X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Sci-fi


Svar
JuggernautJuggernautSkrevet 19/02-04 16:31 
Er jeg den eneste "scifi-geek" herinde?
Jeg er ved at bestille:
The Day The Earth Stood Still
Earth vs. The Flying Saucers

Kender I dem og kan de anbefales?
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
DizzyDizzySkrevet 19/02-04 16:59 
Nej da jeg er selv kæmpe Sci-fi nørd (jeg er blandt andet medlem af Trekkies.dk ;))
De 2 nævnte titler er fede kult film.

En af mine favoritter er Danske Ib Melchior, specielt Robinson Crusoe on Mars og Time Traveller er suveræne (og så selvfølgelig Death Race 2000)

Ib Melchior produktion
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
JuggernautJuggernautSkrevet 19/02-04 17:17 
:) Jeg vil prøve at få fat på de gamle sort/hvid scifi film. Helst med ufo'er. Kom endelig med flere titler hvis du har dem.

Btw...Jeg leder efter en gammel serie der kørte på Dr1 på et tidspunkt. Det var en af den slags serier hvor der sker "noget vildt spændende" i slutningen og så får man at vide hvad der egentligt skete i næste afsnit. Det kan være helten ryger ud over en dyb kløft eller lign. Selve afsnittene varede vist kun omkring 20min. Jeg mener at den kan hedde noget med Cobra. Der skulle være den obligatoriske helt og en robot i menneskestørrelse. Ved ikke om dette kan hjælpe?
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 19/02-04 17:20 
Nørd er nok så meget sagt, men scifi er klart en af mine ynglingsgenrer, og jeg er da også medlem af trekkies.dk :)
元気ですか。
RJKRJKSkrevet 19/02-04 17:33 
Juggernaut>
Det var en af den slags serier hvor der sker "noget vildt spændende" i slutningen og så får man at vide hvad der egentligt skete i næste afsnit. Det kan være helten ryger ud over en dyb kløft eller lign.

Cliffhangers, hedder den slags. Bare FYI :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 19/02-04 18:48, rettet 19/02-04 18:48 
Juggernaut:
Den eneste Sci-Fi serie jeg kan huske fra DR1, er "Crash". En "ungdomsserie" hvor Carsten Overskov var fortæller. Selve serien var vist uden tale.
Hovedpersonen var en dreng, og han fløj med sit værelse, med en arkitektlampe som styrepind.
Fjenderne, som godt kunne have været robotter, lignede en omgang seriøs fastelavnskostume.
Det er sikkert ikke den du tænker på, i såfald er du virkelig til b-serier ;) men nu fik jeg da lige genopfrisket min tidlige ungdom :)

Jeg fandt lige en god side om dansk tv.
DizzyDizzySkrevet 19/02-04 19:25 
Yes Crash den var for fed.. det kunne være lidt sejt at gense den. Tak for linket

Jeg kan huske at DR sendte Jens Lyn, det var rigtige cliffhanger serie. Jeg mener også de har sendt Rocketman.
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
jaesjaesSkrevet 19/02-04 19:30 
Hmm, ved ikke hvorfor jeg gik ud fra, at det var en dansk serie :/

Jens Lyn har været der et par gange. Den er faktisk meget griner...
JuggernautJuggernautSkrevet 28/02-04 13:55, rettet 28/02-04 13:56 
Jeg har ledt og ledt men kan ingenting finde om de "miniserier". Kender du nogle gode links?

EDIT: Det er til RJK :)
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
RJKRJKSkrevet 28/02-04 14:04, rettet 28/02-04 14:11 
Om cliffhanger-serier? Næeh, jeg er nok for ung til rigtigt at have set dem og har aldrig sat mig ind i dem. Men mere moderne filmserier som fx Indiana Jones er jo baseret på disse gamle amerikanske serier fra 50'erne.

EDIT: Nåh, ja. De fleste af dem var jo lavet af Republic.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 28/02-04 14:05, rettet 28/02-04 14:06 
Der kunne med lidt god vilje også være tale om Dr. Satan. Dén ville jeg gerne se igen.

Dr. Satan og Kobbermaske
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JuggernautJuggernautSkrevet 28/02-04 14:17 
Hehe...Jeg tror faktisk at det er den jeg leder efter!! Tak :) Ved dog ikke hvor jeg har Cobra fra?
Btw..Jeg så engang en Disney Scifi om en ung dreng der fandt et ufo ude i en skov. Det var stor dengang og nu så jeg søreme at den er kommet på dvd. Flight of the Navigator. Er købt! Men én jeg mangler i samlingen er Fire in The Sky. Forholdsvis ny film men jeg tror ikke at den er udkommet på dvd endnu. Kan ihvertfald ikke finde den.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
WehnerWehnerSkrevet 28/02-04 14:49 
Du er velkommen. Cobra kunne være Kobbermaske :) Det er trods alt ca. 20 år siden.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
jaesjaesSkrevet 29/05-08 00:23 
Det kunne være sjovt at se, hvad folk vil sætte på en liste over deres yndlings-film. Følger lidt mere hardcore sci-fi-fans det mainstream, eller skiller vi os ud? Listen skal vel helst være prioriteret, selvom det er svært, ellers siger den jo ikke så meget. Og Star Wars-serien kan man vel ikke tillade sig at sætte på som én film i denne sammenhæng :)

Min top 10:

1) The Empire Strikes Back
2) Aliens
3) Terminator
4) Terminator 2
5) Back to the Future Part II
6) Minority Report
7) Twelve Monkeys
8) The Matrix
9) Fifth Element
10) E.T.
la0sla0sSkrevet 29/05-08 01:14, rettet 29/05-08 01:21 
1. Blade Runner
2. 2001
3. Children of Men
4. Twelve Monkeys
5. Star Wars IV
6. Solyaris
7. A Clockwork Orange
8. Solaris
9. Matrix
10. Sunshine

Boblere: Gattaca, Brazil, La Jetee, Alien, Terminator, Serenity, Strange Days, Mad Max, THX osv. (kan faktisk godt lide Renaissance og Immortel, selvom de har svagheder). Alt Star Wars hører jo med. Minority Report er også ok. Nåja og Outland af nostalgiske årsager, ligesom Enemy Mine.

Der er et par boblere jeg ikke kan huske navnet på, men de kommer nok på. :)

Har endnu ikke set The Man Who Fell To Earth eller Metropolis, ejheller Stalker, men de bør vel være med omkring.
Hvad sker der?
XiwanaXiwanaSkrevet 29/05-08 09:30 
Jeg kan kun liste film, jeg faktisk har og har set indenfor de seneste 10 år. Derfor forekommer hverken Blade Runner eller Rumrejsen 2001. Generelt set mangler jeg at se en masse scififilm!

1. SW IV: A New Hope
2. Pitch Black
3. Predator
4. Matrix
5. Alien 3
6. Escape from New York
7. Back to the future-trilogien
8. Planet of the Apes-trilogien
9. Cubic/Equilibrium
10. Waterworld (den massive kritik til trods, så ER denne film altså god - men jeg har også en mærkelig smag)
[inspirational quote here]
WehnerWehnerSkrevet 29/05-08 10:54 
Jeg ved ikke, om den når op på min top 10, men jeg synes også, at Waterworld er god. Disclaimeren er så, at det er mange år siden, jeg så den sidst.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
nerosnerosSkrevet 29/05-08 11:19, rettet 29/05-08 11:40 
Ok her er min liste, men det skal siges det er meget svært for mig, at lave en dissideret "top 10 liste" så jeg vælger bare at nævne de Sci-fi film jeg holder meget af istedet ;-)

Blade Runner
Alien
Aliens
Alien 3
Predator
Mad Max 1 og 2
2001: A Space Odyssey
Star Wars IV
Terminator
West World
Close Encounters of the Third Kind
Serenity
Tron
They Live
Them (1955)
Serenity
Fire in the sky
Starman
First Contact
Total Recall
Terminator 2
The Blob (1988)
Planet of the Apes (1968)

Nogle bevæger sig måske lidt i en Sci-fi-Horror genre, men det er også en glimrende genre taget i betragtning :-)

Ellers glæder jeg mig meget til at se hvad den kommende film fra James Cameron Avatar har at byde på.

Avatar, imdb.
Bashful Neophyte
NaieraNaieraSkrevet 29/05-08 13:03 
Falder film med post-apokalyptiske temaer ind under sci-fi?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
XiwanaXiwanaSkrevet 29/05-08 13:13, rettet 29/05-08 13:14 
Ja, det siger wikipedia i hvert fald. Waterworld klassificeres som en post-apokalyptisk sci-fi-film. 12 Monkeys er vel også at regne som sci-fi.

Ellers er sci-fi-film jo "kun" rum- og tidsrejsefilm - men det er måske også din pointe, eller?

Waterworld som post-apokalyptisk sci-fi-film på wikipedia
[inspirational quote here]
NaieraNaieraSkrevet 29/05-08 13:16 
Jeg kan bare ikke så meget se, hvad Mad Max (1) gør på en liste over science fiction film. Det var ikke Waterworld jeg tænkte på.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
nerosnerosSkrevet 29/05-08 13:16, rettet 29/05-08 13:17 
Naiera>
Falder film med post-apokalyptiske temaer ind under sci-fi?

Godt spørgsmål? Jeg ville sige et stort ja, men jeg mener sci-fi kan være et vidt begreb.
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 29/05-08 13:26, rettet 29/05-08 13:36 
Begrebet er blevet så udvandet gennem tiden, at det vel næsten er umuligt at definere præcist. Jeg synes dog en konvention, som går igen i de fleste nyere definationer er, at en væsentlig del af handlingen foregår i fremtiden. Om det er to eller 1000 år er så mindre vigtigt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Definitions_of_science_fiction

EDIT2: Jeg tager alt omkring fremtiden i mig igen - hvis en film handler om invasion af rumvæsener på Jorden, men foregår i vores tid eller fortiden, er det sgu' også sci-fi ;)
nerosnerosSkrevet 29/05-08 13:39, rettet 29/05-08 13:39 
Naiera>
Jeg kan bare ikke så meget se, hvad Mad Max (1) gør på en liste over science fiction film. Det var ikke Waterworld jeg tænkte på.

Mad Max 2 og Waterworld har ihvertfald en del til fældes vil jeg mene.

Ellers er jeg helt enig i det jaes skriver ;-)
Bashful Neophyte
King ChaosKing ChaosSkrevet 29/05-08 13:55 
Naiera>
Falder film med post-apokalyptiske temaer ind under sci-fi?

Naturligvis. Oprindeligt er det vel at betragte som spekulativ fiktion der omhandler fremtiden. Selve "science"-delen har jo været mere eller mindre udtalt alt efter hvilke forfattere vi taler (jeg ved godt vi snakker film her, men sci-fi starter jo som litteratur... i sagens natur). F.eks. betragtes bøger af Ian Banks som "hård" science fiction (altså hældende må det teknisk vanskelige og baseret på nutidens videnskabelige spekulation, mens bøger af f.eks. Simon R. Green må betrages som "blød" science fiction. Eksperter (og nej, det er ikke mig) skændes f.eks. om hvor vidt Star Wars er science fiction overhovedet. Men for os almindelige mennesker er det selvfølgelig og på samme måde med invasions-temaer i nutiden og post-apokalypser.

Bonus-Info: Hvis man vil plage manden kendt som "Marvel Morten" skal man bare konsekvent kalde genren for "sci-fi" det kan han ikke tåle :D
NaieraNaieraSkrevet 29/05-08 14:46 
neros>
Mad Max 2 og Waterworld har ihvertfald en del til fældes vil jeg mene.

Men nu var det jo netop også mest etteren jeg havde i tankerne...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
nerosnerosSkrevet 29/05-08 15:02, rettet 29/05-08 15:03 
Jeps men jeg synes nu også man kan drage parraller imellem Mad Max 1 og Waterworld hvis det du vil høre, men Mad Max 2 kommer tættere på ;-)
Bashful Neophyte
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig