RJK | Skrevet 28/12-03 01:43 | Det skulle jo prøves, nu jeg var sikker på at have et fungerende kabel.
Efter al besværet med at åbne skidtet (%#!%$# Nintendo-skruer), ser det dog ikke ret godt ud. For US og JAP maskiner er det en ret enkel sag af RGB-modde konsollen, hvor man bare lodder direkte fra en chip til AV-udgangen.
Problemet er så, at den chip der sidder i PAL-maskinerne er anderledes. Det er en DENC-NUS RS5C282 - hvis nogen lige tilfældigvis skulle kende den ;p
Der ser ud til at være en slags analog billedbehandlingschip, hvor der kommer en række forskellige billedsignaler ind på den ene side, som så samles og sendes ud på den anden side. Hvor NTSC-modellerne så sender ud i RGB, så sender PAL-modellen ud i, hvad jeg tror er, S-Video (måske bare 2 x composite - har ikke tjekket efter endnu).
Hvis det er sådan det fungerer, vil det sige at et RGB-mod retteligt er umuligt på en PAL N64. Ellers kræver det i hvert fald at man skifter pågældende chip ud med typen fra NTSC-modellerne (VDC-NUS) - men det er nok omtrent lige så nemt at skaffe den, som at skaffe en komplet US/JAP N64 ;)
Om ikke andet så er det dog interessant, at der laves sådan en analog behandling af signalet. Der kommer 6-8 forskellige billedsignaler ind, som alle tydeligvis er en del af det endelige billede, men som ser meget spøjse ud. Noget ligner alpha-kanaler, mens andre er billedet i færre farvenuancer (ned til 4).
Jeg ville da klart have lavet al den behandling digitalt og så først gå over til analogt med den endelige RGB-signal - men N64'ens fremgangsmåde skal man jo få et uldent billedsignal!?
Jeg vil poke lidt mere rundt, og - når jeg får skaffet mit Nintendo S-Video-kabel tilbage - prøve om jeg ikke kan få S-udgangen til at blive ordentlig. | »This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
|
|