms

Spilleren styrer en lille Worms figur som man sejler rundt på vandet nederst i skærmen. Man sejler fra side til side samtidig med, at man skal sigte og skyde, dvs. at man er ikke fastlåst til midten af billedet som i Bust-A-Move. Man kan vælge mellem 9 forskellige Worms-figurer der har varierende egenskaber hvad angår styring, acceleration, sigte, osv. Man skal heller ikke nøjes med en enkelt bobble-kanon, da der er hele 5 meget forskellige våben til rådighed: Bazooka, dynamit, granater, shotgun og laser-kanon. Våbnene er ikke bare en gimmick, de opfører sig alle vidt forskelligt med individuelle styrker og svagheder. Indvirkningen i gameplayet af de forskellige våben er stor og det kræves, at man mestrer dem alle for at få succes. Man skal desuden tage hensyn til sin figurs helbred da f.eks. nedfaldne blokke og vådeskud nemt kan dræbe én - så der er mange ting at holde øje med mens man spiller.

Godt men svært

De mange tilføjelser gør Worm Blast til et spil med mange muligheder men desværre også temmelig svært at lære, det kan specielt i starten være næsten frustrerende kompliceret. Det er ikke et spil man lærer på 10 min. som det var tilfældet med Bust-A-Move. Specielt er styringen af den lille Worms figur ret fjollet og kunne sagtens være lavet bedre. Efter et stykke tid har man dog vænnet sig til den, så problemet er ikke kritisk.
God holdbarhed

Er man nervøs over Worms Blast's holdbarhed behøver man ikke bekymre sig. Ud over den ret typiske Puzzle Mode, hvor man bevæger sig mellem forskellige lokationer på et kort og skal gennemføre en lang række puzzles, er der en Tournament Mode som indeholder 5 forskellige små spil. Målet med Tournament er holde ud så længe så muligt og score så mange points som muligt. Er dette ikke nok, er der Vs. Mode hvor man kan spille mod en kammerat eller computeren. Vs. Mode indeholder endnu 8 små spil med regler og nye powerups der passer godt til at spille mod andre.

Flot og farverig grafik

Worms Blast er et både flot og farverigt spil - i hvert fald af et 2D puzzle spil af denne type. Worms figurerne er skarpe og detaljeret designet og de bevæger sig glat som i en tegnefilm. Omgivelserne består for det meste af nydelige, men statiske, baggrunde mens der kun er bevægelser i form af bølgerne på vandet og handlingen i forgrunden. Våbeneffekter, eksplosioner, partikel-effekter, osv. er lækre og komplimenterer godt resten af grafikken. 2D grafikken i Worms Blast presser langt fra PlayStation 2'ens hardware men spillet er lækkert og farverigt designet hele vejen igennem og grafikstilen passer perfekt til denne type spil.

Munter musik og tegnefilmslydeffekter

Udviklerne er kommet op med en række muntre og iørefaldende musikstykker som, på samme måde som grafikken, er som taget ud af en tegnefilm. Lydeffekterne som er tydelige og skarpe, er i høj kvalitet og selv om man godt kunne savne lidt variation, holder også denne del af spillet.

Godt men ingen klassiker

Worms Blast formår at tage puzzle-elementerne fra Bust-A-Move og iblande sine egne action-elementer fra Worms spillene, med succes. Men desværre er spillet ikke helt i samme klasse som Taito's efterhånden gamle spilserie. De eneste fejl med Worms Blast er den klodsede styring og de mange elementer i gameplayet som gør, at spillet er ret hektisk og temmelig svært at mestre. Men er man til puzzle-genren og er indstillet på en stor udfordring, er Worms Blast en anbefalelsesværdig investering og et spil med mange timers underholdning.

Worms Blast (EU)
4/6

Worms Blast   © Ubisoft 2002   (PS2)    1/5 Worms Blast   © Ubisoft 2002   (PS2)    2/5 Worms Blast   © Ubisoft 2002   (PS2)    3/5