X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Sony digitalkamera......any good?


Svar
PoulPoulSkrevet 22/08-03 10:07, rettet 22/08-03 10:08 
Jeg har i længere tid overvejet at investere i et digitalt kamera, men kan ikke helt bestemme mig for hvad jeg vil have. Jeg faldt over et tilbud på et Sony digital kamera i Merlin's tilbudsavis, som lød interessant, men spørgsmålet er om Sony kan lave nogle ordentlig digitalkameraer? Nogle der har erfaring med dem?

Tilbudet...
Søster SalsaSøster SalsaSkrevet 22/08-03 11:52 
Mine forældre har et Sony Powershot "et eller andet", og de er ganske tilfredse med det, de har dog kun haft det ½ år, så den langvarige kvalitet skal jeg ikke udtale mig om.
Du skal bare være opmærksom på, Sony Memory Card er dyrere end (visse?)andre...
Don´t touch my pom pom. Kupo! Why does everybody want to touch it, Kupo?
millenniummillenniumSkrevet 22/08-03 11:52, rettet 22/08-03 12:00 
Jeg har et Sony DCP-P31. Det er selvfølgelig allerede old-school, men kan stadig bruges. Det er 2.0 megapixels, hvilket er nok til dagligt amatør-brug.

Positivt ved mit Sony kamera:
Billedkvaliten er meget god.
Skærmen er i en tilpas størrelse. (ikke for lille)
Det er meget brugervenligt.
Lang levetid med batterierne (strøm-besparende funktion).

Negativt:
- den digitale zoom i mit kamera er ubrugelig. (billedet bliver grimt og uklart hvis man bruger den). Sony har forhåbelig fundet måder at gøre zoom'en brugbar, uden at billedkvaliteten ryger af h... til.
- Sony har sine egne memorycards, som er lidt dyrere end de øvrige. Der fulgte et 8mb kort med mit, som kunne holde 9-10 billeder i bedste kvalitet. Hvis man har højere opløsning i kameraet, fylder det selvfølgelig mere, og så skal man ud og købe et stort dyrt memorycard. Jeg fik et 32MB hos TDC-forhandler for 300,-. Priser på memorycards er værd at undersøge inden man køber. Et 16MB til et 5.0 Megapixel kamera, er langt fra nok.

Hvis man skal bruge kameraet på længere rejser, så check også batteri-priser. Det kan godt være at ét par ikke er nok, hvis man ikke har mulighed for at oplade dem på sin rejse.

Overordnet har jeg dog ikke haft nogen ubehaglige overraskelser med mit Sony. Godt tilfreds.
The medium is the message.
MajorPMajorPSkrevet 22/08-03 14:06 
Canon kunne også være en mulighed :)
Har selv et Ixus 400 og er ekstremt tilfreds - kanon kamera.
Spiller nu: Project Gotham Racing 3, Madden NFL 06, Elder Scrolls IV, The: ...
enfenenfenSkrevet 22/08-03 15:50 
Jeg har selv et Cybershot P7 og det er jeg godt tilfreds med.
What is the Matrix?
msxtrdmsxtrdSkrevet 22/08-03 16:36 
Sony DSC-P32.
Ganske tilfreds med det.
Det er ret normalt at disse cams kommer med små memory kort. Jeg har selv købt 256MB memory stick på ebay til ca 500,- hvorimod disse koster ca. 2000,- herhjemme. Dog er den ikke lavet af sony,men i lige god kvalitet.
Der er kun digital zoom på, men den er lavet sådan at man ikke kommer til at ødelægge billed kvaliteten.
Fine billeder i 3.1Mpixel.
Skal der optisk zoom på så skal der penge på bordet.

