X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Ready 2 Rumble Boxing


Ready 2 Rumble Boxing fra Midway er på trods af at bære en del præg af at være en "første generations" titel, det absolut bedste bud på et boksespil til nogen platform overhovedet. Knockout Kings fra EA, Victory Boxing og de andre ringe forsøg vi blandt andet har set på PlayStation kan godt gå hjem og lægge sig. Ready 2 Rumble leverer præcis den vare vi har været på udkig efter. Jeg mener, kan det gå galt når man vælger at inkludere en 108 år gammel engelsk bokser med navnet (grav den her) "Big" Willy Johnson ;-). Nej vel..

Der hvor Ready 2 Rumble skiller sig ud er i sin tegneserie agtige stil. Bokserne er som taget ud af Anders And og formet i polygoner. Samme stil videre føres når det går løs i ringen, det er slut med limfødder, blyben og vat arme, Ready 2 Rumble er hurtigt og sjovt, men heldigvis uden helt at miste al fornemmelse med den ægte sport.

Efter en vellykket intro har man mulighederne for at vælge Arcade (1 eller 2 player) og Championsship. Arcade og Championsship er bygget op på samme måde; man starter i Bronze serien, bevæger sig derefter op i Silver og dernæst Gold for tilslut at møde den endelige boss/bokser som er lidt af en motherfucker. Forskellen fra Arcade og Championsship er at man i sidstnævnte skal træne sin bokser, optjene penge, skyde vitaminer i ham/hende og langsomt arbejde sig op til at blive The Champ. I Arcade tager man ganske enkelt en bokser en efter en, uden status skærme af nogen art - den hurtige løsning for lidt slå på tæven.

Efter start af et Championsship og valg af en grum bokser er det om at komme i gang. Men hvad er nu det, den grumme bokser er slet ikke så grum som han ser ud til, men er nærmest født og opvokset som vat arm. Okey, oftest er bokserne bredere omkring biceps end jeg er om livet hehe, men der er ikke rigtigt noget punch i handskerne så først skal der tæskes på nogle sandsække og skydes nogle vitaminer i kroppen. For at få råd til de mange vitaminer og den krævende træning bliver man nødt til at tage nogle såkaldte "Price Fights". Disse er selvfølgelig ret lette til at starte med da man jo skal komme i gang. Udover et fast beløb til vinderen af kampen kan man selv skyde penge i. Vælger man at skyde 5000 i kampen til eksempel, vil man ved sejr få grund beløbet og ekstra 5000. Tabes kampen, tabes pengene.

I træningsrummet har man mange muligheder for at træne sine færdigheder. Man kan vælge at tæske på sandsække, løfte vægte eller f.eks. gå til Aerobic og mere til. Det er altid godt for noget, enten hurtighed, styrke og/eller smidighed. Man kan vælge at sætte sin træning på "auto" eller "manual". Med auto træning opnår man altid kun et under middel resultat, men går man selv i krig kan man få langt bedre resultater. At træne selv minder lidt om disciplinerne i et Olympiade spil. Der kræves i nogle discipliner præcision, i andre hurtighed og i nogle god rytme. Det er en super idé, det er svært og udfordrende men da bokseren jævnligt skal trænes og vedligeholdes ;-) og man jo nu er menneske (lig doven) så trækker den "auto mode" altså gevaldigt.

Der er 20 titelkampe til toppen, og for at nå der til træner man, vinder penge og bokser titelkampe når man føler sig klar. Når man ender med hovedet i jorden sort og blå i hele hovedet finder man ud af at man ikke var klar ;-). Desværre er der her lidt kritik til spillet, for er man tålmodig nok kan man træne sin bokser op til at være ganske uovervindelig lige fra start til slut. Efter en 4 timers fravær med Ready2Rumble overladt til min stedbror kommer jeg tilbage og gutten har scoret så mange penge på price fight alene, at vi kan træne vores bokser gul og blå og fylde ham med så meget vitamin at han kunne være klar til at møde mesteren med det samme.
Ok, vi skal snart til kapitel 2 ikke? .. Jeg mener det hedder "kunsten at fatte sig i korthed.." Der er til at starte med 14 boksere med deres helt egen karakter. Hver bokser har deres helt egne moves der grundlæggende er ens bokserne imellem og har samme effekt, men udførslen ser forskellige ud. På de fire funktionsknapper udfører man slag. To knapper til dybe slag, og to til høje. Hver knap kan kombineres med et tryk til højre, venstre, op eller ned - så der er i alt 16 slag kombinationer. Derudover er der special moves som ikke giver sig selv, og som ikke er beskrevet i manualen. Det foregår i kombination af flere eller i serier, og de dukker op efterhånden. Skulderknapperne bruges til at parere med højt og lavt, og disse kan igen kombineres med 4 retninger. Udbudet af slag og parerings muligheder er absolut acceptabelt. Det der gør Ready2Rumble Boxing så anderledes fra andre boksespil er at bokserne er let til bens. Normalt står de som limet til jorden, og det er nærmest en umulighed at "bakke", hvilket jo ikke engang er realistisk. Selve systemet omkring energi og slåkræft er meget enkelt. En bar viser den aktuelle energi for bokseren, og en anden hvor meget slagkræft der er i handskerne. Ved at lande nogle gode slag kan man aktivere en såkaldt "Rumble mode" som gør at man i ca. 10 sekunder kan slå for fuld kraft. Det giver et lille spil omkring hvornår man skal aktivere den.

Umiddelbart kan Ready2Rumble godt efter en 5-8 kampe virke lidt ensformigt, men hænger man på ændres dette heldigvis. Først når udfordringen virkeligt viser sig fra modstanderne bliver det godt, og der kommer taktik i det. Man er nødt til læse modstanderen og slå til på de helt rigtige tidspunkter. Det er endnu et bevis på at grafik også hjælper på gameplay. Bokserne er rigtig godt animeret og tro det eller ej - så kan man nå at læse deres bevægelser før handsken sidder i smasken.

Animeringen bringer mig videre til grafikken. Rigtigt mange ting kunne have været gjort bedre i Ready 2 Rumble, og det er her noget af det nævnte "første generation" viser sig. Der er unødvendige polygon fejl i figurerne, der kunne have været langt flere og federe effekter. Omkring bokseringen er der stort set tomt, her kunne der uden problemer have været alt fra lys til røg og damp. Alligevel ser spillet utroligt godt ud, og ansigt animationer og de sjove karakterer er kæmpe plusser. Øjne ruller, øjenbryn bevæger sig, kæber og ansigter strækkes og mærkes med sæbeøjer og blå/sorte mærker. Knockouts er der masser af I Ready 2 Rumble Boxing og der er mange måder at ryge I canvassen på og det er på rigtig tegnefilms manér, eller sig Super Brian i væskemangel. Nogle rejser sig op flere gange før de bliver liggende, eller svinger med armene i luften lige til det sidste. Bokserne kommer også med nogle kommentarer efter tabt og vundet kamp, og de præsenteres før kampen går i gang. Talen er synkroniseret perfekt til deres mundbevægelser, og generelt kan karaktererne ikke roses nok for deres animationer, men hvorfor siges der altid nøjagtigt det samme om dem, og hvorfor har de kun selv to sætninger hver?

Tilsidst kan det kort nævnes at man i options kan vælge at spille det I 50hz eller 60hz og begge kører udmærket så det er smag og behag. Displayet på VMS bruges til at vise antal slag slået I kampen og antal af træffere i procent. Det er ganske rart..

Jeg kan anbefale enhver at hive et Ready 2 Rumble Boxing med hjem i stuen. Det er også sjovt i 2-player, men man bør være opmærksom på at spillet bærer præg af at være en første generations titel. Masser af ting kunne forbedres, varieres, udvides og finpudses - men alligevel. Vi spillede også de første Cool Boarders, Destruction Derby, WipeOut og Crash Bandicoot på PlayStation ikke? Kanon spil, men med nok til at forbedre på..

Ready 2 Rumble Boxing (EU)
Anmelders vurdering
7.5/10

Ready 2 Rumble Boxing   © Midway 1999   (DC)    1/3 Ready 2 Rumble Boxing   © Midway 1999   (DC)    2/3 Ready 2 Rumble Boxing   © Midway 1999   (DC)    3/3