Extreme-G

Extreme G er spillet der går så hurtigt at tiden går baglæns mens du spiller!

I Extreme G er der lagt op til hastigheder der vil få et hvert formel 1 spil til at virke som om det kører i snegle fart. Spillet forgår på strømlignede powerbikes, og de fyres af på baner der ikke har andet en foragt tilovers for tyngdekraften. Vær forberedt på tønderulninger i tunneler, loops, ramper og flyouts i alle afskygninger. Der er ingen tvivl om at Extreme G er Nintendoens Wipeout, eller i det mindste et forsøg på at være det. Der bydes på 8 forskellige bikes, med hver sine fortrin og ulemper, og der findes omkring 10 forskellige baner at køre på.

Alle banerne er spækfyldte med pick-ups i alle afskygninger. For at det ikke skal være løgn findes der 20 forskellige slags. Missiler, miner og alskens lede våben i alle tænkelige former flyver om hovedet på en. Alle bikes får desuden på hver bane 3 nitro-boosts i tanken, der kan fyres af til hver en tid. Disse boosts bør behandles med respekt! De er i stand til at sende din bike op i hastigheder der kan gøre en mindre rumfærge misundelig. "ZOOOOM !" Banen flyver forbi dine ører og du bliver torpederet fremad. Når man samler pick-ups, flyver en lille robot-tingest ned over ens bike, og sætter våbnet fast på den. Du kan således se på din bike at der hænger 3 homing-missiles på siden, eller en klo bagpå, der holder en laser-mine mellem kløerne, parat til at dumpe den foran dine fjender.

Din bike ses normalt bagfra, men kan også ses indefra, hvilket dog er temmeligt svært, og kræver en del øvelse hvis man ikke skal køre den i smadder. Som i de fleste andre kørespil findes der flere forskellige
måder at spille på. Der er "Extreme Contest" som er kvalifikations ræs mod de 7 andre bikes. "Time trials" og "Practice Mode" siger vist sig selv. Derudover er der mulighed for at spille "Shoot 'em up", hvor der hele tiden på banen ligger en flok drones foran dig. Det gælder så om at blæse så mange som muligt af dem til atomer.

I "Two-player mode" er der også et par forskellige muligheder. Du kan udover almindeligt "head to head" køre "Flag game", hvor det så går ud på at suse ind i flest flag før din modstander. I "Battle Arena" kører man rundt på en række små, lukkede baner og tager live af hinanden. Battle Arena er ikke særligt vellykket, det er ret forvirrende og man flyver forbi hinanden uden at ramme noget som helst. Grafikken i Extreme G kører flot og flydende selv under topfart. Banerne er opfindsomme og meget detaljerede.

Selve power-bikes'ene er virkeligt blæret og futuristisk designede, og ligner noget fra en science fiction film. Lydsporet består af blød techno, der cykler derudaf. Det er helt OK, men er dog det rene vand i forhold til Wipeouts guddommelige soundtrack. I det hele taget sammenligner man uvilkårligt dette spil med Wipeout på alle punkter, og der er ingen tvivl om at Extreme G kommer til at ligge i skyggen af den suveræne klassiker. Det er måske lidt unfair, for Extreme G er også et virkeligt godt spil, som giver den fedeste fart oplevelse. På den anden side er spillet en klar efterligning og så må det æde kritikken hvis ikke det lever op til det som det plagierer. Alt i alt er der ingen tvivl om at dette er DET hurtigste spil til Nintendoen.

Extreme-G (EU)
8/10