BB
PoulPoulSkrevet 22/08-03 22:01 
Tak for svarene! Lyder til at et Sony digitalkamera ikke er en helt dum investering. Jeg har dog endnu ikke besluttet mig til om jeg vil investere lige nu. Jeg går iøvrigt udfra at man kun kan bruge Sony's egne memory cards i deres kameraer, siden i gør opmærksom på de er lidt dyrere end de andre mærker?
msxtrdmsxtrdSkrevet 22/08-03 23:03 
Nej, du kan også bruge uoriginale memory sticks. Lexar laver f.eks. udmærkede kloner. Og dog ja, du kan ikke bruge andet end memory sticks.
la0sla0sSkrevet 22/08-03 23:39 
I forlængelse af spørgsmålet om kamera, hvor langt op i pris skal man for at købe et digitalvideokamera for at undgå at det for det klassiske hjemmekamera look, hvor der ikke er nok dybde og varme i farverne
Hvad sker der?
RitesRitesSkrevet 23/08-03 08:34 
Jeg har et Sony CyberShot DSC-P12.

Det ligger normalt til omkring 6500,-, men fik det for omkring 1000 mindre.

Helt klart et lækkert kamera og da jeg var ude for at lede, fandt jeg altså intet bedre.
» a winner is you «
PoulPoulSkrevet 23/08-03 12:25 
Lige et spørgsmål mere, hvordan kan man se hvor mange/lange videooptagelser man kan lave på kameraet? Skal de også gemmes på memorycardet eller er der afsat intern hukommelse til det?
MajorPMajorPSkrevet 23/08-03 12:27 
Køb nu et ixus 400 ;p
Spiller nu: Project Gotham Racing 3, Madden NFL 06, Elder Scrolls IV, The: ...
millenniummillenniumSkrevet 25/08-03 14:07 
Jeg kunne nu også godt tænke mig et Ixus. :-P

Videooptagelser som man optager med digital-kamera, syntes jeg er lidt lir', og en næsten kun brugbart når man skal demonstrere for sin onkel, hvad kameraet kan.
Filmen er selvfølgelig uden lyd, medmindre kameraet ekstraordinært har mikrofon. Den arkiveres også på memorycard som mpeg-fil, sammen med alle sine fotoer, så det kommer til at optage en del plads. Men uanset hvad, så vil filmen ikke være synderlig brugbar i noget praktisk sammenhæng.

...syntes jeg.
The medium is the message.
LWSLWSSkrevet 26/08-03 12:41 
Søster Salsa >
Mine forældre har et Sony Powershot "et eller andet"...

Så har de muligvis et Canon kamera, da Powershot serien er en gammel Canon-kendis. Selv har jeg et Canon Powershot G3, som tager nogle fantastiske billeder.

Hvor meget har du regnet med at skulle af med for dit nye kamera?
Søster SalsaSøster SalsaSkrevet 26/08-03 15:16 
Argh my mistake - det var fordi jeg selv har kig på et Canon Powershot, Sony kameraet er et Cybershot. Kan også være jeg forvekslede..
Don´t touch my pom pom. Kupo! Why does everybody want to touch it, Kupo?
PoulPoulSkrevet 26/08-03 18:25 
Jeg har regnet med at skulle bruge 2000-4000 på kameraet. Jeg synes dog det er en svær beslutning, da det der er så mange muligheder. Tror min afgørelse bliver udsat lidt igen igen...
RitesRitesSkrevet 26/08-03 19:21 
Der er mikrofon på Sony's...
» a winner is you «
NaieraNaieraSkrevet 26/08-03 19:25 
Hvis man er loadet er et Nikon Coolpix 4500 (eller hedder det bare 4000?) sagen. 4 megapixels, og så er det temmeligt småt, med en masse smarte muligheder.

Men OK, hvad skal man som privat med 4 megapixels? ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
MajorPMajorPSkrevet 26/08-03 19:52 
Må lige tale lidt for Ixus 400 her ;)
Det har 4,1 megapixels, og er et ekstremt lille kamera :)
Det kan også filme med lyd (yeah).
Kig på nedstående link - kunne desværre ikke finde et direkte, så du må selv rode rundt :)

http://www.canon.dk/index1.htm
Spiller nu: Project Gotham Racing 3, Madden NFL 06, Elder Scrolls IV, The: ...
RitesRitesSkrevet 26/08-03 20:07 
Mit er også ret småt og har klart det fedeste design.

Og 5.2 mega pixel.
» a winner is you «
jaesjaesSkrevet 26/08-03 22:33 
Naiera >
Men OK, hvad skal man som privat med 4 megapixels? ;)

Printe ud i A4 eller mere :)
NaieraNaieraSkrevet 26/08-03 22:39 
Ja, hvad skal man som privat med 4 megapixels...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
jaesjaesSkrevet 26/08-03 22:59 
Flotte billeder, er da altid rarest i stor størrelse.
Og en skærm er jo ikke altid det idéelle sted at kigge billeder...
LWSLWSSkrevet 27/08-03 12:23 
Hvis ikke jeg havde købt mit Canon G3 kamera i sidste måned, ville jeg i stedet have sparet op til et Sony DSC-F828 vidunderkamera. Det var desværre bare ikke annonceret i tide. :(
RitesRitesSkrevet 27/08-03 16:02 
Man kan fandme også se forskel på 3 mega pixel og 5..!

Så der er en god grund til at gå efter det bedste; for bedste resultat.
» a winner is you «
dchangdchangSkrevet 19/11-03 18:50 
Tja, jeg genbruger lige den her lidt gamle tråd.

Min kæreste skal have digital-kamera. Hun læser til grafisk design, så det skal være kram. Vi spurgte i en foto-butik heroppe, og han talte meget varmt for et Sony Cybershot P92 kamera på 5 mio. pixel (effektiv), 3x optisk zoom og 12x digital zoom. Prisen var lige under de 4000 kr. Nogen der kender dette kamera?

Eller andre kameraer i samme klasse? Og samme prisleje.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
PoulPoulSkrevet 19/11-03 19:28 
Jeg endte faktisk med netop at købe et Cybershot P92 og jeg er indtil videre godt tilfreds, men jeg er heller ikke den store "fotografi-haj", så jeg er nok også nemmere at tilfredsstille end en som skal bruge det "professionelt" om så at sige.

Jeg gav iøvrigt omkring de 3200 for det hos IT-butikken.dk.
dchangdchangSkrevet 19/11-03 19:30 
Hvordan er kvaliteten? Kan du evt sende nogle billeder over ICQ, så kæresten kan se det i aktion?
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
NaieraNaieraSkrevet 19/11-03 19:34 
Nikon Coolpix serien vil jeg gerne lige nævne, igen ;) Selv har jeg lige fået mig et 3100 med 3.2 megapixel, men 4300 udgaven har 4, og det er den model vi bruger til Service og Kommunikation, hvor kravene er noget nær det professionelle. Hvis der absolut SKAL være 5 megapixel, jeg sikker på der er en 5000 model, eller noget, der kan levere det ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
dchangdchangSkrevet 19/11-03 19:43 
Hvad pris-leje er vi så i?

Det skal ikke nødvendigvis være 5 megapixel, men det skal nok mindst være omkring de 3-4 stykker.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
NaieraNaieraSkrevet 19/11-03 19:47, rettet 19/11-03 19:47 
edbpriser.dk ;)

Coolpix 3100 for omkring 2.600,-.

4300 for omkring 4.400,-.

Og så er der et 4500 til lige under 5k som jeg ikke rigtig kender så meget til... 5400 koster små 6k.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
dchangdchangSkrevet 19/11-03 19:51 
Okay. Det er sådan ca. det samme så. Hvad kort-formater understøtter de? Og hvad med zoom?
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
crying outcrying outSkrevet 19/11-03 19:55, rettet 19/11-03 19:56 
foreslaar Canon herfra - A70 eller A80. Her har du gode muligheder for at 'leje' med lukketid/blaende osv.

Om der er digitalt zoom eller ej er underordnet - det kan du klare med dit billedbehandlingsprogram bagefter.

