X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Shoot'em ups med to lag


Svar
NaieraNaieraSkrevet 19/11-03 20:29 
De fleste shoot'em up kendere her har nok spillet Layer Section, eller en af de ekstremt middelmådige efterfølgere, og derved stiftet bekendtskab med to-lagssystemet, hvor man skyder fjender i samme lag som en selv, som sædvanligt, men altså også nedenunder. Personligt var jeg aldrig vild med systemet, som det blev brugt i Layer Section, og spillet var jeg generelt ikke specielt glad for, men i Soukyugurentai, der på alle måder er et bedre spil, blev systemet udnyttet temmelig godt.

Så kunne man så komme til at tænke lidt over, hvor systemet blev "opfundet". Personligt tror jeg, at jeg har fundet oprindelsen ;) Et godt bud er i hvert fald Dragon Spirit der kom på arcade i 1987, og til PC Engine i 1988. Det var ikke et sindsoprivende godt spil, men i efterfølgeren blev alt gjort bedre, og dermed også to-lagssystemet. I dag fik jeg så Cyber Core, også til PCE, fra 1990 ind af døren, og der blev systemet sørme da også anvendt, og en del bedre end i Dragon serien.

Der er sikkert nogen her, der ved en del mere om det her end jeg gør, og så var det jeg godt kunne tænke mig jeres input, angående det med de to lag i shooters. Godt/skidt, oprindelse, osv.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Per SPer SSkrevet 19/11-03 22:35, rettet 19/11-03 22:39 
Xevious 1982.

Se det er faktisk en af mine favorit arkadespil (med "d"), fra dengang jeg var på din alder (næsten). Savner - helt vildt - lugten af friture på kroppen efter en eftermiddag i selskab med Namcos klassiker. 2 kr. pr. spil. 3 for en femmer.

Klov om Xevious
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
NaieraNaieraSkrevet 19/11-03 22:50, rettet 19/11-03 22:50 
Selvfølgelig, det havde jeg glemt alt om. Jeg synes ikke så meget om spillet (3D tingen til PSX), men nyskabende var det jo, en lille smule ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
DizzyDizzySkrevet 19/11-03 22:50 
Til amigaen var der et par stykker af disse spil. Især SWIV er vel en klassiker, som jeg har spillet rigtig meget med stor glæde. (Man får jo lyst til at hive det frem af skabet ;-) )
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
la0sla0sSkrevet 19/11-03 23:55 
Layer Section er ikke et spil, som jeg har det fint med. Det er da ok, men der er bare for mange irriterende ting der i. Hmm.. Twinbee til Saturn har også to lag.. og så er det et herligere spil... især hvis man kan drikke øl
Hvad sker der?
Per SPer SSkrevet 20/11-03 00:09, rettet 20/11-03 00:11 
- også her må jeg erklære mig helt uenig med både Laos og Naiera, for >>jeg<< mener bestemt at Layer Section (Galactic Attack, PAL) er ganske udmærket - til og med godt.

Det er ikke specielt originalt, men gameplayet er afbalanceret, lock-on systemet fungerer godt og der er ingen slowdown i two-player.

- vurderet ud fra den erfaring jeg har med shmups fra min egen samling.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
la0sla0sSkrevet 20/11-03 00:13 
Well jeg må da indrømme, at jeg sagtens kan forstå, hvorfor folk synes det er et godt spil.. men som sagt det er bare ikke mig.

Jeg er mere en dodånpatsji gut
Hvad sker der?
NaieraNaieraSkrevet 20/11-03 00:33 
Jeg fatter ikke hvad folk ser i LS. Det er kedeligt og på ingen måde spændende at spille.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
la0sla0sSkrevet 20/11-03 00:42 
hehehe ligesom silpheed
Hvad sker der?
NaieraNaieraSkrevet 20/11-03 00:44 
Ja.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Per SPer SSkrevet 20/11-03 00:52, rettet 20/11-03 00:52 
Fordi jeg ikke >sabler< Silpheed ned >i forhold< til Psyvariar, så kommer man heller ikke langt med bare at kalde Layer Section for kedeligt og på ingen måde spændende.

Det holder jo ikke.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
NaieraNaieraSkrevet 20/11-03 00:54 
Det er jo klart du kan lide de kedelige spil. Sådan en gammel nisse som dig kan jo ikke følge med i tempoet der findes i de GODE shooters.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
la0sla0sSkrevet 20/11-03 01:00, rettet 20/11-03 01:00 
hehehe der er noget der Naiera.. de er begge langsomme og keeedelige.. pensionist shooters
Hvad sker der?
Per SPer SSkrevet 20/11-03 01:11, rettet 20/11-03 01:11 
Var det virkelig det bedste argument du kunne ryste ud af ærmet.

Layer Section kræver "skill" at gennemføre, det finder jeg mere interesant end fart (Battle Garegga) og mange kugler (XXX-pachi).

- hvis du mangler fart og nærmest epeleptisk "in-the-zone" gameplay, så er Batsugun lang federe. Men ikke bedere end Layer Section. Efter >min< helt egen mening.

Hvad ER gode shooters?

Spil som andre fortæller dig er sagen, eller de assorterede retro-lister der har været trykt i Edge, eller noget som man bare render rundt og finder på Usenet?

Den der "det er kedeligt" og "ikke spændende" kommer man ikke langt med.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
la0sla0sSkrevet 20/11-03 01:27, rettet 20/11-03 01:28 
Ergo kræver fart og mange kugler ikke skill?

Jeg mener stadig godt, at man kan argumentere med at man synes et spil er kedeligt. Hvis jeg keder mig når jeg spiller X, behøver jeg så viiirkelig, at skulle forklare hvert enkelt aspekt, som via kompositionalitetsprincippet udgør grunden for min kedelighedsdom?

Jeg vil mene, at det er en fin forklaring på, hvorfor man ikke kan lide et givent spil. Selvom der indrømmet nemt kan findes bedre forklaringer. :)

Men ok nu regner jeg også med, at den her diskussion er ovre i den mere muntre ende.
Hvad sker der?
Per SPer SSkrevet 20/11-03 01:55, rettet 20/11-03 01:56 
Jeg vil meget gerne fortsætte denne debat.

Hvis de respektive parter altså er villige til at gå i dybden med, hvad det er der rykker i en god shooter. Uanset om vi er enige eller ej.

- hvis bare vi kan fortsætte i morgen. Jeg føler mig angrebet af et bogstav lige i øjeblikket. ZZZZZzzzz.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 20/11-03 03:22, rettet 20/11-03 03:28 
Så vil jeg tillade mig at fortZzzætte i PerzZZ fodZzzpor Zzzelvom jeg også burde lægge mig til ro (men sådan er der jo Zzzå meget)...eller noget.

Men som Per væmmes jeg også lidt ved se tyndt argumenterede holdninger som "drikke øl" og "kedeligt og på ingen måder spændende" rettet mod Layer Section. Ja, nemlig - jer to ;)

la0s - skal man opfatte dit standpunkt således, at shmups er vildt sjove, men kun når får man nedkylet nogle bajsere? Det er Layer Section så ikke i den sammenhæng...eller det er bare ok...eller? ;)

Jeg kan kun tilslutte mig Pers ros af Layer Section. Det kommer fra en, som er tosset med Raiden, Axelay, Parodius, Gradius, Thunderforce IV, X2, Shienryu, Battle Garegga, Soukyugurentai, Mars Matrix, Darius Gaiden, ja selv til en vis grad Gigawing og ikke mindst i ufattelig grad Radiant Silvergun samt et hav af andre i genren, der både byder på tempo men også mere decideret 'føling' med "svævekrafttøjet" og selve gameplayet.

Et sådan er Layer Section i sidstnævnte forbindelse, hvis man rent faktisk *gider og har tid* til at sætte sig ned med en vis portion indlevelse.

RayStorm og RayCrisis forekom mig umiddelbart som værende overfladiske ift. LS, der virker meget mere afbalanceret som en gedigen shmup skal være IMO. Jeg synes alt for mange negligerer de gode gamle klassikere, hvor afbalancering var nøgleordet. I stedet skamroser man nutidens højhastigheds shoot'em ups og 2d fighters (Street Fighter II længe leve, hail!), der bare er helt geil fremfor værende substans-mæssigt berigende.

Men lad endelig være med at give mig ret.

Nogen herinde lader til at have en ufattelig masse spilhistorie i baghånden, men alligevel ikke udviser en egentlig erfaring med de respektive spil, der omtales og kritiseres.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Fallout 3: Game Of The ..., Berserk And The Band Of..., Atomic Heart
NaieraNaieraSkrevet 20/11-03 08:40 
OK, når jeg ikke synes om Layer Section er det fordi jeg ikke forstår det.

Fint.

Eller noget.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
la0sla0sSkrevet 20/11-03 11:06 
SkyblazeR >
la0s - skal man opfatte dit standpunkt således, at shmups er vildt sjove, men kun når får man nedkylet nogle bajsere? Det er Layer Section så ikke i den sammenhæng...eller det er bare ok...eller? ;)

Jeg kan kun tilslutte mig Pers ros af Layer Section. Det kommer fra en, som er tosset med Raiden, Axelay, Parodius, Gradius, Thunderforce IV, X2, Shienryu, Battle Garegga, Soukyugurentai, Mars Matrix, Darius Gaiden, ja selv til en vis grad Gigawing og ikke mindst i ufattelig grad Radiant Silvergun samt et hav af andre i genren, der både byder på tempo men også mere decideret 'føling' med "svævekrafttøjet" og selve gameplayet.

For dælen da, så er hundene løs. Du kan opfatte mit standpunkt, som du vil, og det kan jeg da se, at du har gjort. og hygger dig med :) Men måske du bare, skulle været gået i seng?! Jeg nævner øl i samme sætning som Twinbee, hvis det viiirkelig skal skæres ud i pap. Intet andet siger jeg, færdig slut. Du fejlfortolker noget, kunne jeg påpege tørt, men det gider jeg ikke.

For ville du forstå det? :)

Til gengæld så er det vildt cool, at du kan namedroppe. At kunne fyre sådan en række navne af, det må betyde at man har spillet dem, og at man er en autoritet :)

Jepper depper.. you be da man. Og far her vil kun drikke øl.

Hvis du tager dine spil, og det du læser, så damn seriøst som det virker til, så det er det måske ikke engang sjovt, at spille dem? ;)

MEN LAD ENDELIG VÆRE MED AT GIVE MIG RET. Ubetinget den fedest sætning i din post ;)
Hvad sker der?
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 23/11-03 18:49, rettet 23/11-03 18:52 
Naiera >
OK, når jeg ikke synes om Layer Section er det fordi jeg ikke forstår det.

Eller bare ikke har lyst til at forstå det...men OK, var det mig, der havde fået lammetæsk af RJK i arkade-udgaven ville jeg nok også se på spillet med anderledes øjne, da han jo normalt ikke er så begejstret for 2d shmups (mener jeg da?) >:)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Fallout 3: Game Of The ..., Berserk And The Band Of..., Atomic Heart
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 23/11-03 19:03 
La0s >
For ville du forstå det? :)

Kort og godt Lars; bl.a. det sene tidspunkt taget betragtning bevirkede, at jeg fandt det ekstra frustrerende at læse uargumenterende ting som:
Layer Section er ikke et spil, som jeg har det fint med. Det er da ok, men der er bare for mange irriterende ting der" -

Med det i tankerne var min kommentar måske lidt krydret med bedrevidenhed, og det vil jeg da beklage. Savnede bare nogle deciderede eksempler ud over, at det er et "langsommeligt spil".

Vi kan evt altid fortsætte over besked, så behøver vi ikke at CAPS-LOCK'E her... >;)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Fallout 3: Game Of The ..., Berserk And The Band Of..., Atomic Heart
NaieraNaieraSkrevet 23/11-03 19:06, rettet 23/11-03 19:08 
SkyblazeR >
der havde fået lammetæsk af RJK i arkade-udgaven ville jeg nok også se på spillet med anderledes øjne, da han jo normalt ikke er så begejstret for 2d shmups (mener jeg da?) >:)

Hvad snakker du om? Det var Saturn-udgaven jeg spillede sammen med ham, og jeg har faktisk også ejet spillet i et godt stykke tid, og altså PRØVET at holde af det, uden held.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig