Shenmue II

Shenmue kort fortalt

I Shenmue 1 ser man vores hovedpersons far blive dræbt af en mystisk mand kaldet Lan Di. Han var ude efter nogle værdifulde spejle, og det lykkes ham at få fat i den ene af dem. Hovedperson Ryo Hazuki havde efter hans fars bortgang valgt hans skæbne. Han vil finde personen der dræbte hans far, og få sin hævn. Rejsen indeholdte starten på et fantastisk eventyr, for man fik lov til, at manipulere Ryo mens man skulle finde morderen. Spillet tilbød mange timers intens spænding, mens man gik rundt og ledte efter spor. Hvert eneste spor førte til et andet spor, og det førte til en opklaring af, hvor Lan Di kunne befinde sig. Hvad der var med til, at øge spillets realisme var mængden af ubetydelige ting. Man kunne bl.a. købe kattemad, drikke sodavand, spille gamle arkade spil og meget mere. Dette havde ingen indflydelse på spillets gameplay, det skulle som sagt bare gøre det mere realistisk.

Var der nogen der sagde arbejdsformidlingen?

Shenmue 2 starter kort tid efter slutningen på 1'eren, hvor vi ser Ryo's skib ligge til i Kina. Kun iført en adresse, nogle yen, hans samling af kapsellegetøj, og det mystiske spejl kaldet Phoenix Mirror begiver han sig ud på et nyt eventyr. I modsætning til forgængeren er Ryo blevet mere selvstændig. Man skal ligesom i det forrige spil finde sig et job, men denne gang er det for, at bl.a. betale ens ophold på et hotel. Jobbet kan bl.a. består af, at bægre kasser fra det ene sted til et andet på en byggeplads. En kasse giver $10, og på arbejdsdag bægre man ca. 5 kasser, hvilket giver $50 lige ned i lommen. Et andet job er at betjene det, der i spillet bliver kaldt for "One Shot". Det foregår ved hjælp af en lille kugle, der skal trille ned igennem en plade. Pladen er overfyldt med små pinde der gøre det mere udfordrende. Til sidst, når kuglen nærmer sig bunden, rammer den enten "X" eller "O" (det er "O" man vinder på). Hvis du rammede rigtig de fleste gange beholder du kundens penge, men hvis kunden rammede rigtig må du hoste op med det dobbelte. Denne form for arbejde er hurtige penge at tjene og det er et job man kan få i næsten alle byer.

Realistisk samspil

Hvad fremstår som et hovedelement er realismen til, at kunne bevæge sig frit rundt og stort set lave ingen ting. Dette er nok uden tvivl en af Shenmue 2's stærkeste sider, men det er nok ikke noget den skal prale alt for meget med. Konceptet er ligesom i det tidligere spil: Jo flere folk du snakke med, jo flere spor får du. Visse folk får Ryo bundet et forhold til, og de bliver troværdige over for ham. Bl.a. hjælper de med, at finde et arbejde til Ryo, eller hvis man er heldig lære man nogle nye moves. Af hensyn til de nye moves, så er det godt at træne dagligt. Hong Kong vrimler med banditter der er medlem af en eller anden form for bande. Det er dog ikke alle banderne der er ondsindet, nogen af dem hjælper Ryo, bl.a. pga. de beundre og respektere Ryo - det gør de i hvert fald, når de har set ham slås. I Shenmue 1 fik man tit store spor, men i 2'eren er de ikke alle ligeså store og betydelige. De fleste af sporerne går på, at man skal besøge ejeren af f. eks en frisørsalon, hvilket ikke kræver de hel store begrundelser. Men udfordrende er de!

Det kendte QTE-system optræder igen og denne gang skal man være mere forsigtig da det både gælder om, at være hurtig, men også om, at lade den blikkende A knappe blomstre. Det betyder at man i nogle situationer IKKE skal trykke, selvom knappen blinker. Det koster selvfølgelig en del forsøg, men det er sjældent man kommer ud for denne form for QTE. Ellers foregår QTE ligesom i forgængeren. Man løber efter nogen og de skubber personer eller vælter kasser ned foran en, og så skal man være hurtig på knapperne for, at udgå forhindringerne.
Nye tiltag?

Nået af det nye Shenmue 2 tilbyder er bl.a. et navigationskort. Man har muligheden for at købe et kort for hvert område. På disse kort kan man sætte små krydser, så man altid kan finde tilbage til hotellet eller til et mødested man har aftalt. Der er også kommet en række nye Mini Games i form af klassikerne OutRun og Afterburner II. Disse arkadespil kan spilles i de store Arkade haller, som er blevet væsentlig støre end sidst. Hang On og Space Harrier er også vent tilbage, men der er selvfølgelig begrænset popularitet hos dem. Som noget helt nyt kan man gamble i Shenmue 2. Her er der store penge at vinde, men man kan også være uheldig, at tabe dem alle. Gambling udfolder sig i form af kortspil, armwrestling og mange andre sjove udfordringer. Er man heldig kan man vinde penge nok til, at betale for en hel uge på hotellet, eller købe en masse.

Shenmue 1 tilbød i sin tid spillere det såkaldte online Passport. På denne CD kunne man hører og gense alle de film og musikstykke, som man havde åbnet op for igennem hele spillet. Der var også den online del, hvor man kunne bytte og handler med de finurligheder man havde fundet i spillet. Shenmue 2 tilbyder ikke Passport. Derimod tilbyder den ”Shenmue Collection” som er at finde på CD 4. Her kan man nyde de små Mini Games, som du har prøvet tidligere i spillet. Man kan også øve sig på sine tricks og meget mere.

Af samme slags?

På grafiskplan er der ikke ændret meget i Shenmue 2. AM2 bruger den samme grafikmotor fra 1'eren, hvilket i sig selv er fint nok. Dog er Shenmue 2 blevet mere detaljeret. Der er virkelig blevet gjort noget ud af genstandende, områderne og personerne. Områderne er også blevet væsentligt større, og der er nu mange flere ting man kan kigge på. Aberdeen er stedet hvor hele spillet begynder. Det er en stor havneby med mange arbejdere og butiksejere. Byen er også kendt for dens voksende kriminalitet, og det går specielt udover turisterne. Aberdeen har et engelsk udseende med kinesisk kultur. En anden by er Wanchai, som er doble så stor som Arberdeen. Her kan man handle stort på højeste plan. Byen er befolket med mange forskellige mennesker, som alle indeholder informationer der kan give resultater for Ryo. Hvad Aberdeen og Wanchai har tilfælles er den enorme mænger af detaljer, som alle har perfekte teksturer.

Lydmæssigt set imponerer Shenmue 2 ligesom i det tidligere spil. I gaderne kan man høre folk snakke, bilerne køre forbi og fuglene der synger. Det kan godt forvirrer lidt med alle de lyde, men til gengæld har AM2 bare gjort deres job - fået mest realisme ud af det. Musikken derimod er en direkte kopi af originalens genre. Meget rolig musik der passer perfekt ind til gameplayet.

Shenmue 2 er nok en af de bedste efterfølgere på Dreamcast, men med 1'erens succes var det heller ikke uundgåeligt, at Shenmue 2 nok skulle klare softwaremarkedets hårdere konkurrence, eller står som et spil-repræsentant fra Sega's side. Det er selvfølgelig en fordel, at have prøvet Shenmue 1 først, da det giver den bedste forståelse og underholdning. Har man ikke prøvet forgængeren kan Shenmue 2 godt virke lidt tam på historien, men alligevel får man fuld valuta for pengene. Shenmue serien er uden tvivl Sega's stærkeste kort på hånden af Dreamcast spil, og trænger man til et godt gameplay kan spillet klart anbefales.

Shenmue II (EU)
10/10

Shenmue II   © Sega 2001   (DC)    1/8 Shenmue II   © Sega 2001   (DC)    2/8 Shenmue II   © Sega 2001   (DC)    3/8