Edit - Tjeck evt. dpreview

dpreview
Jusqu'a ici tout va bien....
NaieraNaieraSkrevet 19/11-03 19:55 
Så vidt jeg ved kører de alle sammen med Compact Flash, og der kan du jo få 128 MB for 249,-. Min har 3x optisk zoom, men de dyrere modeller har nok en 4-5 stykker. Digital zoom er vi jo ligeglade med ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
dchangdchangSkrevet 19/11-03 20:04 
Lukke/blænde-tid må osse gerne kunne stilles manuelt. Fulgte lige linket til dpreview, men det blev jeg ikke klogere af. De fire kameraer jeg skulle kigge på fik alle mellem 4.37-4.46 ud af 5. :-)

Og jeps digital zoom er vi ligeglade med. :-)
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
crying outcrying outSkrevet 19/11-03 20:09, rettet 19/11-03 20:10 
dpreview burde du blive klogere af - de har et hav af gode anmeldelser ;) ... Eller proev at smutte paa usenet - dk.fritid.foto, der sidder 'de kloge' og svarer spoergsmaal. Ellers kan du altid spoerge i forum'et paa http://www.fotokritik.dk
Jusqu'a ici tout va bien....
dchangdchangSkrevet 19/11-03 20:12 
Det prøver vi så. Jeg har nok ikke så meget at sige alligevel. Valget står vist mellem Sony P10 og Minolta Dimage Z1. Men tak for hjælpen alle.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
NaieraNaieraSkrevet 19/11-03 20:31 
Tsk tsk! Når Nikon bliver valgt af både min klassekammerat, der er ekstrem entusiast og har brugt mellem 25k og 50k på fotoudstyr, og min Serv. Komm. lærer, så er det vist der de bedste kameraer findes ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
dchangdchangSkrevet 19/11-03 20:34 
Fortæl det til min kæreste. Du kender vel til den efterhånden velkendte uforklarlige teori om kvinder og deres mærkelige beslutninger, ikke?

Der er intet man kan gøre. :-)
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
NaieraNaieraSkrevet 19/11-03 20:47 
Pff, det er dig der er manden i forholdet! Vis det!

Eller noget :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
crying outcrying outSkrevet 19/11-03 21:24, rettet 19/11-03 21:25 
Naiera >
Tsk tsk! Når Nikon bliver valgt af både min klassekammerat, der er ekstrem entusiast og har brugt mellem 25k og 50k på fotoudstyr, og min Serv. Komm. lærer, så er det vist der de bedste kameraer findes ;)

tja - skal vi saa se paa alle dem der vaelger canon, sony, kodak etc. ;)

Sorry - men Nikon er vist ikke det helt store, hvad angaar indstillingsmuligheder (i den billige ende, ihvertefald)... har dog aldrig ejet et Nikon, men derimod baade Cannon og Olympus digi-cam's. Se f.ex Coolpix 3100.. max lukketid er 4 sec., hvilket ikke er nok til b.la nightshots !
Jusqu'a ici tout va bien....
dchangdchangSkrevet 19/11-03 21:45 
Naiera >
Pff, det er dig der er manden i forholdet! Vis det!


Jeg er ûber-manden i forholdet, men det er hendes egne penge så der er ikke så meget at gøre. :-)
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
NaieraNaieraSkrevet 19/11-03 22:13, rettet 19/11-03 22:14 
crying out >
Sorry - men Nikon er vist ikke det helt store, hvad angaar indstillingsmuligheder (i den billige ende, ihvertefald)... har dog aldrig ejet et Nikon, men derimod baade Cannon og Olympus digi-cam's. Se f.ex Coolpix 3100.. max lukketid er 4 sec., hvilket ikke er nok til b.la nightshots !

Nu var det heller ikke 3100 jeg anbefalede til prof. brug, jeg sagde blot at jeg var godt tilfreds med det selv, til mit eget private brug. Om lukketiden er ligeså dårlig på 4300'eren ved jeg ikke, men indstillingsmuligheder er der vel nok af... Nu vil jeg så heller ikke kalde et kamera der går for 4k i den billige ende, men det er så nok bare mig... Anyhoo, så kunne du jo altid gå op til 5400, og bruge 6k på det.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig