X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Software synthesizer/chiptunes musik i spil?


Svar
dRxLdRxLSkrevet 26/06-14 16:41 
Jeg har fået muligheden for at arbejde fuld tid på at lave spil det næste halve års tid, så det er nu drømmen skal prøves af.

Jeg har styr på de fleste tekniske aspekter omkring det at lave spillene, med undtagelse af musik.

Man kunne selvfølgelig nøjes med at afspille samplede lydfiler, men ideelt set kunne jeg godt tænke mig at mine spil benytter sig af musik genereret i realtime som vi kender fra stort set alle retrokonsoller og arcademaskiner.

Jeg har prøvet at læse lidt op på emnet, og forestiller mig at man kan efterligne lyden i et vilkårligt ægte instrument (i.e. guitar eller cello) såvel som en vilkårlig chip ( SID eller Z80 ) vha. "sample based synthesis" ( http://en.wikipedia.org/wiki/Sample-based_synthesis ). Men derefter bliver jeg lidt forvirret med hvordan jeg kommer videre med at implementere en afspiller i mit software.

Jeg forestiller mig at der må findes et software bibliotek som jeg kan fodre med en MIDI fil og en katalog med samplede instrumenter hvorefter biblioteket klarer resten? Hvis det er rigtig forstået, hvilke biblioteker er der at vælge imellem? Hvor kan jeg læse mere om emnet?
SIMDSpiller nu: Assassin's Creed IV: Bl..., Super Mario 3D Land, Legend Of Zelda, The: T...
dRxLdRxLSkrevet 26/06-14 19:26 
Så er jeg kommet lidt videre i min søgen, det jeg beskrev ovenfor var åbenbart en software sampler og ikke en sample baseret synthesizer som jeg nævnte ovenfor. Denne wiki artikel beskriver kort ligheden og forskellen mellem de to: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Software_sampler

Endnu vigtigere giver eksempler på implementationer jeg kan gå videre med at kigge på.
SIMDSpiller nu: Assassin's Creed IV: Bl..., Super Mario 3D Land, Legend Of Zelda, The: T...
KTCKTCSkrevet 26/06-14 20:33 
Det lyder som om du godt kan bruge "fmod", som understøtter alverdens muligheder. Her synes jeg jo de vil være fedt, hvis du laver gode gamle mod-filer (protracker, soundtracker eller lignende), da de giver glimrende muligheder ud fra det, jeg tolker du søger.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SonicSonicSkrevet 26/06-14 22:15 
Nu er jeg jo ikke koder .. ;)
MEN, jeg så en spændende tråd om programmeret musik her:
http://www.pouet.net/topic.php?which=8357&page=1

Der linkes iøvrigt til denne finurlige ting i tråden:
http://wavepot.com/
Parental Advisory: Explicit Lyrics
dRxLdRxLSkrevet 27/06-14 00:03, rettet 27/06-14 00:04 
Fuck det er vildt. Jeg kan næsten ikke få armene ned over sådan noget som linket nedenfor.

Bemærk hvor få karakterer der generer den rå PCM datastrøm der afspilles.
SIMDSpiller nu: Assassin's Creed IV: Bl..., Super Mario 3D Land, Legend Of Zelda, The: T...
SonicSonicSkrevet 27/06-14 08:18 
Ja, det er rimeligt interessant som sagt :) Man kan på den måde få lyd til at fylde ingenting, går jeg ud fra.
Parental Advisory: Explicit Lyrics
dRxLdRxLSkrevet 27/06-14 08:27 
I teorien ja, men begrænsningerne er ret voldsomme.

Den her kunne dog være den perfekte stressende boss-musik.
SIMDSpiller nu: Assassin's Creed IV: Bl..., Super Mario 3D Land, Legend Of Zelda, The: T...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig