X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

SNES og regionslåste controllere


Svar
RJKRJKSkrevet 18/02-04 17:56 
SNES er jo regionslåst hvad angår spil hhv. via sprog og opløsning, men tilsyneladende er der også en regionslåsning for controllerne. Dvs. at controllere fra én region ikke (altid) virker med konsoller fra en anden region. De fleste påstår godt nok, at dette ikke er tilfældet, men flertallet har jo ikke altid ret ;)

Ved at prøve mig frem har jeg helt præcis konkluderet, at JAP og US-controllere ikke virker på nogle PAL-konsoller, men virker uden problemer på andre.

I følge GamesX http://www.gamesx.com/misctech/eurosnescontrol.htm er der et hardwaremod man kan lave til sin PAL-konsol, der overrider problemet. Der skulle også være et mod til selve controlleren, så den ikke giver problemer på en PAL-konsol, men det har jeg ikke kunnet finde.

Og som sagt så er det her altså kun galt med nogle PAL-konsoller. Jeg har selv to maskiner og de nævnte controllere virker på den ene af dem, men ikke den anden. Der må altså være to typer af konsollen.

Begge de to jeg har er model nr. SNSP-001A, men den ene er (SCN) og den anden (FRG) (for henholdsvis Scandinavia og France/Germany går jeg ud fra). Sidstnævnte udskiller sig desuden ved at have højere serienummer og en mørkegrå "plade" ved ind/udgangene bagpå. Desuden er strømindgangen ændret en lille bitte smule, så de gamle NES-PSU'er lige præcis ikke kan gå på (de virker ellers fint nok). Det er sidstnævnte konsol, der ikke har problemer med de fremmede controllere.

Er der mon nogen der ved lidt mere og kan bidrage til opklaringen af "mysteriet".

(Og hvis ikke, så fik vi da endnu et kapitel til "Nintendos dumme valg i deres konsoldesign TM"...)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 18/02-04 18:39 
Husk du må passe på med at skrive "Nintendo kritiske" ting, blebanden kommer efter dig ;-)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 18/02-04 18:41, rettet 18/02-04 18:41 
Det gør jeg også. Ellers ville jeg have brokket mere over det med strømforsyningen og nævnt det med skruerne... ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig