The Sims 3

Der er ikke nogen nem måde at gøre det her. Dem i blandt jer der i forvejen ikke kan udstå Sims-serien (eller Electronic Arts, for den sags skyld) er for længst løbet ud over stepperne (og er derfor teknisk set, ikke i blandt jer længere) og dem der er helt vilde med Sims har for længst selv købt spillet og har ikke tid til at læse den her slags hø, når tiden kan bruges på at leve det vilde virtuelle liv. Så er der dig tilbage… tak fordi du ville bruge fem minutter af din dyrebare tid, på at læse om en af tidens helts store titler.

Sims 3 er Sims som vi kender det, samt meget mere. Serien har ikke, siden sidst, udviklet sig til et orgie i vold, blod, sex, store våben og hurtige biler. Sikkert en lettelse for de fleste og de få skuffede er som nævnt allerede gået andre steder hen. Men Electronic Arts har til gengæld gjort hvad de kunne, for at få spillet til at ramme tidsånden.
Det er svært at få det hele med når det handler om Sims 3 og dine oplevelser vil med garanti også være forskellige fra mine. Samtidig er spillet en stor mundfuld, på samme måde som et online rollespil, så det ville være en god idé at snakkes ved om tre måneder. Men jeg skal i det efterfølgende gøre mit bedste for at komme rundt om hele spillet.
Lav din egen simmer. Ja, det har du måske prøvet før. Men ud over at vi nu får lov til at gøre meget mere ved personernes udseende, så skal du også tilføje fem egenskaber som din simmer besidder. Der er mere end 60 karaktertræk som du skal vælge fem af. Så simpel matematik foreskriver at der er… rigtig mange kombinations-muligheder. Det betyder at du kan ha’ en simmer der bange for vand, går op i rengøring, er klodset, men er god til at kysse.
Du kan naturligvis vælge at overtage en allerede eksisterende families liv og også her er der rige muligheder for at få en på opleveren. Det er alt fra den kunstneriske eneboer type, til den rige familie med fire børn. Mulighederne er uendelige, så du får virkelig noget for pengene.

Når du starter spillet får du ud over Sunset Valley, en hel ekstra by, Riverview hvor du også kan boltre dig, samt 1000 point som du kan købe udstyr for og Online shoppen har allerede nu 100-vis af nye ting. Alt fra smykker til udstyr til hus og have. Samtidig har du mulighed for at dele de ting du selv skaber med andre.
Du kan selvfølgelig også tage billeder af dine simmers liv og lave små film som du kan dele med resten af verden. Alle er vilde med at få vide hvad du laver… på Facebook, MySpace, Twitter, så hvorfor skulle de snydes for dit liv i Sims 3?
Livet går videre, altså lige indtil du dør. f.eks. af alder. Men du kan også dø af andet, og når det sker, har du mulighed for at komme tilbage som et spøgelse. Jeg har endnu ikke prøvet det selv. Men det skulle efter sigende være en ud-af-kroppen-oplevelse.

En af de ting har manglet i Sims-serien tidligere er direkte spil-elementer. Du vinder ikke og der er ikke en high score liste du kommer på, når du er blandt de bedste. Men også her har Electronic Arts snuset til hvad andre spil af lignende art har kørende, og det er ikke mindst tydeligt at de har kigget på Animal Crossing, når det gælder indsamling af insekter, mineraler og lign. Det er et indbygget collect-them-all element og det er vi mange der er vilde med.

Sims 3 har et af de bedste hjælpemidler for nye spillere eller folk som ikke kan huske 10 minutter tilbage i tiden. Hver gang et ”nyt” element optræder,
har du mulighed for at få mere at vide. Det er simpelthen en manual i spillet. Det er vældig godt. Du kan selvfølgelig vælge at slå emner fra, efterhånden som du har dem på rygraden.

Der er stadig ting der er værd at hade i Sims. Heldigvis er legen ikke helt så meget arbejde som tidligere, men af og til hænger man da i en tråd for at få sin simmer til at nå det hele. Og så tisser de stadig på gulvet. Hvem fanden gør det, ud over børn i den virkelig verden? Og nu da vi er ved det latrinære. Hvorfor skal vi stadig se på personer der er pixelerede, når de går på wc eller i bad? End ikke mine barbie-dukker er sån (de er bare helt glatte). Det er ikke fordi jeg vil se dem sidde og skide, men hvornår er det blevet større tabu at gå på wc end at have sex? Ellers er klagepunkterne få. Det er lidt kedeligt at man ikke kan se ind på ens simmers arbejde… eller boghandleren eller andre af de mange steder man kan komme hen nu. Men det er super genialt at der er så mange steder at besøge (og at sætte din simmers arbejdsdag til at være ”hænge ud med kolleger” eller ”fedte for chefen” er jo som at være der selv). Så savner jeg måske at kæledyr ikke er inkluderet i grundpakken. Vi ved at det kommer og det er faktisk nok det værste, fornemmelsen af at Electronic Arts allerede har de første 4-5 udvidelsespakker klar, som kunne have været en del af grundpakken.
Grafikken har selvfølgelig fået en tand op af, men det er stadig holdt på et skalerbart niveau, så de fleste nyere maskiner kan følge med. På lydsiden er der ikke meget nyt. Musikken er meget muzak og passer ind i hele ”desperate house-wife”-stemningen. Personligt kunne jeg godt tænke mig rigtig tale (og avancerede dialog-træer) men jeg tror det er noget som Electronic Arts har valgt fra, for at holde stilen.

Man kan uden tvivl spille Sims 3 på lige så mange måder som der er mennesker. Det mest almindelige er vel den helt lige, hvor du skaber en familie og guider dem rundt i deres liv. Eller du kan vælge den onde, hvor du udsætter dem for alverdens ulykker og bliver underholdt af deres deroute. Mulighederne er mange og på internettet kan man allerede nu læse om mere eller mindre degenererede sociale Sims 3-forsøg. Det er ok. Spillet går ikke i stykker af, at du maler trutmund på Hr. Simsen, og iklæder ham et fikst lille forklæde. Det er din leg, så du kan gøre hvad du vil.

Hvis man vil have den fulde oplevelse ud af spillet, skal man dog give sig fuldt ud. Det er absolut et spil der giver mere igen, jo mere energi man bruger på det. Du vil formodentlig kunne huske da du sneg dig ind og legede med din søsters dukker. Det var på alle måder forbudt og selvom det var sjovt at bytte om på alt tøjet eller i al hast klippe håret af dem eller male overskæg på dem, så var det en relativt kort fornøjelse. Men hvis du virkelig investerer tid og energi og spiller det seriøst, så er Sims 3 virkelig noget hvor du får noget igen… og igen og igen. Spillets dybde og variation, samt online mulighederne, vil holde liv i Sims 3 i mange år endnu.
Det er godt nok et spil der drager mig, og det er i den grad irriterende, netop fordi det ikke er rigtigt spil og jeg ved at mens jeg ser til at min simmer lærer at lave ratatouille (retten, ikke tegnefilmen) så er der orcer at slå ihjel, lande at erobre, mål at score, ruminvasioner at forhindre ude i den rigtige spilverden. Alligevel sidder jeg bare viljeløs og følger med i andres uvirkelige liv.

Sims 3, The (EU)
9/10

The Sims 3   © EA 2009   (AND)    1/3 The Sims 3   © EA 2009   (AND)    2/3 The Sims 3   © EA 2009   (AND)    3/3