X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Double liner til projektor...


Svar
LessCDTLessCDTSkrevet 09/12-03 18:05 
Jeg har mange gange hørt at en double liner til en projektor giver bedre billede, og hver eneste gang har jeg undret mig over hvad det egentlig er... Er der nogen dar kan hjælpe mig?!
Én beskidt sok kommer sjældent alene!
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 09/12-03 18:12, rettet 09/12-03 18:16 
Jeg ved ikke så meget om det, men det svarer vist til at lave interlaced scan om til progressive scan.
En søgning på google fandt bl.a. dette:
http://www.audioetc.tv/articles/InterlacingScanLinesHomeTheater.htm

Endnu et link jeg fandt:
http://hometown.aol.com/ajaynejr/review2.htm#Techniques
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
MrCaseMrCaseSkrevet 09/12-03 18:24 
En line-doubler til en projektor... lad os nu se.

En projektor kan jo tit køre en højere opløsning en den kilde der bliver smidt i den. F.eks en xbox der kører 7xx * 4xx. Hvorimod din projektor kører mindst 800*600.

Der sker jo så en "line-doubling" inde i projektoren, da billedet skal streches op til projektorens opløsning. SÅ det sker altså også inde i apperatet. Man kunne måske argumentere for at købe en særskildt apperat der gjorde arbejdet bedre, men umiddelbart ville jeg sige, pjank med det! Det man kunne gøre, hvis du havde en xbox, var at skaffe dig et component-kabel. Igennem det kan du få et højere-opløseligt billede.. hvis spillet understøtter det. Du slipper i hvert fald af med den interlacing der normalt er.

Am I right, guys? For jeg er ikke helt 100, men det er min tolkning af tingene
Have you considered sucking less?
SolaegSolaegSkrevet 09/12-03 19:08 
Men kan det ikke give framerate problemer i spillet? Jeg hørte det bare engang, men det kan også være, at det var i forbindelse med HDTV.
yokanabsteryokanabsterSkrevet 09/12-03 21:33, rettet 09/12-03 21:33 
MrCase >
Det man kunne gøre, hvis du havde en xbox, var at skaffe dig et component-kabel. Igennem det kan du få et højere-opløseligt billede..

???...Component...Det er da kun HDTV Kabler der kun fås til NTSC xbox'e der kan give højere opløsning!?
Component er da det dårligste kabel!?
soon the world will be one big computer
KoludaKoludaSkrevet 09/12-03 21:41 
starfish >

Component er da det dårligste kabel!?


Du mener vist Composite , component er det bedste billede du kan få ;)
JmogJmogSkrevet 09/12-03 21:43 
Starfish, du snakker om composite, ikke component.

Component er et kabel (egentlig tre) der i kvalitet svarer til det europæiske RGB. Det er det bedste man kan hive ud af DVD-afspillere og konsoller i NTSC-lande.

Der er i øvrigt ikke noget der hedder HDTV-kabler. Et HDTV bruger component-kabler.
LessCDTLessCDTSkrevet 09/12-03 22:08, rettet 09/12-03 22:08 
Fedt... tak for hjælpen... ;)
Nu hvor vi er igang med teknik-hjælpen: Findes der en form for scart-converter?! Så man måske kunne får RGB eller y-c ud af et scart?!
Én beskidt sok kommer sjældent alene!
RJKRJKSkrevet 09/12-03 22:09 
En projektor har indbygget line doubler. De kører ikke interlaced. Derfor giver det der foreslåes ingen mening.

Efter hvad jeg ved.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KoludaKoludaSkrevet 09/12-03 22:13, rettet 09/12-03 22:37 
LessCDT >
Nu hvor vi er igang med teknik-hjælpen: Findes der en form for scart-converter?! Så man måske kunne får RGB eller y-c ud af et scart?!


Jep, bla. en XRGB Upscan Converter...
yokanabsteryokanabsterSkrevet 09/12-03 22:30 
Okay...Men er det ikke kun til ntcs boxe at man kan få kablet?
soon the world will be one big computer
RJKRJKSkrevet 09/12-03 22:46 
Koluda >
LessCDT >
Nu hvor vi er igang med teknik-hjælpen: Findes der en form for scart-converter?! Så man måske kunne får RGB eller y-c ud af et scart?!

Jep, bla. en XRGB Upscan Converter...

??

Du kan da bare trække RGB og S (Y/C) direkte ud af SCART!?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KoludaKoludaSkrevet 09/12-03 22:52, rettet 09/12-03 22:53 
Men hvis man vil kører MAX. opløsning på de fleste projector´s kræver det han kører via VGA.
Og langt fra alle projektor´s har Component indgang :(

Sorry, du har ret Rune.
Det nemmeste ville være at tage du ud af scartstikket evt. med et Scart HUN.

Også over i det han nu kan putte i projectoren...


Men han spurgte efter en "Scart Converter"... ;)
LessCDTLessCDTSkrevet 11/12-03 08:59, rettet 11/12-03 09:00 
Hvor får man fat i sådan en Scart-hun eller en XRGB Upscan Converter, og hvor meget koster de ca.?
Én beskidt sok kommer sjældent alene!
MrCaseMrCaseSkrevet 11/12-03 09:14 
Jeg har også været ude i den samme problemstilling.

Jeg snakkede med Microsoft-Xbox-Danmark, og de sagde at man godt kunne smide et component kabel i røven af en pal-xbox. Har aldrig efterprøvet det, men det ville da være en herlig løsning.

S-vhs kabel, det kan du jo bare købe for en slik.

Straks værre bliver det med rgb. En mod ti på at det rgb der kommer ud af scart-stikket ikke umiddelbart kan smækkes i et vga-stik og ind i projectoren.
Have you considered sucking less?
LessCDTLessCDTSkrevet 11/12-03 09:18, rettet 11/12-03 09:19 
På min projektor er der en indgang til RGB. så behøver ikke proppe den i en VGA først.... Jeg har en Barco graphics 800
Én beskidt sok kommer sjældent alene!
MrCaseMrCaseSkrevet 11/12-03 09:32 
Godt. Jeg hader dig! ;)

Så burde det sådan set bare være at hive rgb signalet ud af scart-kablet... eller som sagt skaffe et component-kabel hvis den har sådan en indgang
Have you considered sucking less?
MrCaseMrCaseSkrevet 11/12-03 10:19 
Check lige den her lille ting ud:

http://www.x2vga.com/
Have you considered sucking less?
dRxLdRxLSkrevet 11/12-03 10:23, rettet 11/12-03 10:25 
MrCase >
Jeg snakkede med Microsoft-Xbox-Danmark, og de sagde at man godt kunne smide et component kabel i røven af en pal-xbox. Har aldrig efterprøvet det, men det ville da være en herlig løsning.

Jeg har et xbox component kabel du kan låne mindst lige så længe som jeg har dit blade runner spil ;-)
Sig til så kommer jeg forbi med det.

Min oplevelse med det indtil videre er at jeg tror jeg skal ud og have fat i et amerikansk dashboard før jeg kan køre progressive. Xbox'en skal altså være chippet.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 11/12-03 10:36 
Nu har jeg været inde og undersøge det. Det viser sig at man ikke behøver anskaffe sig et amerikansk dashboard, det er nok at have maskinen switched over i NTSC mode (jeg bruger enigma video mode switchdisk). Hvilket selvfølgelig også kræver at man har mulighed for at køre fremmed kode.

Når man så har komponent kablet sluttet til og er i NTSC tilstand så får man 3 nye muligheder i videoinsdstillingerne i microsoft dashboardet, 480p, 720p og 1080i.
Der findes endvidere en patch så man kan bruge xbox'en til at se DVD'er progressivt.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 11/12-03 10:45 
Nu har jeg været tilbage ved maskinen igen, og jeg kan ikke få den til at vise progressive DVD på nuværende tidspunkt. Faktisk crasher den patchede MS dash mig tilbage til evox dashboardet... Jeg vil arbejde vider med det.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 11/12-03 11:01 
LessCDT >
På min projektor er der en indgang til RGB. så behøver ikke proppe den i en VGA først....

Som sagt kan du ikke bare selv lave en RGB -> VGA-ting, så det er jo godt, at du ikke har brug for det ;)

Men er du sikker?

Hvordan ser din "RGB-indgang" ud?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
LessCDTLessCDTSkrevet 11/12-03 13:25, rettet 12/12-03 14:43 
____________RGB-HV_____________
[___Comp/H-sync____V-sync_____]
[______(o)___________(o)______]
[_____________________________]
[_____R________G________B_____]
[____(o)______(o)______(o)____]
[_____________________________]

Sådan her... Har influenza, så orker ikke at gå ned og tage pic.
Én beskidt sok kommer sjældent alene!
LessCDTLessCDTSkrevet 11/12-03 13:28 
Ok...den blev ikke lige som jeg har lavet den, men næsten...
Én beskidt sok kommer sjældent alene!
RJKRJKSkrevet 11/12-03 13:32 
Okay, interessant. Hvilken slags stik er det?

Men i hvertfald: Bare køb en fuldmonteret SCART-forlænger (han -> hun, koster en 50,- kroner), bid hanenden af og lod de fire ledninger (R, G, B og composite) over på den slags stik du skal bruge. Se SCART-pinoutet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
MrCaseMrCaseSkrevet 11/12-03 13:43, rettet 11/12-03 13:43 
en mod ti på at det er bnc-stik..."gammeldags netværksstik"
Have you considered sucking less?
DommergaardDommergaardSkrevet 11/12-03 13:47 
Nogen af jer der har den her: http://www.x2vga.com/images/x2vga_pic2.jpg ?

Er kvaliteten virkelig så meget bedre?
LessCDTLessCDTSkrevet 11/12-03 19:35, rettet 11/12-03 19:36 
X2VGA virker den også til pal-xbox..? eller skal man have et eller andet før man kan slutte den til sin pal-xbox, og er det det samme lydstik som på et advanced scart-cable til xbox?
Én beskidt sok kommer sjældent alene!
yokanabsteryokanabsterSkrevet 11/12-03 19:55, rettet 11/12-03 19:55 
Hvorfor har MS ikke lavet HD mulighed i pal versionerne?
Det virker lidt lamt at man skal chippe, når de selv preacher imod det!
soon the world will be one big computer
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig